۰ نفر

جولان ارابه‌های مرگ در جاده‌ها

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۵:۲۰
کد خبر: 367243
جولان ارابه‌های مرگ در جاده‌ها

روز گذشته (۲۵ تیر) دو تصادف در استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان جان ۱۹ نفر را گرفت و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  حادثه نخست در محور ایرانشهر به بم رخ داد؛ یک دستگاه اتوبوس با یک دستگاه سواری پژو حامل سوخت برخورد کرد که منجر به حریق دو وسیله نقلیه شد. تا لحظه تنظیم این گزارش شش نفر جان خود را از دست دادند. در حادثه دوم نیز یک دستگاه مینی‌بوس با ۱۹ سرنشین در کیلومتر ۶۰ محور خوانسار - بوئین در حال حرکت بود که ناگهان از مسیر خارج و منحرف شد و در پی این حادثه ۱۳ نفر کشته و ۹ نفر مصدوم شدند که برابر نظر کارشناسان پلیس راه تخطی از سرعت مطمئنه در سر پیچ علت این حادثه بوده است.

طی یک دهه اخیر موضوع تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور به یک امر طبیعی تبدیل شده و دیگر خبر فوت یا زخمی شدن تعداد زیاید هموطنان‌مان در جاده‌های کشور باعث تعجب هیچ‌کس نمی‌شود. حادثه روز گذشته نشان داد که آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در جاده‌ها هنوز بالاست و باید یک عزم عمومی و جدی در این رابطه وجود داشته باشد. هر چند که جانشین فرمانده پلیس راه ناجا  از کاهش آمار تصادفات در جاده‌های کشور خبر می دهد و می‌گوید: در سال 85 با 7 یا 8‌میلیون خودرو ما 28‌هزار کشته در جاده‌ها داشتیم که در سال گذشته این آمار با بیش از 23‌میلیون خودرو به زیر 18‌هزار نفر رسید. با این حال هنوز این آمار نگران‌کننده است و با همه اقداماتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، باید این آمار کاهش پیدا کند. سرهنگ ایوب شرافتی درباره جزئیات حوادث روزگذشته می‌افزاید: متاسفانه این دو تصادف از سوی دو خودروی مسافربری صورت گرفته و وقتی این خودروهای مسافربری تصادفات شدید می کنند، تعداد کشته‌های آنها دسته جمعی خواهد بود و باعث نگرانی مردم می‌شود. واژگونی مینی بوس در محورهای فرعی و کوهستانی اصفهان بوده و چون مینی بوس‌ها سامانه سپهتن که در بحث کنترل وسایل نقلیه مسافربری به‌ویژه اتوبوس‌ها است، را ندارند، شاهد چنین فاجعه‌ای و مرگ 19 نفر بودیم. در حادثه پیرانشهر نیز سواری پژو با انحراف به چپ با اتوبوس برخورد کرد و دچار حریق می‌شوند. بدون تردید این‌ اتفاقات نشان از مشکلات زیاد ما در حوزه ترافیک در استان‌ها می‌دهد.

هر 4 نفر یک خودرو

همان‌طور که ریاست پلیس راهور چند روز پیش اعلام کرد 33 دستگاه مرتبط با حوزه ترافیک وجود دارند که باید آنها وظایف خود را به درستی در جهت ایمن‌سازی و کاهش آمار تصادفات انجام دهند. شرافتی در رابطه با این صحبت خاطر نشان می‌کند: مقوله ترافیک یک موضوع مهم و عجین با زندگی همه مردم کشور است، هر فردی که هر روز صبح از خانه بیرون می‌آید باید نقش خود را در حوزه ترافیکی ایفا کند و با یک اشتباه ممکن است جان خود و دیگران را به خطر بیندازد. بنا به آمار موجود، هر چهار نفر یک خودرو در اختیار دارند و اگر آمار موتور سیکلت‌ها را به این آمار اضافه کنیم، آمار چهار نفر کاهش پیدا خواهد کرد. پس زندگی خانواده‌ها و همه اقشار جامعه با موضوعات ترافیکی و حوادث ناشی از آن درگیر است. پس باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و از سوی دیگر مردم با درک درست از فرهنگ ترافیکی، از جان خود و دیگر خانواده‌ها محافظت کنند. جانشین فرمانده پلیس راه ناجا می‌افزاید: با همه اقداماتی که صورت گرفته هنوز ما حرکات مخاطره آمیز را در جاده‌های برون شهری و درون شهری مخصوصا از سوی موتورسیکلت سواران شاهد هستیم. نوجوانانی که بدون هیچ‌گونه محافظ، حرکات بسیار وحشتناک را روی این ارابه‌های مرگ انجام می‌دهند و نباید این اتفاقات رخ بدهد و خانواده‌ها باید به کمک ما برای کنترل این موضوع بیایند.

