۰ نفر

30 واقعیت که باورکردنی نیستند!

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۶
کد خبر: 376708
30 واقعیت که باورکردنی نیستند!

دنیای پیرامون ما بی‌نهایت شگفت‌انگیز است و به همین دلیل، امکان ندارد که همه چیز را درباره اش بدانیم. در این دنیای شلوغ و آشفته صحبت کردن از حقایق جالب که افراد را شگفت زده می‌کند، کمی دشوار است چون هرگونه خبر جدیدی در دنیا به سرعت مخابره می شود و به این ترتیب در مدت زمان بسیار کوتاهی همه از آن با خبر می‌شوند و به یک خبر طبیعی و ساده تبدیل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  واقعیت این است که برخی حقایق جالب هرچند جای شک و شبهه‌ای ندارند اما چنان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند که به سختی می‌توانیم آن‌ها را باور کنیم. با ما همراه باشید تا چند نمونه از واقعیت‌های جالبی را که به احتمال زیاد نمی دانید، با شما در میان بگذاریم.

ماهی‌ها را نباید در تنگ‌ نگه دارید: بیشتر ما تصور می‌کنیم یک تنگ گرد با ماهی طلایی یا قرمزی که در آن می‌چرخد، دکوراسیونی زیبا برای خانه‌ ماست اما واقعیت این است که تنگ ماهی به چند دلیل برای ماهی واقعا مضر است: یکی این‌که آب داخل تنگ به سرعت کثیف می‌شود و ضمنا هر روز عوض کردن آب تنگ، برای ماهی واقعا استرس برانگیز است. ضمنا مساحت سطح آب بسیار بسیار کم است و همین باعث می‌شود ماهی درون تنگ، دچار کمبود اکسیژن شود. البته دلایل دیگری هم وجود دارد ولی فعلا به همین‌ها بسنده می‌کنیم.

 عرق بدبو نیست: شاید متوجه شده باشید که وقتی بعد از دوش گرفتن عرق می‌کنید، این عرق بوی بدی نمی‌دهد. علتش این است که عرق شما به خودی خود بدبو نیست بلکه این باکتری‌های روی پوست‌تان هستند که عرق را تجزیه می‌کنند و سبب بوی بد آن می‌شوند. ضمنا حتما این را هم متوجه شده‌اید که عرق روی دست و پا و صورت‌تان اصلا مثل عرق زیربغل‌تان بد بو نیست زیرا غدد تعریق در زیربغل‌های شما، در محیط تاریک و مرطوب، پروتئین بیشتری تولید می‌کنند و شرایط و غذای مناسبی برای باکتری‌ها فراهم می‌کنند که همین مسئله باعث بدبو شدن‌شان می‌شود.

غذای هواپیما واقعا بدمزه نیست: غذای هواپیما به این دلیل بدمزه است که حس بویایی و چشایی ما در ارتفاع به دلیل کاهش فشار و خشکی هوا به میزان بسیار زیادی افت می‌کند. معمولا کیفیت غذای هواپیما و مواد به کار رفته در آن، درست مانند همان چیزی است که روی زمین می‌خورید، فقط پاسخ سیستم چشایی شما از این غذا در میان ابرها تغییر می‌کند. البته گاهی هم این غذاها، کیفیت مناسبی ندارد اما اگر شما یک غذا را نصف کرده و نیمی را در فرودگاه بخورید و نیمی را در هواپیما، غذای میل شده در فرودگاه به نظرتان خوش طعم‌تر خواهد بود!

 بچه‌ها به طور میانگین روزانه 300 سوال می کنند: یک بررسی آنلاین در چند کشور اروپایی نشان داد که والدین هر روز تقریبا به 300 تا 400 سوال بچه‌ها جواب می‌دهند، یعنی بچه‌ها هر دو دقیقه و نیم، یک سوال از آن ها می کنند. جالب است بدانید با توجه به این پژوهش و به گفته خیلی از پدر و مادرها، سخت‌ترین سوال‌ها این بودند: «چرا آب خیس است؟» و «سایه از چه چیزی درست شده؟»

 در زمان تولد 10 هزار پُرز چشایی در دهان انسان است: نوزادها حدود 300 استخوان در بدن و تقریبا 10 هزار پُرز چشایی در تمام دهان خود دارند. برخی از این استخوان‌ها با افزایش سن کودک به هم جوش می‌خورند و در نهایت به 206 استخوان تبدیل می‌شوند و بیشتر پرزهای چشایی نیز ناپدید می شوند و تنها دو هزار تا چهار هزار پرز چشایی باقی می‌مانند.

