۰ نفر

واکنش اعضای هیئت دولت به درگذشت سحر خدایاری؛

بحث داغ «سحر»

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۲
کد خبر: 380094
بحث داغ «سحر»

ماجرای سحر خدایاری، دختر جوانی که خودسوزی و درگذشتش به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها گره خورده،‌ همچنان داغ و در صدر اخبار است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، روز گذشته نیز اعضای مختلف هیئت دولت؛ از خود رئیس‌جمهور تا سخنگو و رئیس دفتر و معاون حقوقی او هرکدام به انحای مختلف، تلویحا یا به صورتی مستقیم و واضح درباره او و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهارنظر کردند.

روحانی:‌ نباید تندروی‌هایی که مردم را آزار می‌دهد اجازه بروز پیدا کند

از آن جمله می‌توان به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت اشاره کرد که در صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه امروز باید روحیه وحدت و یگانگی در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باشد، این‌طور گفت: «در شرایطی که دشمن همه فشارهای اقتصادی را به کار گرفته است، نباید برخی از تندروی‌ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کنند، چراکه مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که بر اساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود».‌برخی این اظهارات غیرمستقیم روحانی را اشاره‌ای به موضوع این دختر جوان و ماجرای سربازکردن دوباره مسئله ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحلیل کردند.

اما به غیر از او، دیگر اعضای هیئت دولت که درباره این ماجرا اظهارنظر کردند به صورتی مستقیم به سرنوشت سحر خدایاری و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداختند.

ربیعی: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست

علی ربیعی، سخنگوی دولت یکی از آنها بود. او روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در مقابل خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره پاسخ دولت به مطالبات زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها و مطالبات اجتماعی آنها، به این موضوع اشاره کرد و گفت: «موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ یکشنبه پیش در دولت مطرح شد. دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم؛ مثل معبر، مکان و سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملی و لیگ برگزار می‌شود، آماده است و ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد».‌وی افزود: «خانم‌ها فعلا می‌توانند در همه بازی‌های ملی حضور یابند. با رعایت ملاحظات شرایط دارد به سمتی پیش می‌رود که زنان در مسابقات لیگ حضور یابند. تأکید شد که تصمیم‌گیری‌ها باید سرعت داشته باشد. توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود. ما برای همه این نگرانی‌ها احترام قائل هستیم. البته جامعه هم مطالبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و هیچ‌کدام از این مطالبات به نفع دیگری قابل حذف نیست. در حوزه مطالبات اجتماعی زنان نیز اعتقاد به یک گام به پیش، 10 گام به پس نداریم، خواست زنان در جایگاه‌های اجتماعی حرف درستی است. مسئولیت زنان در برخی وزارتخانه‌ها به 30 درصد رسیده است. 66 درصد اشتغال را زنان تشکیل می‌دهند».

سخنگوی دولت در مورد خودسوزی سحر خدایاری نیز گفت: گزارش‌هایی تهیه و ابعاد موضوع بررسی می‌شود.

جنیدی: ورود زنان به ورزشگاه هیچ منع قانونی‌ای ندارد

به غیر از علی ربیعی، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، نیز از جمله دیگر اعضای هیئت دولت بود که به این ماجرا پرداخت و گفت: «حرف من یک جمله است. ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ منع قانونی‌ای ندارد. بنابراین سلب حق، معنایی ندارد. دولت هم موضعش همین است و از این مسئله حمایت می‌کند و تا حالا هم شرایط را در چندین نوبت فراهم کرده است و بعد از این هم شرایط را بیشتر فراهم خواهد کرد».‌وی درباره اینکه می‌گویند دولت نمی‌تواند در این خصوص در مقابل حرف مراجع ایستادگی کند، گفت: «دولت حتما سعی می‌کند با تعامل این مسئله را حل کند و این تصمیم جدی دولت است و از قبل هم در چندین نوبت سعی کرده تا در چندین مسابقه این کار را انجام دهد. مسیر این کار، همین بوده و برنامه دولت هم همین است که انجام خواهد داد و امیدواریم با تعامل کار درست شود».‌معاون حقوقی رئیس‌جمهوری همچنین در اولین روز هفته به ایرنا گفته بود: «با وجود اینکه نظر خود را در زمینه حضور بانوان در ورزشگاه بیان کرده‌ام، اما برخی در این مورد کم‌مهری می‌کنند. اصل در نظام حقوق اسلام و نظام حقوقی ایران بر «جواز» بوده و بر «منع» نیست؛ یعنی اگر «نص» با استناد بر قانون اساسی به طور صریح منع نشده باشد، اصل بر «جواز» آن است».معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود: «درباره حضور بانوان در ورزشگاه در قانون منع صریح وجود ندارد و حتی برخی به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استناد کردند. در این مصوبه به سالن اختصاصی مردان یا زنان اشاره شده، درحالی‌که ورزشگاه با صد هزار نفر گنجایش را نمی‌توان سالن خصوصی تلقی کرد. بنده فردی سیاسی نیستم و یک حقوق‌دان پایبند به اصول حقوقی هستم و به طور کامل بر اساس روش و منطق حقوق حرف می‌زنم که در این راستا و چارچوب قانونی که صراحت به منع حضور در ورزشگاه باشد وجود ندارد؛ بنابراین اصل بر «جواز» است».