یک سبقت و مرگ 6 نفر

طبق آمار عامل انسانی باعث 84‌درصد تصادفات رانندگی در کشور می‌شود. سرهنگ شرافتی درباره این عامل و ضرورت ترویج فرهنگ ترافیکی می‌گوید: پلیس مدت‌هاست به مقوله فرهنگ ترافیکی ورود جدی داشته و در این راه رسانه‌ها نیز در حوزه اطلاع رسانی، کمک یار پلیس بوده‌اند. همه ما باید تلاش کنیم که این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد. مردم ما درد را شناخته‌اند و به خوبی می‌دانند که اگر در جاده‌ها از قوانین سرپیچی کنند، حوادث رانندگی جان و مالشان را تهدید می‌کند، اما بازهم افرادی هستند که تخلفات حادثه ساز انجام می‌دهند، مانند حادثه روزگذشته در سیستان و بلوچستان که یک سبقت غیرمجاز باعث کشته‌شدن 6 نفر شد. اتوبوس در سیستان و بلوچستان در مسیر خود حرکت می کرد و راننده پژو با تخلف و تجاوز به حقوق اتوبوس و افرادی که در داخل آن بودند باعث مرگ خود و 5 نفر دیگر شد. اتوبوس تنها دو مسافر داشت که به همراه راننده و کمک راننده کشته ‌شدند و اگر 40 نفر مسافر در اتوبوس بودند، بی‌شک همه آنها می‌سوختند و مشخص نبود حالا در مورد چه فاجعه‌ای صحبت می‌کردیم. این در حالی است که اگر راننده آن پژو عجله و شتاب نداشت و با سرعت مجاز حرکت می‌کرد، این فاجعه رقم نمی‌خورد. پس تخلفات رانندگی اینقدر حساس و می تواند وحشتناک باشد. «لطفا ساخت ارابه مرگ را متوقف کنید» این بخشی از صحبت‌های وزیر بهداشت درباره خودروهای ناایمن بود. سعید نمکی همچنین افزود: خودروسازان ما باید ساخت ارابه مرگ را کنار گذاشته و خودروی با کیفیت تولید کنند. در سال 16‌هزار مرگ در تصادف جاده‌ای داریم و باید این حوادث مدیریت شود. جانشین فرمانده پلیس راه ناجا در این رابطه خاطرنشان می‌کند:‌ بروز تصادفات به سه مبحث انسان، خودرو و راه بستگی دارد و اگر خودرو ایمن و از استانداردهای لازم برخوردار باشد، شاید در خودرو نقصی که خارج از اراده راننده است، رخ ندهد و باعث تصادف در جاده نشود. یا اگر خودرو ایمن باشد تلفات و صدمات از تصادفات اینقدر افزایش پیدا نمی‌کند. بدون تردید ایمنی خودروها بسیار تاثیرگذار در پیشگیری از تصادفات و کاهش آسیب‌های ناشی از آن می‌شود.

آمارها چه می‌گویند

طبق آمار انجمن مددکاری ایران که در سال ۱۳۹۷ ارائه شده، ‌ سالانه حدود ۶۰‌هزار نفر در اثر سوانح و حوادث جاده‌ای در کشور ما دچار انواع معلولیت‌ها می‌شوند که طبق برآوردها حدود ۹۰‌درصد از این تعداد، توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند. با این وجود ۱۰‌هزار و ۸۵ نفر از این افراد با ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات مواجه شده‌اند که ۲۱۶۶ نفر از آنها را جمعیت زنان و ۷۹۱۹ نفر از آنها را جمعیت مردان تشکیل می‌دهد. میانگین سنی افراد حادثه‌دیده ناشی از تصادفات نیز ۳۹.۵ سال اعلام شده است. بنابراین تصادفات جمعیت جوان ایران را نشانه رفته است. هض م این عدد و رقم‌ها اصلا آسان نیست، اما سم مهلک‌تر این است که به اعداد و ارقامی که هر روز از کشته‌شدگان و مصدومان تصادفات داده می‌شود، ‌عادت کرده‌ایم و دیگر این مرگ‌ها و رنج‌ها و جراحت‌ها تلنگری به هیچکس نمی‌زند.