۰ نفر

نماز عید سعید قربان اقامه شد

۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 372980
نماز عید سعید قربان اقامه شد

نماز عید سعید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد صبح امروز در مصلای امام خمینی (ره) تهران با حضور پرشور و باشکوه مردم و مسئولین برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نماز عید سعید قربان صبح امروز دوشنبه (۲۱ مرداد ماه) به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد - امام جمعه موقت تهران و  با حضور پرشور مردم و مقامات لشکری و کشوری از جمله صالحی، حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای، حجت الاسلام والمسلمین حسنی و ... در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

درب‌های مصلی بعد از اقامه نماز صبح به روی نمازگزاران باز شد و از همان ساعت‌های آغازین شاهد حضور مردم برای شرکت در نماز عید سعید قربان بودیم.

این نماز در سراسر ایران در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا برگزار می‌شود.

نحوه قرائت نماز سعید عید قربان

نماز عید قربان‌ مانند نماز عید فطر دو رکعت است که نمازگزار در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیری بگوید و به رکوع برود و دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

چه در روز عید فطر و چه قربان، پیش از نماز و پس از آن(در نمازقربان، تا ده نماز پس از نماز عید) تکبیرهایی گفته شود، که همه، بزرگ‌ شمردن خدا و توحید و ستایش او و شکر بر نعمت هدایت است. در قنوت نماز باید دعای "اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَةِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ‌‎‎‌اَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَةِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ‌‎‎‌صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ‌‎‎‌وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ‌‎‎‌اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَا‌‎‎‌سَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ.‌" خوانده شود.

نماز عید قربان سوره مخصوصی ندارد ولی بهتر است که در رکعت اول آن سوره "شمس" و در رکعت دوم سوره "غاشیه" را بخوانند، یا در رکعت اول سوره "اعلی" و در رکعت دوم سوره "شمس" را بخوانند.

عید سعید قربان یکی از اعیاد مهم در دین اسلام است که طبق احادیث نبوی فلسفه اصلی آن قربانی کردن نفس انسان در برابر گناهان است و عید قربان پس از روز عرفه فرصتی جدید برای ارتباط با خداوند را برای انسانها فراهم می‌کند که باید آن را قدر دانست.