۰ نفر

ته سیگار، قاتل گیاهان

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 367726
ته سیگار، قاتل گیاهان

کارشناسان در مطالعه‌ای تاکید کردند که ته‌مانده‌های سیگار خسارت‌های شدیدی به محیط زیست وارد می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محققان با بررسی تاثیر ته‌مانده‌های سیگار بر رشد گیاهان به این حقیقت پی‌برده‌اند که ته‌مانده‌های سیگار آسیب‌های شدیدی به محیط زیست وارد می‌کند.

ته‌مانده‌های سیگار فراگیرترین شکل آلودگی پلاستیکی روی زمین هستند و هر ساله چنیدن میلیارد ته‌مانده سیگار دور انداخته می‌شود. اکنون، بررسی‌های جدید حاکی از تاثیرات مخرب این پسماند برای سلامت گونه‌های گیاهی است.  

فیلترهای سیگار معمولا از فیبر سلولز استات نوعی زیست پلاستیک تولید می‌شوند که تجزیه آن‌ها چندین دهه طول می‌کشد. وجود ته‌مانده‌های سیگار در خاک روند رشد جوانه و طول ساقه گیاه شبدر را به ترتیب ۲۷ و ۲۸ درصد کاهش می‌دهد.     

همچنین به گفته محققان انگلیسی ته‌مانده‌های سیگار وزن ریشه گیاه را حدود ۵۷ درصد کاهش می‌دهند.

در این بررسی محققان انگلیسی به نمونه‌گیری از مناطقی در شهر کمبریج پرداخته و متوجه محل‌هایی شدند که به ازای هر متر مربع ۱۲۸ ته‌مانده سیگار وجود دارد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، یکی از محققان ارشد این مطالعه گفت: به رغم مشاهده ته‌مانده‌های سیگار در خیابان‌ها و پارک‌های تمامی شهرهای جهان، این بررسی اولین موردی است که نشان‌دهنده تاثیر ته‌مانده‌های سیگار بر گیاهان است. در این بررسی مشخص شد این گونه زباله تاثیر مخربی بر فرآیند جوانه‌ زدن، طول ساقه گیاه شبدر دارد و وزن ریشه را به نصف کاهش می‌دهد.