۰ نفر

بررسی دلایل افزایش مرموز اُزن

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 364954
بررسی دلایل افزایش مرموز اُزن

هوای تهران از ابتدای سال به طرز مرموزی آلوده است و تا حالا ۲۰ روز ناسالم را از سر گذرانده‌ایم. ۲۰ روزی که با کمترین اطلاع رسانی‌ها همراه بوده . از سوی دیگر به جز ضعف اطلاع‌‌رسانی با ضعف‌های مهم دیگری هم روبه‌رو هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح،  آلودگی هوای تابستان به دلیل افزایش عجیب آلاینده ازن است که هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن پیدا نشده و گویا مسئولان محترم نیز این اتفاق را فاقد اهمیت برای پیگیری می‌دانستند؛ بی‌اهمیتی که عجیب و سوال برانگیز است. کافی است سال گذشته و امسال را از نظر میزان آلاینده مقایسه کنیم. پارسال و از ابتدای سال تا ۱۵ تیر ماه، دو روز از هوای آلوده به دلیل ازن بود اما امسال و در روزهای مشابه به ۱۵ روز رسیده است! یعنی این تفاوت معنادار برای مسئولان امر، سوال به وجود نیاورده بود؟ چرا تازه روز گذشته تصمیم گرفتند که کارگروهی برای یافتن دلیل آن تشکیل شود؟ کارگروهی که تا برگزاری جلسات و اعلام نتایج آن حداقل دو هفته‌ای زمان خواهد برد. این ماجرا قدری عجیب‌تر می‌شود که بدانیم مسئولان مختلف طی هفته‌های گذشته تماما اعلام می‌کردند افزایش ازن به دلیل افزایش دمای هواست اما اگر به دمای هوا در سال گذشته نگاه کنیم دقیقا با همین درجه هوا رو به رو می‌شویم. پس چرا امسال ازن بیشتر از پارسال است؟ ما که نفهمیدیم دقیقا چه خبر است…

***آمار و اعداد چه می‌گوید؟***

**یک**

روز گذشته شاخص آلودگی هوای تهران در مواقعی از روز حتی به ۱۷۰ یعنی ناسالم برای همه گروه‌ها رسید و رکورد عجیبی از خود ثبت کرد. در حوالی عصر این شاخص به ۱۳۱ رسید یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس. باز هم رکوردی عجیب.

***دو***

کافی است شاخص آلودگی هوای تهران از تاریخ ۸ تیر را بررسی کنیم. در این ۸ روز گذشته فقط ۲ روز هوای سالم داشته‌ایم. ۵ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و یک روز هم ناسالم برای همه گروه‌ها. بیشترین آلاینده نیز گاز ازن بوده است.

***سه***

حالا بیاییم شاخص آلودگی هوای تهران از تاریخ ۸ تیر سال گذشته تا ۱۵ تیر سال گذشته را بررسی کنیم. در آن ۸ روز، ۳ روز هوای سالم داشته‌ایم و ۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس. بدون داشتن هوای ناسالم برای همه گروه‌ها. بیشترین آلاینده نیز ذرات معلق بوده است.

***چهار***

پس از مقایسه این دو پارمتر،آلودگی هوا از ابتدای سال را نگاه کنیم. از اول فروردین امسال تا روز گذشته تهران ۲۵ روز هوای پاک داشته، ۶۷ روز هوای سالم، ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم.

***پنج***

از اول فروردین سال گذشته تا ۱۵ تیر سال گذشته، تهران ۸ روز هوای پاک داشته، ۷۹ روز سالم و ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس.

***شش***

پس از خواندن آمار فوق بهتر است دمای هوا را مقایسه کنیم. از هفته گذشته تا هفته آینده دمای هوا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد در نوسان خواهد بود.

***هفت***

‌سال گذشته و در همین بازه زمانی دمای هوا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد در نوسان بوده و بنابراین تفاوت معناداری میان دمای هوای پارسال و امسال وجود ندارد.

***هشت***

نتیجه‌ای که از این آمار می‌گیریم این است که با کاهش روزهای ناسالم (از ابتدای سال) نسبت‌به سال گذشته اما روزهای ناسالم از ابتدای تابستان افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در واقع روزهای پاکی که به امسال اضافه شده برای عید و هوای فروردین ماه و زمانی که بارندگی‌ها زیاد بوده تعلق دارد. از ابتدای خرداد اما آرام آرام از هوای پاک و سالم کاسته شده و تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته ناسالم‌تر بوده است.

***دلایل محیط‌ زیست***

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران درباره آلودگی هوای تابستان امسال به می‌گوید: «به نظر ما نسبت به پارسال تغییر معناداری رخ نداده و حتی نسبت به سال گذشته تعداد روزهای ناسالم نیز کاهش پیدا کرده است. تنها تفاوت مهم نسبت به سال گذشته تغییر در نوع آلایندگی است. سال گذشته بیشترین دلیل آلودگی هوای تهران ذرات معلق بود و امسال بیشترین دلیل گاز ازن است.» او درباره دلیل این تغییر می‌گوید:‌ «گرمای هوا یکی از دلایل مهم افزایش گاز است. شما اگر به ساعت‌های مختلف روز نگاه کنید، متوجه خواهید شد دقیقا زمانی که گرمای هوا بیشتر می‌شود، گاز ازن و شاخص آلودگی هوای تهران افزایش پیدا می‌کند. مورد دیگر نبود باد و ساکن بودن هواست. امسال علاوه بر گرما، وزش باد نداشتیم و همین موضوع باعث مساعد شدن تولید گاز ازن می‌شود. اگر به روند درجه هوا نگاه کنیم متوجه خواهیم شد نسبت به چند سال گذشته در حدود ۳٫۴ درجه افزایش داشته که همین موضوع نشان می‌دهد افزایش دما نقش مهمی در افزایش آلاینده ازن داشته است.» با این وجود بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد دمای هوای پارسال و امسال به یک میزان بوده و تغییری نداشته است. پس دلیل افزایش گاز ازن چیست و این گاز چگونه تولید می‌شود؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «دی‌اکسید نیتروژن جزو مواد اولیه برای تشکیل گاز ازن است و این گاز توسط خودروها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها تولید می‌شود.» معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران در پاسخ هفت‌صبح که آیا نباید بررسی ویژه‌ای برای دلایل این اتفاق صورت گیرد، می‌گوید: «بله درست است. از روز گذشته کمیته‌ای متشکل از محیط‌زیست، شورای شهر، شهرداری، استانداری و… تشکیل شده تا علت افزایش گاز ازن را بررسی کنند. البته تا زمان تشکیل و اعلام نتایج حداقل دو هفته‌ای زمان لازم دارد.»

***استاندار وارد می‌شود***

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز گذشته درباره آلودگی هوای تهران گفت: «با نگاه علمی و کارشناسی باید به معضلات زیست‌محیطی تهران نگاه کرد و برای مقابله و کاهش آلاینده‌ها باید ابتدا از منشأ دقیق آن مطلع شویم. در جلسه روز گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران چهار دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها موضوع آلودگی هوا و ریزگردها بود و در این خصوص جمع‌بندی شد که در حوزه سرزمینی هر استانی منشأ بروز و ظهور ریزگردها مشخص شود و در کارگروه ملی این منشأ‌ها مورد بررسی قرار بگیرند و همه استان‌ها نیز برای مقابله با منشأ ریزگردها اقدام کنند. در این خصوص از سازمان برنامه و بودجه نیز درخواست می‌شود منابع مالی لازم را برای مقابله با ریزگردها اختصاص دهند. »