با خواندن این جمله، 50 هزار سلول بدن‌تان می‌میرند: همین حالا که دارید این جمله را می‌خوانید، پنجاه هزار سلول در بدن‌تان می‌میرند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند! از آن جایی که سلول‌های متفاوت در بدن، وظایف گوناگونی دارند، حدود 210 نوع سلول متفاوت در بدن وجود دارد. جالب است بدانید تقریبا 95 درصد از سلول‌های موجود در بدن ما، سلول‌های باکتری هستند که بیشتر در سیستم گوارش وجود دارند و در هر پنج ثانیه، تقریبا 50 هزار سلول در بدن می‌میرند!

چشم شما یک دوربین 576 مگاپیکسلی است: اگر چشم‌های انسان یک دوربین دیجیتال بود، 576 مگاپیکسل قابلیت داشت. هم اکنون، گران قیمت‌ترین دوربین دیجیتال در دنیا، 200 مگاپیکسل دارد که قیمت بسیار بالایی دارد و فقط یک نمونه از آن موجود است. لطفا بیایید و قدر این دوربین بی‌نظیر و بی نهایت دقیق را بدانید.

 عضله چشم‌تان پُرتحرک‌تر از عضله‌ پای‌تان است: فکر می‌کنید عضله‌ چشم‌تان پُرتحرک‌تر است یا عضله‌ پای‌تان؟ عضلاتی که به چشم‌های‌تان کمک می‌کنند تا تمرکز کند، در روز صد هزار بار حرکت می‌کنند اما برای این‌که عضلات پای‌تان همین اندازه حرکت کنند، باید 80 کیلومتر در یک روز راه بروید. در عرض یک ساعتی که شما کتابی می‌خوانید، عضلات چشم‌های‌تان تقریبا ده هزار حرکت برای انطباق خود انجام می‌دهند.

جنین، اندام آسیب دیده‌ مادر را ترمیم می‌کند: طی بارداری اگر اندامی از بدن مادر آسیب ببیند، جنین داخل رحم، سلول‌های بنیادی خود را برای ترمیم این آسیب می‌فرستد. به گفته دانشمندان این پدیده یک مکانیسم تکاملی است یعنی جنین با محافظت از مادر، بقای خودش را تضمین می‌کند. در این بین، جفت جنین می‌تواند منبع بی‌پایانی از سلول‌های بنیادین برای ترمیم آسیب مادر، فراهم کند.

 وقتی با خودتان حرف می‌زنید، حنجره‌تان تکان می‌خورد: آیا می‌دانستید وقتی با خودتان حرف می‌زنید، حرکات کوچکی در عضله‌ حنجره‌تان به وجود می‌آید؟ بررسی پزشکان نشان می‌دهد که صحبت با خود حتی بدون تکان خوردن زبان هم باعث فعال شدن حنجره می‌شود. بنابراین هر وقت در فکرتان با خودتان حرف می‌زنید، بدن‌تان هم از نظر فیزیکی در حال حرف زدن است بدون این‌که خودتان متوجه شوید.

 صدای ضربان قلب نهنگ از 2 مایل دورتر شنیده می‌شود: نهنگ آبی، عظیم الجثه‌ترین موجود زنده است و قلب او بزرگ‌ترین قلب در بین موجودات جهان است که حدود 400 پوند وزن دارد. قلب نهنگ آبی، 8 تا 10 بار در دقیقه می‌تپد و صدای ضربان قلبش از دو مایل دورتر شنیده می‌شود. البته چون آن‌ها بسیار دورتر از ساحل‌ها هستند، هیچ‌گاه در ساحل این صدا شنیده نخواهد شد.

 عامل سرماخوردگی، سرما نیست: واقعیت این است که چیزی که ما آن را «سرما خوردگی» می‌نامیم، یک عفونت ویروسی است. یعنی توسط یک ویروس که از یک فرد بیمار به فردی دیگر انتقال می‌یابد، ایجاد می‌شود نه سرما. اما هوای سرد برای انتقال این ویروس‌ها بسیار ایده‌آل است.  پایین بودن دمای محیط باعث می‌شود سیگنال‌های ضد ویروس که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند، افت قابل توجهی بکنند اما اگر ویروس وارد بدن نشود، هوای سرد نمی‌تواند باعث سرما خوردگی‌تان شود!

اثر نوک زبان‌تان مانند اثر انگشت‌تان منحصربه فرد است: همان‌طور که هر فردی اثر انگشت خاص خود را دارد، اثر نوک زبان نیز منحصربه فرد است. دانشمندان در حال ساختن و تست یک فناوری تصویری سه بعدی خاص نوک زبان، برای ارائه به پلیس هستند. خوب است بدانید برخلاف تمام نقشه‌هایی که درباره زبان‌تان دیده‌اید که می‌خواهند بگویند با کدام قسمت از زبان‌تان شوری،  شیرینی و ... را حس می‌کنید، تمام این مزه‌ها را می‌توانید با هر قسمتی از زبان‌تان حس کنید، باور ندارید؟ طبق نقشه‌ها قرار است نوک زبان شما فقط شیرینی را تشخیص بدهد اما شما کمی نمک روی نوک زبان‌تان بگذارید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد!

