۰ نفر

کدام دانشگاه‌ها در دنیا بیشترین میزان اشتغال را دارند؟

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 382954
کدام دانشگاه‌ها در دنیا بیشترین میزان اشتغال را دارند؟

از زمانی که وارد دانشگاه می‌شوید و رشته مورد‌علاقه‌تان را انتخاب می‌کنید به آینده‌ای فکر می‌کنید که قرار است تا چند سال دیگر روبه‌روی‌تان قرار گیرد، شغلی که قرار است با آن کار کنید و درآمد داشته باشید و امرارمعاش کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، عده‌ای از دانشجویان به آنچه در ذهن دارند، می‌رسند و بعد از فارغ‌التحصیلی در شغل آرمانی خود مشغول فعالیت می‌شوند اما بسیاری از دانشجویان هم هستند که فارغ‌التحصیل‌شدن برایشان تازه شروع راه پردست‌اندازی است که ممکن است حتی آنها را به بیراهه‌ بکشاند.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به دانشجویان در رسیدن به هدف موردنظر کمک کند و آنها را در جایگاه مطلوب قرار دهد، تحصیل در دانشگاهی است که بتواند شرایط و امکانات لازم را برای تحصیل موفق آنها آماده کرده و زمینه را برای به جلو حرکت‌کردن دانشجویان هموار کند. این مسیر درست، گاه تمام زندگی فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. درواقع، یکی از وظایف مهمی که دانشگاه‌ها برعهده دارند، اشتغالزایی و کمک به دانشجویان است تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند با توانمندی به‌ دست آورده در دوران دانشجویی در اداره، صنعت یا کارخانه ‌و شرکتی مشغول به کار شوند. شماری از دانشگاه‌های دنیا در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها در ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال دانشجویان عملکرد و نقش بهتری دارند.

اغلب این دانشگاه‌ها، جزء برترین دانشگاه‌های برتر دنیا هم هستند که اغلب راهکارها و برنامه‌های ویژه‌ای در پیش می‌گیرند تا دانشجویان بعد از سال‌ها درس خواندن و ممارست در یادگیری مفاهیم علمی، بتوانند آینده شغلی تضمین‌شده‌ای داشته باشند و در جایگاهی شایسته مشغول به کار شوند. bestvalueschools شماری از برترین دانشگاه‌ها را معرفی کرده است.

 دانشگاه استنفورد

طبق رده‌بندی مجله فوربز در سال 2016، دانشگاه استنفورد رتبه نخست را در اشتغالزایی دانشجویان از آن خود کرده است. براساس گزارش دانشکده MBA تجارت اشتغال جهانی، 73 درصد دانشجویان این دانشگاه به محض فارغ‌التحصیلی با پیشنهاد کار مواجه می‌شوند. بسیاری تصور می‌کنند دلیل بالابودن میزان اشتغال دانشجویان دانشگاه استنفورد، ارتباطات قوی این دانشگاه با مرکز سیلیکون‌ولی است اما حقیقت اینجاست که دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند در مراکز بزرگ و بنامی مشغول به کار می‌شوند. دانشکده آموزش دانشگاه استنفورد در سال 2016 نشان داد 94 درصد فارغ‌التحصیلانش در فاصله چهار ماه از فارغ‌التحصیلی مشغول کار شده‌اند.

 دانشکده نظامی ویرجینیا

همان‌طور که از نام این دانشکده برمی‌آید، دانشکده نظامی ویرجینیا رویکردی طبیعی و برنامه‌ریزی‌شده برای آموزش دانشجویان خود دارد که بسیار موثر و کارآمد است. دانشکده نظامی ویرجینیا با آمار 95 تا 96 درصدی، جزء برترین دانشگاه‌ها از نظر اشتغال فارغ‌التحصیلان به شمار می‌رود. موفقیت این دانشگاه به چند دلیل برمی‌گردد. این دانشگاه، قدیمی‌ترین دانشکده نظامی در آمریکاست که همین مساله نقش موثری در موفقیت آن در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلانش داشته است. این دانشگاه در کنار مدرک آکادمیکی که به دانشجویانش می‌دهد، آموزش‌های نظامی را هم در دستور کار خود دارد. ممکن است این فرآیند کمی طولانی به نظر برسد اما رسیدن به آن پاداش خوبی به دنبال دارد. بعد از فارغ‌التحصیلی، فرد واجد‌شرایط ورود به نظام و ارتش نیست اما با تکمیل تحصیلاتش در این دانشکده می‌تواند در هر جایی که می‌خواهد مشغول کار شود. 

