۰ نفر

جبران 3ساعت تاخیر پرواز خارجی با کیک و آب میوه!

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 383248
جبران 3ساعت تاخیر پرواز خارجی با کیک و آب میوه!

فکرش را بکن، بعد از 2-3 ساعت معطلی در فرودگاه داخلی یا فرودگاه کشوری دیگر برای انجام پرواز خارجی، ایرلاین ایرانی برای جبران تاخیر، تنها با یک نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی از تو پذیرایی کند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی ویرایش اول دستورالعمل «حقوق مسافر در پروازهای بین المللی» را تنظیم و منتشر کرده است.محدوده اثر این شیوه نامه شامل همه شرکت های هواپیمایی ایرانی از مبادی و مقاصد فرودگاهی و مرزهای هوایی کشور ایران بوده و مسئولیت اجرای آن به عهده شرکت های هواپیمایی ایرانی است که پروازهای بین المللی دارند و مسئولیت نظارت بر حسن انجام آن نیز بر عهده دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی است.از آن جا که پروازهای بین المللی به خصوص در ایام خاص همچون اربعین، ایام حج، سفرهای زیارتی به عربستان و عراق، طیف زیادی از مسافران ایرانی را در بر می گیرد، در ادامه موارد مهم این دستورالعمل را می آوریم:

* در صورتی که با داشتن بلیت تأیید شده و حضور به موقع برای انجام خدمات پذیرش (Check-in) و به همراه داشتن اسناد مسافرتی لازم، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر در آن پرواز به لحاظ محدودیت ظرفیت(فروش بلیت بیش از ظرفیت صندلی هواپیما یا پذیرش مازاد بر ظرفیت هواپیما) امتناع کند و مسافر به طور داوطلبانه به این امر رضایت ندهد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین اهدای یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

لغو یا ابطال پرواز

*  در صورت ابطال پرواز، مسافر حق استرداد کامل وجه بلیت، انتخاب مسیر جایگزین یا بازگشت و جبران خسارت را دارد و اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی یا شرکت حمل کننده انجام شود:قدرمسلم در فرض به وجود آمدن شرایط اجتناب ناپذیر و ابطال پرواز، شرکت هواپیمایی یا شرکت حمل کننده، موظف به انتقال مسافران به مقصد پروازی خواهد بود؛ بر این اساس در صورت هماهنگی و اقدام به انتقال مسافران توسط سایر خطوط هوایی (در کلاس مشابه)، این امر بدون تأدیه هزینه یا پرداخت مابه التفاوت توسط مسافر یا خسارات توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد شد.

تأخیر پرواز

* در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبدأ، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتی که براساس شرایط فوق العاده نباشد، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام شود:نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تأخیر پرواز اقدام کند.شرکت هواپیمایی به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام کند.

تأخیر بیش از 2ساعت و تا 3ساعت:

* در صورت تأخیر بیش از 2ساعت و تا 3ساعت، از مسافران پذیرایی مناسب (نوع اول{شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب)}) به عمل خواهد آمد. ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و افزایش نیافتن تأخیر است.

تأخیر بیش از 3ساعت و تا 5ساعت:

* انجام پذیرایی مناسب با توجه به ساعت پرواز (نوع دوم{شامل وعده غذای اصلی اعم از صبحانه، ناهار و شام}) با توجه به امکانات فرودگاهی/ فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی/ انجام اقدامات لازم برای اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز در همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به جز مسیر درج شده در بلیت)/ استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.

تأخیر بیش از 5ساعت:

* در این صورت شرکت حمل کننده موظف است، علاوه بر رعایت مفاد بندهای قبلی، برای جبران خسارت به میزان 20درصد نرخ بلیت مسافر اقدام کند.

* درخصوص پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا فورس ماژور فرودگاه مبدأ، مقصد یا مسیر، دچار تأخیر بیش از 3ساعت یا ابطال می گردند، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی (نوع اول) از مسافران، صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

* در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هوایی به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد.بر اساس آن چه در دستورالعمل جدید "حقوق مسافر در پروازهای بین المللی" ذکر شده است، تاخیر در پروازهای خارجی ایرلاین های ایرانی تا دو ساعت مشمول هیچ جبران خسارتی از سوی ایرلاین ها نمی شود! در تاخیرهای 2 تا 3 ساعت نیز ایرلاین ها ملزم شده اند تنها پذیرایی میان وعده داشته باشند!

هر چند نفس صدور این دستورالعمل پس از سال ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، اقدام خوبی است اما به نظر می رسد این دستور العمل بیشتر به نفع ایرلاین هاست تا مسافران و باید اصلاحاتی در آن انجام شود.

جبران تاخیر پروازها در اروپا چگونه است؟

طبق آن چه در سایت هواپیمایی «قطر ایرویز» منتشر شده است، زمانی که با هواپیما در اتحادیه اروپا سفر می‌کنید، مطابق  مفاد قوانین اروپایی، از حقوق تضمین شده خاصی برخوردار هستید.اگر هنگام خروج، پرواز شما 2 ساعت تأخیر داشته باشد، حق دریافت خدمات (نوشیدنی، غذا، ارتباطات) و در صورت نیاز با توجه به مسافت پرواز و مدت تأخیر، اقامت در هتل (شامل ایاب و ذهاب بین فرودگاه و محل اقامت) را دارید.اگر هنگام خروج، پرواز شما تا 5 ساعت یا بیشتر تأخیر داشته باشد، حق استرداد وجه را دارید. اگر این گزینه را بپذیرید، هواپیمایی قطر به عنوان شرکت هواپیمایی ملزم به ارائه خدمات سفر یا کمک دیگری نخواهد بود.اگر پرواز شما تأخیر داشته باشد و با تأخیری 3 ساعته یا بیشتر به مقصد پروازی نهایی شما برسد، علاوه بر خدمات، حق دریافت غرامت مالی را نیز به شرح ذیل دارید:

14c5adb5-ad02-4090-a847-58f6ff38c58b

همچنین در صورت لغو پرواز یا ندادن اجازه سوار شدن به هواپیما به مسافر، مسافران از حقوقی برخوردارند که شامل خسارت مالی از 250 تا 600 یورو می شود.