۰ نفر

حجاب دیگران را گزارش بدهید

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 364934
حجاب دیگران را گزارش بدهید

از ابتدای سال جاری، نوع برخورد مسئولان ذی‌ربط با مسئله حجاب، جدی‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است. بعد از ارسال پیامک به ماشین‌هایی که بنا بر گفته پلیس در آنها بی‌حجابی صورت گرفته و بعد از آن اختصاص شماره تلفنی برای گزارش مردمی بی‌حجابی، راه‌اندازی کانال دادسرای ارشاد برای دریافت گزارش کشف حجاب، اقدام دیگری است که از سوی نیروهای مرتبط با مسئله حجاب انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  بنا بر گفته ریاست دادسرای ارشاد، از مردم خواسته شده در راستای مقابله با برخی تلاش‌ها برای ضربه به بنیان خانواده ایرانی، با مشاهده هرگونه کشف حجاب یا اقدامات هنجارشکنانه در خودرو، کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی مانند سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ‌تالار و...، اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا، انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم، به شماره 09054309484 در پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و... ارسال کنند.

در توضیحات این مقام قضائی آمده است: «مستندات لازم برای گزارش کشف حجاب و اقدامات هنجارشکنانه در خودرو، شامل فیلم یا تصاویری از خودروست که سرنشین خاطی و پلاک در آن مشخص باشد. برای گزارش اماکن متخلف، ذکر نام مغازه، آدرس دقیق آن و ذکر زمان وقوع جرم کفایت می‌کند؛ البته در‌صورتی‌که فیلم یا تصاویری از اتفاق مدنظر به این شماره ارسال شود، به‌ میزان زیادی به فرایند پیگیری کمک می‌کند».

محمدمهدی حاج‌محمدی، سرپرست دادسرای ارشاد گفت: این اقدام برای تسریع در برخورد با هنجارشکنی‌ها با استفاده از ظرفیت شهروندان دغدغه‌مند است.

به گفته حاج‌محمدی، بسیاری از شهروندان وقتی با هنجارشکنی‌ها مواجه می‌شوند، علاقه دارند آن را گزارش کنند، اما نمی‌دانند از چه ‌طریق باید این اقدام را انجام دهند و ارسال گزارش به پلیس و وصول آن به دادسرا نیز ممکن است با زمان بیشتری مواجه شود؛ بنابراین بر آن شدیم با ورود به این موضوع از ناحیه دادسرا، به برخورد با مظاهر علنی جرائم منافی اخلاق و عفت تسریع بخشیم. او می‌گوید: قصد داریم شرایطی را برای مردم فراهم کنیم که اگر فردی با هنجارشکنی مواجه شد و مایل بود آن را در راستای حمایت از بنیان خانواده ایرانی و اصلاح وضعیت جامعه گزارش دهد، بتواند به مرجع مشخصی اطلاع دهد و در اصلاح آن مورد مشارکت داشته باشد؛ به همین منظور، شهروندان می‌توانند با مراجعه به کانال‌های دادسرای ارشاد در پیام‌رسان‌ها به ‌آدرس dadsara_ershad@، در جریان برخورد با موارد تخلف قرار بگیرند.

این اولین‌بار نیست که نهادهای قضائی و پلیس از مردم می‌خواهند گزارش‌هایی را در زمینه بی‌حجابی یا به صورت کلی اعمال منافی عفت اعلام کنند. به گفته نهال پیری، دانشجوی دکترای مردم‌شناسی، این کار می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به مردم بزند. او با بیان اینکه همه در کشور ملزم به رعایت قانون هستند، می‌گوید‌: به هر ترتیب، ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و باید قانون را رعایت کنیم و اگر مشکلی با قوانین کشور داریم، ‌باید راه‌حل‌های مدنی را برای بیان اعتراض خود ارائه کنیم. این مسئله درباره مسئولان امر نیز صدق می‌کند.