 ابرها سبُک نیستند: شاید ابرها خیلی سبُک به نظر برسند اما علم چیز دیگری می‌گوید. یک ابر متوسط کومولوس که در یک روز آفتابی می‌توانید در آسمان ببینید، چیزی حدود پانصد هزار کیلوگرم وزن دارد.

نباید به اردک‌ها نان بدهید: لذت‌بخش است که در کنار رودخانه بنشینیم و برای اردک‌ها خرده‌های نان پرت کنیم اما واقعیت این است که نان، غذایی ناسالم و حتی خطرناک برای اردک‌هاست. اردک‌ها معده‌شان را با خرده‌های نان پُر می‌کنند و دیگر جایی برای غذایی که در واقع مفید است باقی نمی‌‌گذارند. تغذیه نامناسب اردک‌ها باعث ایجاد تغییر شکل در بال‌های‌شان می‌شود و مقصرش افرادی هستند که البته ناآگاهانه به آن‌ها نان می‌دهند!

آفتاب‌پرست برای همرنگ شدن با محیط رنگ عوض نمی‌کند: بیشتر افراد تصور می‌کنند آفتاب پرست‌ها وقتی که در موقعیت خطر قرار می‌گیرند، رنگ عوض می‌کنند تا همرنگ محیط خود شوند و دیده نشوند اما واقعیت این است که تغییر رنگ پوست آفتاب پرست به دلیل وضعیت هیجانی و فیزیولوژیکی اوست. به عبارت دیگر تغییر رنگ دادن آفتاب پرست، شیوه‌ اصلی او برای ارتباط برقرار کردن با همنوعانش است. نور و دما هم تا حدودی در ظاهر و رنگ آفتاب پرست نقش دارند.

 همه ما سیکس پک داریم: لابد شما هم فکر می‌کنید باید حتما ورزش کنید تا شکم‌تان شش تکه شود اما باید بدانید که همه ما سیکس پک داریم اما مشکل این جاست که این عضلات شش تکه در زیر لایه‌ای از چربی پنهان‌اند. بنابراین فقط کافی است این چربی‌ها را آب کنید تا سیکس پک‌‌تان نمایان شود.

 کم خوابی زودتر از گرسنگی شما را می‌کُشد: یک آدم معمولی از کمبود خواب زودتر می‌میرد تا از گرسنگی. مرگ بعد از 10 روز بی‌خوابی سراغ‌تان خواهد آمد، در حالی که هفته‌ها طول می‌‌کشد تا گرسنگی شما را از بین ببرد. بد نیست بدانید کمبود خواب و خواب بی‌کیفیت می‌تواند ریسک انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان روده بزرگ را افزایش بدهد.

 آنزیم‌های بدن‌تان بعد از مرگ به شما خیانت می‌کنند: طی سه روز بعد از مرگ، آنزیم‌هایی که زمانی شام و ناهار را هضم می‌کردند، شروع به خوردن ما می‌کنند. سلول‌های پاره شده‌ ما غذای باکتری‌‌های روده‌مان خواهند شد و همین باعث تولید گازی می‌شود که شکم باد می‌کند و چشم‌ها بیرون می‌زنند.

 دهان در طول عمر به اندازه 2 استخر بزاق تولید می‌کند: یک آدم معمولی و سالم در طول زندگی خود به اندازه‌ای بزاق تولید می‌کند که برای پُر کردن دو استخر بزرگ کافیست. جالب است بدانید همه این بزاق‌ها نقش مهمی در تمیز و ضدعفونی نگه داشتن ما دارند و افرادی که بزاق کمی تولید می‌کنند، مستعد عفونت‌های دهانی و پوسیدگی دندان هستند.

هر سال یک میلیون نفر با نیش پشه می‌میرند: هر ساعت، 100 نفر در اثر نیش پشه از بین می‌روند. مالاریا علت بیشتر این مرگ‌هاست. پشه‌ها ویروسی حمل می‌کنند که منجر به مالاریا می‌شود. ویروس مالاریا در 103 کشور وجود دارد و 3.3 هزار میلیون نفر را مبتلا می‌کند و هر سال یک میلیون نفر با نیش پشه می‌میرند.

 قلب شما سمت چپ سینه‌تان نیست: قلب انسان در سمت چپ سینه‌اش قرار ندارد بلکه در وسط سینه‌اش است یعنی بین ریه‌ راست و چپ و فقط اندکی به سمت چپ کج شده است! هنوز جواب این سوال که چرا قلب کمی به سمت چپ متمایل است، پیدا نشده اما یکی از تئوری‌ها این است که بطن چپ سنگین‌تر از بطن راست است چون به نیروی بیشتری برای ارسال خون به تمام بدن نیاز دارد.

