۰ نفر

راز و رمز امپراطوری فلافل‌فروش‌ها

۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 374451
راز و رمز امپراطوری فلافل‌فروش‌ها

ساندویچ فلافل یکی از ارزان‌ترین غذاها به شمار می‌رود؛ چیزی بین هفت تا ۱۰هزار تومان! قیمت تمام‌شده برای فروشنده‌ها خیلی کمتر از این رقم است. شاید باور نکنید اما محاسبات ما نشان می‌دهد این عدد به سه‌هزار تومان می‌رسد. به ‌عبارتی فروش فلافل تقریبا سود دو تا سه‌برابری برای ساندویچی‌ها به‌همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، خمیر فلافل در جایی غیر از مغازه ساندویچی تهیه می‌شود. جایی که نخود و پیاز چرخ‌کرده را با ادویه مخلوط می‌کنند و آن را کیلویی چهار تا ۱۴هزار تومان به مغازه‌های ساندویچ‌فروشی می‌فروشند. در این گزارش تمام اسراری را که از زیر زبان فلافل‌ساز‌ها و فلافل‌فروش‌ها بیرون کشیده‌ایم، افشا کرده‌ایم. اسراری که نشان می‌دهد نخودهای فلافل چند دست می‌چرخند و چه سودی نصیب عمده‌فروش و ساندویچی می‌کنند تا به دست مصرف‌کننده برسند.

* یک:‌ ساندویچی‌ها اکثرا خمیر فلافل را خودشان درست نمی‌کنند و این کار بر عهده عمده‌فروش‌هاست. کسانی که نخود و پیاز را با هم مخلوط می‌کنند و با اضافه کردن ادویه، خمیر فلافل درست می‌کنند.

*دو: فروشندگان خمیر فلافل قیمت‌های مختلفی برای مشتریانشان که ساندویچی‌ها هستند، در نظر می‌گیرند. آنها خمیر فلافل را در دبه‌های هشت‌کیلوگرمی‌ برای مغازه‌ها می‌فرستند و قیمتشان بین کیلویی چهار تا ۱۴هزار تومان متفاوت است. عموما فلافلی‌ها خمیر فلافل را با قیمتی بین شش تا هشت‌هزار تومان می‌خرند. عمده‌فروش‌هایی که خمیر فلافل را گران می‌فروشند، زیرآب همکارانشان را می‌زنند و می‌گویند بعضا برای تهیه خمیر فلافل، از خمیر نان باگت استفاده می‌کنند و برای همین کیفیت فلافلشان پایین‌تر است.‌

* سه: نخود مخصوص فلافل با نخودی که از مغازه می‌خریم و در آبگوشت می‌ریزیم به کلی متفاوت است. نخودها سایزبندی دارند و عموما کوچک‌ترین نخودها برای تهیه خمیر فلافل استفاده می‌شود. چراکه این نخودها قرار نیست در کنار گوشت خودنمایی کنند و نهایتا چرخ و آسیاب می‌شوند. قیمت نخود فلافل بین کیلویی سه‌هزار و ۸۰۰تومان تا پنج‌هزار تومان است.‌

* چهار: بعضی از عمده‌فروش‌های خمیر فلافل می‌گویند، برای تهیه خمیر از پیاز استفاده نمی‌کنند و با فرمولی که به‌دست آورده‌اند، توانسته‌اند نبود پیاز را جبران کنند. آنها ادعا می‌کنند با حذف پیاز ماندگاری خمیر فلافل بیشتر می‌شود. دیگر عامل موثر در قیمت‌گذاری خمیر فلافل، ادویه و پیاز نیست، بلکه نسبت آنهاست.

* پنج: یکی از عمده‌فروش‌هایی که هر دبه هشت‌کیلویی خمیر فلافل را با قیمت ۴۳هزار تومان می‌فروشد، می‌گوید نخود فلافل را کیلویی چهارهزار تومان می‌خرد و هر کیلو خمیر فلافل را پنج‌هزار و ۴۰۰تومان می‌فروشد. او می‌گوید در هر دبه هشت‌کیلویی ۴۳هزار تومانی، حدود ۹هزار تومان سود می‌کند. به عبارتی می‌توان نتیجه گرفت عمده‌فروش‌هایی که خمیر فلافل ساندویچی‌ها را تامین می‌کنند، حدود ۲۰درصد سود به جیب می‌زنند. با این حساب اگر یک عمده‌فروش خمیر فلافل، هر روز دومیلیون تومان فروش داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که این عمده‌فروش روزانه ۴۰۰هزار تومان سود می‌کند که می‌شود ماهانه ۱۲میلیون تومان.