دانشگاه چینهوآ

مجله Forbes در سال 2016 دانشگاه چینهوآ چین را به‌عنوان سومین دانشگاه برتر از نظر اشتغال فارغ‌التحصیلان در دنیا معرفی کرد و از طرفی، برترین دانشگاه غیرآمریکایی از این منظر به شمار می‌رود. اشتغال تنها دلیل دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه نیست بلکه «تایمز» اعلام کرده دانشگاه چینهوآ چهاردهمین دانشگاه برتر دنیا در سال 2017 و سی‌امین دانشگاه برتر در سال 2018 است. همچنین، «تایمز» در سال 2018 اعلام کرد که دانشگاه چینهوآ از نمره 100 درآمد صنعتی، نمره 99.8 را دریافت کرده است. درآمد صنعتی به معنای ارزش تحقیقات دانشگاهی است.

 موسسه فناوری کالیفرنیا

آزمایشگاه‌ها و تجهیزات موسسه فناوری کالیفرنیا با کیفیتی در سطح جهانی، این موسسه را در رده برترین دانشگاه‌ها از نظر اشتغالزایی فارغ‌التحصیل قرار داد. به‌عنوان مثال، آزمایشگاه پیشرانه جت برای ناسا، بدان‌معناست که دانشجویان در محیط دانشگاه روی سیستم‌هایی کار می‌کنند که در حوزه‌های علمی مختلف بالاترین سطح جهانی را در اختیار دارند. بیشتر دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند به دلیل مهارتی که در طول تحصیل پیدا کرده‌اند، بلافاصله بعد از فارغ‌شدن از تحصیل در شغلی که آرزویش را داشته‌اند، مشغول کار می‌شوند. به‌طور تقریبی، حدود 75 درصد دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شوند. در سال 2017، متوسط حقوق کارمندی که به تازگی از دانشگاه چینهوآ فارغ‌التحصیل و مشغول کار شده، حدود 105هزار دلار است.

دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا از آن دست دانشگاه‌هایی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن بعد از خروج از دانشگاه بیکار نمی‌مانند و جذب بازار کار می‌شوند. بهترین کارخانه‌های نیویورک‌سیتی مملو از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند که یا به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند یا سال‌هاست بعد از فارغ‌التحصیلی در این کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل میزان اشتغال در این شهر بسیار بالاست. شبکه‌ای از مراکز جهانی کلمبیا در دنیا گسترش یافته‌اند که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را جذب می‌کنند. این مراکز در شهرهای نیویورک‌سیتی، چین، اردن، ترکیه، کنیا، هند، فرانسه، شیلی و برزیل راه‌اندازی شده و درواقع، مشارکت و همکاری اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را تسهیل می‌کند. از این‌رو، نمی‌توان نقش تاثیرگذار دانشگاه کلمبیا را در بهبود اشتغال جهانی نادیده گرفت. حدود 89 درصد دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شوند.

دانشگاه هاروی‌ماد

این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌هایی است که زمینه اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان خود ایجاد می‌کند و برای رسیدن به این موفقیت اقدامات ارزشمندی انجام داده است. این مرکز در دو سال گذشته، از یک سیستم نوآورانه استخدامی به نام Handshake استفاده کرده است. آنها اطمینان داده‌اند این سیستم زمینه را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در مشاغل رویایی خود فراهم می‌کند. تیم خدمات شغلی که در این سیستم مشغول فعالیت هستند، نقش بسیار موثری در بالا‌بردن رتبه دانشگاه هاروی‌ماد به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ها در زمینه ایجاد اشتغال برای فار‌غ‌التحصیلان داشته‌اند، به‌طوری که با ارائه نکاتی پیرامون شبکه‌سازی و مصاحبه به آنها کمک کرده با حضور در اداره‌ها و شرکت‌ها، راحت‌تر بتوانند شغلی را به دست آورند. حدود 60درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند.