 روبوسی یک روش ایمن‌سازی بدن در برابر بیماری است: وقتی کسی را می‌بوسید، 278 باکتری جورواجور به او منتقل می‌کنید اما خوشبختانه 95 درصد از این باکتری‌ها مضر نیستند. محققان دریافتند باکتری‌های روی زبان زوج‌ها بسیار شبیه‌تر به هم بود تا باکتری‌های روی زبان دو غریبه نسبت به هم. مطالعات زیادی نشان داده‌اند اگر تنوع باکتری‌ها بیشتر شود، این اتفاق خوبی است زیرا بوسیدن می‌تواند به عنوان روشی از ایمن‌سازی برای بدن عمل کند و به شما این امکان را می‌دهد که با قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم‌های بیشتر، مقاومت‌تان را بالاتر ببرید.

مردها هم داروی ضد بارداری دارند: داروهای ضد بارداری فقط برای خانم‌ها نیست. در سال 2018 دانشمندان اعلام کردند که به یک داروی تزریقی ضد بارداری مردانه دست یافته اند که معلوم شده تا 96 درصد، موفق است. در این دارو از هورمون‌های پروژسترون و تستسترون استفاده شده است.

 زنبورها می‌توانند همدیگر را نیش بزنند: بیشتر ما فکر می‌کنیم که زنبورها فقط انسان‌های بی‌دفاع و حیوانات بزرگ را نیش می‌زنند اما واقعیت این است که زنبورهای یک کلونی می‌توانند زنبورهای کلونی دیگر را در صورت حمله نیش بزنند و سلامت یکدیگر را تهدید کنند. در ضمن زنبور ملکه، می‌تواند رقبا یا دیگر زنبورهای ملکه را تا حد مرگ نیش بزند!

 پنگوئن‌ها هم زانو دارند: شاید تصور کنید مدل خاص راه رفتن پنگوئن‌ها به این دلیل است که زانو ندارند اما آن‌ها زانو دارند فقط زیر کلی پر مخفی شده‌اند. پای یک پنگوئن از یک ران کوتاه، زانو، درشت نی و نازک نی تشکیل شده است. پنگوئن ها یکی از چهل گونه پرنده‌هایی هستند که پرواز نمی‌کنند.

بدون انگشت کوچک‌تان 50 درصد قدرت دست‌تان از دست می رود: شما بدون انگشت کوچک، 50 درصد از قدرت دست‌تان را از دست خواهید داد. ضمنا خوب است بدانید انگشت بزرگ پای شما نیز فشار زیادی تحمل می‌کند. انگشت بزرگ پای شما بیشتر از هر انگشت دیگری وزن‌تان را تحمل می‌کند، یعنی حدود 40 درصد از وزن بدن‌تان بنابراین از دست دادن این عضو هم به شدت تعادل تان را بر هم خواهد زد.

 سریع‌ترین حس‌ انسان شنوایی است: مغز شما می‌تواند یک صدا را 10 برابر سریع‌تر از یک چشم به هم زدن تشخیص دهد، یعنی در عرض کمتر از پنج صدم ثانیه. به محض این‌که موج یک صدا به گوش شما می‌رسد، مغزتان می‌تواند در عرض 0.05 ثانیه آن را تشخیص بدهد و این اندازه، خیلی سریع‌تر از یک چشم برهم زدن است.

به گربه‌ها نباید شیر بدهید: بیشتر ما تصور می‌کنیم شیر، غذای خوبی برای گربه‌هاست چون در بیشتر کارتون‌ها و تبلیغ‌ها چنین می‌بینیم اما واقعیت این است که گربه‌های بزرگ سال، تحمل لاکتوز شیر را ندارند. بچه‌گربه‌ها لاکتاز (آنزیمی برای گوارش لاکتوز) زیادی تولید می‌کنند، بنابراین مشکلی با لاکتوز شیر ندارند اما وقتی بزرگ‌تر می‌شوند لاکتاز کمتری تولید می‌کنند و خوردن شیر می‌تواند باعث اختلال در گوارش‌شان شود.

 شترها آب را در کوهان خود ذخیره نمی‌کنند: شترها می‌توانند در عرض 13 دقیقه، 113 لیتر آب بنوشند اما این آب در جریان خون‌شان ذخیره می‌شود نه در کوهان‌شان. کوهان شتر انبار چربی اوست. ضمنا کوهان شتر به این حیوان کمک می‌کند دمای بدنش را تنظیم کند که ویژگی بسیار مهمی در بیابان است. شتر با کمک کوهان خود می‌تواند گرمای شدید بیابان در روز و افت شدید دما در شب را تحمل کند.