۰ نفر

تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش ادرار

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰:۱۲
کد خبر: 378613
تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش ادرار

دانشمندان یک آزمایش ادرار جدید ابداع کردند که با تغییر رنگ، وجود سرطان روده بزرگ را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ابزارهایی که سرطان را در مراحل اولیه آن تشخیص می‌دهند می‌توانند شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی را در بیماران بالا ببرند. با این حال این روش‌ها عموما مستلزم استفاده از تجهیزات گرانقیمت بوده که در همه مناطق نیز در دسترس نیستند، از همین رو پژوهشگران در زمان حاضر بر روی آزمایش‌های تشخیصی ارزان قیمت‌تر، سریع‌تر و ساده‌تر کار می‌کنند.  

مهندسین کالج امپریال لندن با همکاری محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در همین راستا ابزاری تولید کرده‌اند که با تغییر رنگ، وجود سرطان روده بزرگ را در موش‌ها نشان می‌دهد.

این فناوری جدید با تزریق نانوحسگرهایی به موش‌ها کار می‌کند که توسط آنزیم‌های موسوم به پروتئاز که از تومور آزاد می‌شوند،  شکسته می‌شوند.  

این نانوحسگرها پس از شکسته شدن به دست آنزیم‌های مذکور، از کلیه عبور کرده و با استفاده از آزمایش ادراری که در صورت وجود تومور به رنگ آبی روشن تغییر رنگ می‌دهد، می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید.

محققان این فناوری را بر روی موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار دادند و دریافتند که ادرار موش‌های مبتلا در مقایسه با ادرار موش‌های سالم، به رنگ آبی روشن در می‌آید.

به گفته محققان این آزمایش را می‌توان بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی گران و پیچیده انجام داد و نتیجه آن را می‌توان از طریق برداشتن عکسی با استفاده از گوشی هوشمند، به متخصصان دور از دسترس ارسال کرد تا بیماران را به درمان مناسب هدایت کنند.