 دانشگاه سیدنی

دانشگاه سیدنی به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه استرالیا، برترین دانشگاه این کشور در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان خود است. این مرکز نه‌تنها در زمینه مطالعات رده بالایی دارد بلکه در فرآیند پذیرش هم رتبه بالایی به خود اختصاص داده است. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌ سیدنی یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که زنان را پذیرش کرده است که این روند تا امروز هم ادامه دارد. از موثرترین اقداماتی که در این دانشگاه اتفاق می‌افتد، برنامه‌های مربوط به اشتغالزایی است که براساس آن، مهارت‌های متعددی به فارغ‌التحصیلان آموزش داده می‌شود. رویدادی با عنوان «مرز فارغ‌التحصیلی» هرسال به مدت یک هفته از سوی دانشگاه سیدنی در قالب کارگاه‌هایی تعاملی با رهبران صنعت در محیط‌های کار کارخانه‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌ای تحت‌عنوان Interchange (مبادله) در این مرکز اجرا می‌شود که از طریق مرکز نوآوری، مهارت‌های کارآفرینی را توسعه می‌دهد. این مرکز نوآوری مکانی است برای حضور اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تا بتوانند با همکاری هم دست به خلق ابداعات جدیدی بزنند که وارد بازار تجاری دنیا می‌شود.

 موسسه فناوری ماساچوست

این موسسه جزء برترین دانشگاه‌ها از نظر ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان است. دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند معمولا با حمایت این مرکز در مشاغل تمام‌وقت مشغول کار می‌شوند. این مرکز از ابزارهای مختلفی برای ایجاد مهارت بالا در دانشجویان استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها، MISTI است که به‌عنوان یک برنامه کارآموزی بین‌المللی عمل می‌کند که با مهارت‌آموزی به دانشجویان، فرصت‌های لازم را در آنها ایجاد می‌کند تا بتوانند در 25 کشور دنیا جذب بازار کار شوند. این برنامه، تمام هزینه‌ها شامل پرواز دانشجویان را هم دربرمی‌گیرد، به این معنا که دانشجویانی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند بدون‌ نگرانی از هزینه‌هایی چون رفت و آمد تنها روی پیشرفت علمی خود تمرکز می‌کنند. طبق آماری که در سال 2017 ارائه شد، 89 درصد فارغ‌التحصیلان نهایت سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند.

 دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های دنیا بستر خوبی را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان خود فراهم کرده است. گروه خدمات شغلی دانشگاه کمبریج به دانشجویان در یافتن شغل مناسب از دوران آکادمیک تا ورود به بازار کار کمک‌های زیادی می‌کند. دانشگاه کمبریج بیش از 200 رویداد شغلی، جلسه مهارتی و ارائه مقالات برگزار می‌کند و دانشجویانی هم که به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارند می‌توانند از راهنمای مشاغل دانشگاه بهره‌مند شوند. در این بخش، توصیه‌هایی از روز مصاحبه گرفته تا ورود به صنعت در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. این مرکز آنقدر وظیفه‌اش را خوب انجام می‌دهد که یک فرد حتی با درس نخواندن در دانشگاه کمبریج و تنها با حضور در دوره‌های راهنمای مشاغل می‌تواند شغل مناسبی پیدا کند. حدود 58درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بعد از پایان تحصیلات خود جذب بازار کار می‌شوند.

 دانشگاه هاروارد

هاروارد یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌ها در آمریکا و حتی دنیاست و علاوه‌بر این، جزء برترین دانشگاه‌ها از نظر اشتغال فارغ‌التحصیلانش قرار دارد. این دانشگاه در سال 2011 برترین دانشگاه دنیا لقب گرفت اما در سال 2018 و طبق رده‌بندی تایمز، از نظر رتبه دچار افت شد، به‌طوری که به رده ششم جدول سقوط کرد. اما با وجود این، دانشگاه هاروارد هنوز هم یکی از بهترین دانشگاه‌هایی است که زمینه را برای اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیلش فراهم می‌کند. یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که دانشگاه هاروارد از آن برای این منظور استفاده می‌کند، استفاده از پلت‌فرمی موسوم به Crimson Careers است که از سوی اداره خدمات شغلی دانشگاه ارائه شده و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از طریق آن می‌توانند شغل موردنظر خود را پیدا کنند. حدود 83درصد دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی شغل مناسب و موردعلاقه خود را پیدا می‌کنند.