۰ نفر

تولید استخوان مصنوعی در ایران با چاپگر سه‌بُعدی

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۳۸
کد خبر: 371101
تولید استخوان مصنوعی در ایران با چاپگر سه‌بُعدی

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به تولید استخوان مصنوعی با استفاده از فناوری چاپگر سه‌بُعدی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، استخوان مصنوعی تولید شده، حاصل تلاش ۱۰ ساله محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که نتیجه آن چاپ بیش از ۱۰ مقاله بین‌المللی و همچنین طی مسیر آزمایشگاه تا بالین برای درمان بیماران با ضایعات استخوانی بوده و امروز، شنبه به مرحله رونمایی رسیده است.
تاکنون پنج بیمار دارای ضایعات فکی و یک بیمار با نقص استخوان تیبیای پا با این فناوری تحت درمان قرار گرفته‌اند. 
تیم تحقیقاتی این طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی ۱۰ سال گذشته مطالعات زیادی را در ارتباط با ماده مناسب جایگزین شونده استخوان انجام داده و موفق به ارائه یک ترکیب مناسب پلیمری - سرامیکی شده است. 
تیم تحقیقاتی این دانشگاه طی همکاری با صنعتگران داخلی موفق به تغییر ساختار دستگاه چاپگر سه‌بعدی برای چاپ نسج شبیه استخوان شده است.
طرح تولید بافت استخوان نیمه زنده از سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز شده و تیم تحقیقاتی این طرح هم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی چند سال گذشته مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده است.  
ضایعات و نقائص استخوانی به علل مختلفی مانند علل مادرزادی، تومور، سرطان و تصادف ایجاد می‌شود به خصوص در کشور ما به علت بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای، شکستگی‌های استخوانی یکی از علل اصلی بستری بیماران در بیمارستان‌ها است.
در بسیاری از موارد استخوان از دست رفته، امکان ترمیم خودبخود به وسیله مکانیسم بدن را نخواهد داشت و نیازمند پیوند استخوان است.
زمان بستری شدن در بیمارستان‌ها در جراحی‌های بازسازی استخوان، درد زیاد پس از جراحی و موفقیت نسبی پیوندها، علاوه بر وارد کردن بار هزینه‌های زیاد بر سیستم درمان کشور، برای بیماران هم درد و آلام زیادی به همراه خواهد داشت.