* شش: عمده‌‌فروش‌هایی که در بازار خمیر فلافل اسم و رسم دارند، دست ‌کم ۴۰مغازه ساندویچی را پوشش می‌دهند. یکی از آنها می‌گوید، روزانه کار ۱۰ تا ۱۵مشتری را راه می‌اندازد و هر روز تقریبا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰کیلوگرم خمیر فلافل می‌فروشد. با احتساب قیمت هشت‌هزار تومان برای هر کیلوگرم فلافل می‌توان نتیجه گرفت که هرکدام از این عمده‌فروش‌ها روزانه حدود دومیلیون تومان فلافل روانه بازار می‌کنند که در ماه می‌شود ۶۰میلیون تومان.

* هفت: فروشندگان خمیر فلافل اغلب یک قانون مهم برای کارشان دارند و آن هم این است که یک ساندویچی باید از روز قبل خمیر فلافل را سفارش دهد. چراکه برای تهیه خمیر فلافل، نخودها باید ۲۴ساعت در آب خیس بخورند. بعد از آن نخودها همراه پیاز سر از رنده و چرخ‌گوشت درمی‌آورند. بعد از تهیه خمیر اصلی، انواع ادویه‌ها به فلافل اضافه می‌شود. از یکی از عمده‌فروش‌های خمیر فلافل، توانستیم مواد اولیه خمیر فلافل را بپرسیم، اما این مواد صرفا برای تهیه فلافل خانگی است .

او می‌گوید برای تهیه فلافل ‌خانگی سه‌نفره، نصف پیمانه نخود و یک عدد پیاز کوچک لازم داریم. ادویه مورد نیاز برای تهیه فلافل، تخم گشنیز، زیره سبز و فلفل سیاه است که باید از هرکدام یک قاشق چای‌خوری به خمیر فلافل اضافه کنیم. نمک هم که پای ثابت دستور آشپزی است و همه‌جا به مقدار لازم استفاده می‌شود.

* هشت: هر قرص فلافل که ما در ساندویچی‌ها می‌خوریم، تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰گرم وزن دارد. به عبارتی از هر کیلوگرم خمیر فلافل می‌توان ۴۰قرص فلافل تهیه کرد. با این نسبت می‌توان نتیجه گرفت، اگر خمیر فلافل را کیلویی هشت‌هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر قرص فلافل می‌شود ۲۰۰تومان.

* ۹: ساندویچی‌ها هرکدام فلافل مخصوص خودشان را دارند. بعضی از آنها نان‌های بزرگتری استفاده می‌کنند و در هر ساندویچ فلافل شش‌قرص فلافل می‌گذارند. بعضا ممکن است این عدد به هشت‌قرص فلافل هم برسد، اما عموما فلافلی‌ها در بازار با عدد پنج سروکله می‌زنند و هر ساندویچ فلافل برایشان پن‌ قرص فلافل خرج دارد. به عبارتی برای تهیه یک ساندویچ فلافل، هزار تومان خرج ماده اصلی می‌شود.

* ۱۰: خمیر فلافل، کمترین تاثیر را در قیمت یک ساندویچ فلافل دارد. طوری که قیمت مخلفات ساندویچ، یعنی نان باگت، کاهو، گوجه و خیارشور بیشتر از خود فلافل ارزش دارد. در این ساندویچ علاوه بر نان باگت حدود ۱۰۰گرم کاهو، ۳۰گرم گوجه و ۳۰گرم خیارشور می‌گذارند. طوری که قیمت تمام‌شده یک ساندویچ فلافل تقریبا سه‌هزار تومان آب می‌خورد.

* ۱۱: ساندویچی‌ها در تهران فلافل را بین هفت تا ۱۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. با احتساب قیمت تمام‌شده سه‌هزار تومان برای هر فلافل، می‌توان نتیجه گرفت سود ساندویچی‌ها از فروش هر ساندویچ فلافل ساده تقریبا دو تا سه‌برابر است.

* ۱۲: ساندویچی‌های باتجربه می‌گویند، اغلب مشتریانشان فلافل سفارش می‌دهند. این نسبت به طور میانگین به ۴۰درصد می‌رسد. همچنین اکثر کسانی که فلافل سفارش می‌دهند، علاقه‌ای به قارچ و پنیر ندارند. همین مورد باعث می‌شود که تقریبا دوسوم مشتریان فلافل، ساندویچ فلافل ساده را ترجیح ‌دهند.

* ۱۳: یک ساندویچی معمولی در روز حدود ۵۰ساندویچ فلافل می‌فروشد. اگر قیمت هر ساندویچ فلافل را هشت‌هزار تومان در نظر بگیریم، فروش روزانه فلافل در یک ساندویچی معمولی می‌شود ۴۰۰هزار تومان. درحالی که این ۵۰ساندویچ برای مغازه‌دار تقریبا ۱۵۰هزار تومان هزینه داشته و این یعنی یک ساندویچی روزانه ۲۵۰هزار تومان در کنار فروش فلافل سود می‌کند که در ماه می‌شود هشت‌میلیون تومان سود!