۰ نفر

فوت سالانه 300هزار ایرانی در اثر بیماری‌های غیرواگیر

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۴۴
کد خبر: 378308
فوت سالانه 300هزار ایرانی در اثر بیماری‌های غیرواگیر

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۶درصد بیماری‌های کشور را بیماری‌های غیرواگیر تشکیل می‌دهند، گفت: سالانه ۳۰۰هزار ایرانی در اثر بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، افشین استوار در سمینار وضعیت سرطان, تهدیدها و فرصت ها که به میزبانی یزد در حال برگزاری است اظهار داشت: بیش از 60 درصد از بار بیماری‌ها در دنیا اختصاص به بیماری های غیرواگیر دارد و مشاهده می‌کنیم که بیماری‌های قلبی عروقی، سرطانی، گوارشی و سایر بیماری‌ها به چه میزان شیوع دارد.

وی تصریح کرد: به لحاظ اقتصادی هم بار اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر بسیار بالاست به گونه ای که بر اساس برآوردها، سالانه 47 تریلیون دلار هزینه ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دو بیماری قلبی عروقی و روانی بیشترین هزینه را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر به جامعه جهانی تحمیل می‌کند.

استوار با تاکید بر اینکه پیشگیری هزینه به مراتب پایین‌تری نسبت به درمان دارد خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که اگر کشورها به ازای هر نفر یک تا سه دلار هزینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را انجام دهند، بخش عمده ای از این بیماری‌ها حذف می‌شود و هزینه‌های آن هم بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر این یک تا سه دلار را ضرب در جمعیت جهان و آن را مقایسه با هزینه‌ای که بیماری‌های غیرواگیر برای جامعه جهانی دارد کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر این صرفه‌جویی اهمیت دارد.

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در صورتی که بیماری های غیرواگیر در جهان کنترل نشوند، میزان مرگ و میر این بیماری‌ها تا سال 2040 میلادی به دو برابر می شود یعنی 40 میلیون مرگ بیشتر را نسبت به الان در اثر این بیماری‌های غیرواگیر داریم که آمار بسیار نگران کننده‌ای است.

استوار عنوان کرد: در ایران هم از کل مرگ و میر سالانه که حدود 380 هزار مورد است، بیش از 300 هزار مورد مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و بیش از 76 درصد بار بیماری‌ها هم به علت همین بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه آمار ایران از روند جهانی هم بیشتر است گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی حجم بسیار بالایی از آمار مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد که عوامل مختلفی دارد.