۰ نفر

آمار طلاق؛ یک داستان عاشقانه

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۰۱
کد خبر: 381150
آمار طلاق؛ یک داستان عاشقانه

طلاق می‌تواند تجربه ویرانگری باشد؛2نفر از هم و از فرزندانشان جدا می‌شوند. البته از سویی دیگر می‌تواند باعث ایجاد قدرت شود و گاهی می‌تواند نجات‌بخش زندگی باشد. بعضی از ازدواج‌ها سمی و خطرناکند و ضربه‌های احساسی و فیزیکی بسیار بدتری از طلاق به افراد وارد می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در چنین موقعیتی باید بدانیم که خیلی از ازدواج‌ها اینگونه نیستند که برای همیشه ادامه پیدا کنند و طلاق اتفاقی است که میان همه ملل در سراسر دنیا رخ می‌دهد. ولی ما درباره آمار طلاق و تغییرات آن در طول سال‌ها چه می‌دانیم؟

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند در کشورهای پیشرفته آمار طلاق بالاست و نیمی از ازدواج‌ها به جدایی ختم می‌شود. واقعیت این است که بخشی از این گفته درست است، اما همه واقعیت نیست. به‌عنوان مثال آمار طلاق در انگلستان نشان می‌دهد که میزان طلاق در این کشور بسیار پایین‌تر از تصور عمومی است و از سال 2012 به بعد رو به کاهش بوده است. در سال 2012 معادل 10درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شده، اما در سال 2015 این میزان به 8درصد کاهش یافته و در سال2018 به 7درصد رسیده است. امروزه افراد کمتری در انگلستان طلاق می‌گیرند و البته بخشی از آن به این دلیل است که افراد کمتری ازدواج می‌کنند. 

اما با احتساب کاهش ازدواج‌ها هم باز آمار طلاق در این کشور کاهش یافته است و می‌توان گفت از بین آنها که ازدواج می‌کنند، افراد کمتری نسبت به 20سال پیش کارشان به جدایی ختم می‌شود. در انگلستان 101هزار طلاق در سال 2017 ثبت شده است. در این کشور 1/8طلاق و 4/4 ازدواج به ازای هر هزار نفر ثبت شده است.

در آمریکا نیز وضعیت به همین ترتیب است. به نوشته روزنامه تایم، یک تحقیق که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد در سال 2016 معادل 18درصد کمتر از سال 2008 طلاق ثبت شده است. 

میزان طلاق در سال‌های اول ازدواج، در زوج‌های جدید 27درصد کمتر از ازدواج‌هایی است که در دهه 80میلادی ثبت شده است. البته در اینجا هم دیده می‌شود که آمار ثبتی ازدواج کاهش یافته است. در حال حاضر میانگین سن ازدواج برای مردان 30 و برای زنان 28سال است که در سال 2003 این میانگین به‌ترتیب 27و 25 بود. اکنون در آمریکا میزان طلاق 2/3نفر در هر هزار نفر است.

 کشورهایی که بیشترین آمار طلاق را دارند شامل روسیه با 8/4طلاق در هر هزار نفر، بلاروس با 4/1طلاق در هر هزار نفر، آمریکا 3/2، دانمارک 3، کوبا 2/9 و چین و اوکراین با 2/8طلاق در هر هزار نفر می‌شوند. پس آمار نشان می‌دهد با آنکه آمریکایی‌ها در سراشیبی آمار طلاق قرار دارند اما همچنان یکی از پرطلاق‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌روند.

 ایران در آمار جهانی سال 2017 معادل 1/6طلاق به ازای هر هزار ازدواج را ثبت کرده است که تقریبا در میانه‌های جدول کشورها قرار می‌گیرد. از آن طرف سریلانکا، ویتنام، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، ایرلند، کلمبیا، شیلی، السالوادور و مکزیک هر کدام زیر یک طلاق در هر هزار نفر را ثبت کرده‌اند و در قعر جدول طلاق قرار گرفته‌اند.

با این حال آمار کلی در طول چهاردهه نشان می‌دهد که میزان طلاق جهانی چند برابر شده است. میزان طلاق‌ها در سال1960 معادل 12درصد بود و این میزان در سال2017 به 44درصد رسیده است. به‌طور میانگین در سال 1960معادل یک طلاق به ازای هر هزار نفر ثبت می‌شده است و این میزان در سال2017 به 2/12 طلاق در هر هزار نفر افزایش یافته است. این در حالی است که میزان ازدواج‌ها در دنیا از رقم 8/81 به 4/8 ازدواج به ازای هر هزار نفر کاهش یافته است.