واعظی: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست

با وجود این اظهارات و گفته‌های واضح معاون حقوقی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، اما رئیس دفتر رئیس‌جمهور دراین‌باره موضعی متفاوت گرفت و گفت: «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست»؛ اظهارنظری که البته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها با واکنش‌های مخالف زیادی روبه‌رو شد.‌البته بر اساس گزارش رسانه‌ها رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سخنان خود با بیان اینکه اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد، تصریح کرد که با فضای فعلی ورزشگاه‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست.‌به گزارش ایسنا، واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره خودسوزی یکی از دختران طرفدار تیم استقلال که از حامیان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده، اظهار کرد: «موضع دولت در این‌ زمینه دوتا است؛ یکی اینکه خانم‌ها حقوق و علایقی دارند و وظیفه دولت و حکومت این است که موضوع را دنبال کند تا این حقوق محقق شود اما اینکه کسی برای گرفتن حق خود بخواهد دست به چنین کارهایی بزند، مورد تأیید هیچ کسی نیست؛ ضمن اینکه این موضوع در هفته گذشته در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت و خانم ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری مأمور رسیدگی به این موضوع شد. ایشان گروهی را جهت عیادت به بیمارستان اعزام کردند و این گروه با خانواده آن خانم صحبت کردند».‌واعظی ادامه داد: «بر اساس گزارشی که خانم ابتکار ارائه کردند، خانواده آن خانم گفته‌اند که ایشان یکسری مشکلاتی داشته‌اند. ما از یک طرف با خانواده آن دختر همدردی می‌کنیم و از طرف دیگر تأکید می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه اقداماتی نظیر خودسوزی را نه تأیید می‌کنیم و نه حرکتی انجام می‌دهیم که باعث این اقدام شود. به‌نوعی ما باید اقدام کنیم که حقوق زنان ایفا شود. امروز آقای رئیس‌جمهور در جلسه هیئت‌دولت فرمودند ‌ زمانی که ایام انتخابات فرامی‌رسد، بهترین فرصت برای طرح خواسته‌ها از سوی مردم است. ما در حال پیگیری هستیم که اصل موضوع خودسوزی و کشته‌شدن این خانم چه بوده است».

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره طرح مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «طرح این مطالبه موضوع جدیدی نیست و ما چند ماه قبل در دولت دراین‌باره بحث کردیم و تصمیم‌گیری‌هایی انجام داده‌ایم؛ ما در یک دوراهی قرار گرفته‌ایم؛ از یک طرف اعتقاد داریم که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد اما با فضای فعلی که در ورزشگاه‌ها وجود دارد و با وجود فحاشی‌ها و درگیری‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست».‌او ادامه داد: «وزیر ورزش مأمور شده است تا مقداری با گروه‌های طرفداری و لیدرهای تیم‌های مختلف صحبت کنند تا مقداری فضا را از نظر اخلاقی درست کنند. همچنین محل مناسبی برای تردد بانوان و سرویس بهداشتی آنها و همچنین محل نشستن فراهم کنند».

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آقای روحانی به قولی که رئیس فیفا درباره حضور زنان به ورزشگاه داده‌اند، همچنان پایبند هستند، تأکید کرد: «آقای روحانی قولی در این خصوص ندادند. رئیس فیفا سؤالی مطرح کردند و آقای روحانی نیز گفتند که از نظر ما مانعی در این خصوص وجود ندارد و این اقدام در گذشته انجام شده و در آینده نیز انجام می‌شود».

پدر سحر: هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن  دخترم صادر نشده بود

البته در همین شرایط،  حیدرعلی خدایاری، پدر سحر خدایاری، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در تشریح جزئیات ماجرایی که برای دخترش رخ داده بود، این‌طور گفت: «‌سحر یک مشکل عصبی داشت و تحت‌تأثیر برخی دوستانش اقدام به خودسوزی کرد و ما افرادی را که دارند از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند و آرامش جامعه را به‌هم می‌ریزند حلال نمی‌کنیم. دختر من از نظر عصبی مشکل داشت و در آن روز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و فحاشی می‌کند و با مأمور نیروی انتظامی درگیر می‌شود».‌خدایاری تصریح کرد: «در این چندروزی که سحر در بیمارستان بستری بود، هیچ سلبریتی یا فوتبالیست یا مسئولی به ملاقات سحر نیامد‌ و من کسی را ندیدم. هرکسی که می‌گوید سحر قربانی شده بی‌دلیل این حرف را می‌زند، سحر قربانی چه شده؟ یک مشکل عصبی داشته که در روزی که به دادگاه می‌رود باز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و بعد اقدام به خودسوزی می‌کند».

