۰ نفر

افزایش عمر ازدواج سفید در ایران

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۳
کد خبر: 370895
 افزایش عمر ازدواج سفید در ایران

این روزها در حالی آمار ازدواج در کشور با کاهش چشمگیر مواجه شده که طبق سرشماری، ازدواج‌ها از سال‌ ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ بیش از ۳۷درصد کاهش داشته است؛ علم جمعیت‌شناسی سن بالای ۴۰سال را برای زنان تجرد قطعی می‌داند و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۰درصد زنان ۳۵ تا ۳۹‌ساله کشور مجردند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، همان‌طور که نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای اجتماعی زنان گفته است: متاسفانه بر اساس آمار ثبت‌احوال در حال حاضر بیش از ۱۳‌میلیون نفر در سن و انتظار ازدواج قرار دارند که نشان‌دهنده بی‌توجهی به اجرای سیاست‌های این حوزه است. دکتر مریم خزعلی ادامه داد: تعداد دختران بین ۱۵ تا ۳۰ و پسران بین ۲۰ تا ۳۵ که در سن ازدواج هستند، حدود نه‌میلیون و ۷۶۹‌هزار است. همچنین در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ برای زنان و ۳۵ تا ۵۵ برای مردان، یک‌میلیون و ۷۱۰‌هزار نفر در انتظار ازدواج هستند.

 زنگ هشداری که باید جدی گرفت

افزایش آمارهای غیررسمی از ازدواج‌های سفید نیز بر این نگرانی‌های جدی دامن می‌زند؛ زنگ هشدار و خطری که باید آن را خیلی جدی گرفت و برای رفع آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. همان‌طور که یک استاد جامعه‌شناسی نقش عوامل اقتصادی در گرایش برخی به این معضل حاد اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و گفت: چون این نوع از ازدواج قانونی و شرعی نیست آماری رسمی و موثق از آن وجود ندارد، اما این ازدواج‌ها بیش از سه‌سال دوام ندارد. دکتر حسین نبوی در خصوص افزایش سن ازدواج گفت: مسائل و مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که باعث کاهش آمار ازدواج‌های ثبت‌شده و بالارفتن سن ازدواج است این دو با افزایش نرخ طلاق نیز همسو شده و متاسفانه آمار نشان می‌دهد برخی ازدواج‌های چندسال اخیر بیش از پنج‌سال دوام نیاورده و منجر به جدایی شده است.

 ازدواج سفید دوام ندارد

او در خصوص معضل و ناهنجاری ازدواج سفید هم گفت: چون این نوع از ازدواج قانونی و شرعی نیست پس آمار رسمی و موثق از آن نداریم، اما آنچه در جامعه مشخص شده این است که دوامی بیشتر از سه‌سال ندارد. در این میان دختر در حداکثرترین حالت سه‌سال از آبروی خود هزینه کرده و حالا پس از سه‌سال، آسیب بیشتری بر او وارد می‌شود. این جدایی‌ها چه‌بسا باعث کشش دختران به سمت مواد مخدر و کج‌روی‌های اجتماعی شود، از سوی دیگر جامعه این نوع از رابطه که بدون اجازه خانواده و رضایت آنهاست نیز نمی‌پذیرد.

 عوارض طلاق برای جامعه

ازدواج هزارویک مزیت دارد، اما متاسفانه گاهی روزگار زن و مرد به طلاق می‌کشد و آنها از هم جدا می‌شوند. بسیاری از جوانان خیال می‌کنند با جدایی به آرامش می‌رسند، غافل از اینکه تجربه ثابت کرده پشت این در باغ رویایی وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با عوارض طلاق می‌گوید: قبل از هر چیز تنش در خانه حکمفرما می‌شود، تنشی که چالش‌های روانی زیادی بر مرد یا زن وارد می‌آورد. علی اصغر اصغرنژاد در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از طلاق زن دچار استرس می‌شود و بروز بیماری‌هایی مانند سرطان امکان وقوع پیدا می‌کند. احساس ناامنی اجتماعی به آنها دست می‌دهد، چراکه نحوه برخورد جامعه با آنها متفاوت می‌شود. این حس در جامعه به وجود آمده که او زن بیوه‌ای است که ممکن است برای زندگی آن خطرآفرین باشد و همین مساله باعث تغییر رفتار‌ها می‌شود. در برقراری ارتباط با آقایان نیز باید محتاط باشد، چون اطلاع از این موضوع نظر آنها را نیز تغییر می‌دهد. حس نا‌امنی در زن‌ها، باعث می‌شود تا این حس به بچه‌هایشان نیز منتقل شود و بچه‌ها نیز از محبت داشتن مادر محروم بمانند. او همچنین با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد مردهایی که زندگی‌شان به جدایی ختم می‌شود، در معرض خطر ایست قلبی، خودکشی و سرطان قرار می‌گیرند، اظهار کرد: این مساله را آمار‌ها ثابت کرده است، اما از همه بیشتر بچه‌های طلاق هستند که قربانیان این ماجرا هستند. ۹۰‌درصد بچه‌هایی که در کانون اصلاح و تربیت هستند، کودکان طلاق هستند.