۰ نفر

رییس سازمان هواپیمایی:

ایمنی پروازهای حج از انجام به موقع پروازها مهم‌تر است

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 365180
ایمنی پروازهای حج از انجام به موقع پروازها مهم‌تر است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان هیچ کوتاهی در بخش ایمنی حجاج را نمی‌پذیرد و ایمنی حجاج از انجام به موقع پروازها اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی عابدزاده صبح امروز در مراسم بدرقه حجاج تمتع ۹۸ با بیان اینکه هر ساله از میان یک میلیارد مسلمان، سه تا چهار میلیون نفر و از بین ۸۰ میلیون ایرانی ۸۵ هزار نفر برگزیده می‌شوند تا به حج بروند، گفت: عملیات حج جزو ذات صنعت هواپیمایی است و ما دو تا سه ماه پس از حج هر سال از سوی سازمان حج و زیارت نامه‌ای مبنی بر اعلام برنامه سازمان هواپیمایی برای حج تمتع سال بعد دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد عملیات حج یک فرآیند روتین در صنعت هواپیمایی کشور است و به دوره خاصی محدود نمی‌شود.

وی افزود: عملیات پروازهای حج همه کشورهای اسلامی همه ساله به شکل یک سیکل بسته مدیریت می‌شود و اگر هواپیمایی از یک کشور مانند کنیا تأخیر داشته باشد ممکن است هواپیمای دیگری از ایران اجازه فرود در فرودگاه جده یا مدینه را نداشته باشد و این سیکل بسته، به هم می‌خورد.

عابدزاده تأکید کرد: در سال جاری موظف شدیم همه حجاج را خودمان جابجا کنیم. در سالهای گذشته بین ۲۵ تا ۵۰ درصد پروازها را شرکت هواپیمایی سعودی کمک می‌کرد اما امسال این کار را نکرد و مجبور شدیم علیرغم محدودیت ناوگان حجاج را خودمان جابجا کنیم و هما باید ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر را به تنهایی به تمتع ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای اجرای تعهدات هما قرار است چند شرکت هواپیمایی دیگر مانند ماهان، ایران ایر تور و قشم ایر و آتا، پروازهای مسیرهای دیگر هما را انجام دهند تا هواپیماهای ایران ایر به پروازهای حج برسد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در کلیه امور پروازهای حج اعم از فرودگاهی و عملیات پروازی، هیچ کوتاهی در بخش ایمنی پرواز را نمی‌پذیرد و ایمنی پرواز حاجی برای ما از تأخیر پروازها مهم‌تر است.

به گفته معاون وزیر راه، سازمان هواپیمایی کشوری به نمایندگی از دولت موظف به تأمین امنیت حجاج در فرودگاه‌ها با همکاری سپاه حفاظت، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی شده است.