او همچنین تأکید کرد: «هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن سحر صادر نشده و ما به‌عنوان خانواده سحر اعلام می‌کنیم که اصلا قرار نبوده سحر زندانی شود. من فدایی نظام هستم و در جنگ تحمیلی هم جانباز شدم، امام را با جان‌ودل دوست دارم و از این به‌بعد هم اگر خدای‌نکرده برای کشور اتفاقی رخ دهد از پیشتازانی هستم که از نظام دفاع کنم، ترسی ندارم، اگر یک درصد با نظام مشکلی داشتم الان اعلام می‌کردم، ولی می‌گویم که نه من و نه دخترم و نه هیچ‌یک از افراد خانواده‌ام با نظام نه مشکلی داشته‌ایم و نه داریم».

خدایاری همچنین گفت: «پیکر دخترم را بعد از فوت تحویل دادند و مشکلی برای دریافت پیکرش نداشتیم و گفتند هرجایی دلتان می‌خواهد سحر را دفن کنید و اصلا برای خاک‌سپاری و مراسم هم مشکلی نداشتیم. از افرادی که از خون دختر من سوءاستفاده می‌کنند راضی نیستم و حلالشان نمی‌کنم. این افراد اشتباه می‌کنند که به بهانه اتفاقی که برای سحر رخ داده، علیه کشور صحبت می‌کنند».‌در همین حال و پس از انتشار خبری مبنی‌بر اینکه جنازه خانم «سحر. خ» که هفته گذشته مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران خودسوزی کرد، به خانواده‌اش از سوی پزشکی‌قانونی تحویل نشده است، رئیس سازمان پزشکی‌قانونی کشور این خبر را تکذیب کرد.  دکتر مسجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه با تکذیب خبر منتشره در فضای مجازی مبنی‌بر عدم تحویل پیکر خانم «سحر. خ» گفت: با توجه به سکونت خانواده وی در شهر قم، جسد ایشان برای طی مراحل قانونی به پزشکی‌قانونی این استان منتقل شده است. وی افزود: اقدامات تحویل جسد پس از بررسی‌های لازم و طی مراحل قانونی توسط همکاران پزشکی‌قانونی قم انجام و جسد دیروز به خانواده ایشان تحویل شده است.‌این خبرگزاری همچنین اعلام کرد: «هفته گذشته یک مقام آگاه در دادگستری تهران با اشاره به خودسوزی یک خانم مراجعه‌کننده مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفت: این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و درحالی‌که پوشش نامناسب داشته است، با مأموران نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آنها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مأموران تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه‌دارکردن عفت عمومی و توهین به مأموران پرونده قضائی تشکیل شده است که نام‌برده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تأمین آزاد بوده و به دادگاه مراجعه می‌کند. در این خبر آمده است برای فرد مورد اشاره دادگاهی برگزار نشد و فرد مورد اشاره حکم محکومیت ندارد».

دختری که سوخت، بحثی که داغ شد

با این بحث و اظهارنظرهای مسئولان دولتی،‌ مسئله خودسوزی سحر خدایاری بار دیگر مطالبه به نظر لاینحل اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. ماجرای تلاش خود او برای ورود به ورزشگاه به اسفند سال 97 برمی‌گردد؛‌ زمانی که برای دیدن بازی استقلال با تیم اماراتی العین تلاش کرد با لباس مبدل مردانه وارد ورزشگاه‌ شود اما پیش از ورود شناسایی شد و هنگام بازداشت مقاومت کرد و با مأموران پلیس درگیر شد، همین درگیری هم او را چهار روز راهی بازداشتگاه کرد. اما پس از آزادشدن غمگین‌تر و عصبی‌تر به نظر می‌رسید. سحر هفته گذشته بدون اعلام به خانواده‌اش برای پیگیری وضعیت پرونده و همچنین پس‌گرفتن تلفن همراهش به دادسرای انقلاب مراجعه کرده بود. پزشکان پس از انتقال این دختر به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری، از 90 درصد سوختگی او خبر دادند و همین آتش هم بالاخره جانش را گرفت.‌این ماجرا در اسفند 97 سرآغاز ورود سحر خدایاری به اتفاقی بود که انتهای آن به خودسوزی و مرگش رسید. بدن بی‌جان او حالا کفن‌پیچ شده در گورستانی در قم دفن شده است اما بحث و گفت‌وگوها درباره ماجرایی که خودسوزی و درگذشت او دوباره زنده‌اش کرد، همچنان داغ است و باید دید آیا در نهایت قضیه به حل این مشکل خواهد انجامید یا خیر.