او افزود: در شرایط فعلی این نوع رفتارها می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به بدنه اجتماعی وارد کند. اینکه ما در اموری موفق نبودیم، نباید باعث شود که رفتاری در پیش بگیریم که مشکلی در سطح دیگر جامعه ایجاد کند. او در پایان افزود: این مسئله با امر به معروف کاملا متضاد است. امربه‌معروف و تذکر لسانی که بخشی از فرهنگ دینی ماست حالا از طرف نیروهای مذکور به گزارش‌دادن درباره زندگی هم رسیده است. این در حالی است که ما کلا مسئله فرهنگ‌سازی را فراموش کرده‌ایم و به زور متوسل شده‌ایم. در هفته‌های گذشته نیز انتشار شماره تلفنی در فضای مجازی، برای گزارش مردم به نهاد مربوطه درباره کشف حجاب و بی‌حجابی خبرساز شده بود. مجموع اتفاقات اخیر نشان می‌دهد برخورد با بدحجابی در سال جدید وارد فاز جدیدی شده است.

بدحجابی و جاسوسی

جدا از رفتارهای ضربتی، تدوین سند عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته‌های گذشته نیز یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با بی‌حجابی بود. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بازنگری سند عفاف و حجاب دستور جلسه818 شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های قبل در سه مصوبه به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است که در جلسه امروز با هدف تجمیع و به‌روز‌رسانی مصوبات قبلی به علت‌یابی، شناخت پدیده و وضعیت روز جامعه ایرانی در این زمینه پرداخت.

روز گذشته نیز رئیس دادسرای انقلاب به مسئله بی‌حجابی واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی گفت: تبلیغات سوء که از طرف کشورهای غربی بر علیه دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) انجام می‌شود، سبب رشد بی‌حجابی و بدحجابی در کشور ما شده است. باید جلوی این تهاجم فرهنگی گرفته شود تا مردم تحت‌تأثیر آن قرار نگیرند؛ زیرا با هجوم مد و لباسی که در سطح جامعه رواج پیدا کرده است، افرادی که دارای اعتقادات کامل نیستند هم با این موج هماهنگ می‌شوند. رئیس دادگاه انقلاب اسلامی با بیان اینکه بخشی از فساد جامعه در اثر تمایل به اشرافی‌گری است، عنوان کرد: بخش دیگر فساد ناشی از این است که برخی مسئولان وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند؛ ازجمله کمرنگ شدن احساس مسئولیت در زمینه عفاف و حجاب مدارس دخترانه، نمود آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غضنفرآبادی افزود: متأسفانه برخی افراد فریب شعارهایی نظیر «حجاب اجباری نیست» را خورده‌اند؛ در‌حالی‌که این‌گونه شعارها بسیار غیرتخصصی و صرفا سیاسی است. او در واکنش به این جمله که «وقتی به فردی تذکر می‌دهند که حجاب را رعایت کند، پاسخ می‌دهد با اختلاسگران مبارزه کنید»، گفت: در این زمینه دشمنان انقلاب، فعالیت‌های مطالعاتی انجام می‌دهند که افرادی در جامعه این‌گونه صحبت کنند و خوراک دفاعی برای این افراد تهیه می‌کنند. رئیس دادگاه انقلاب اسلامی با بیان اینکه در زمینه حجاب و عفاف فعالیت‌های فرهنگی کمرنگ انجام شده است، اظهار کرد: باوجود‌این جامعه باید در زمینه حجاب و سایر مسائل، قانون‌مدار و قانون‌محور باشد که متأسفانه چنین نیست؛ رعایت حجاب و امر به معروف نباید صرفا به فعالیت‌های فرهنگی محدود شود بلکه باید با هنجارشکن‌های عفاف و حجاب برخورد شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غضنفرآبادی افزود: در زمینه حجاب و عفاف افزون بر کار فرهنگی باید با افراد مزدور برخورد قاطع شود؛ زیرا فردی که جاسوسی بر علیه نظام اسلامی می‌کند با کسی که برای دریافت پول بی‌حجابی و بی‌عفتی را در جامعه ترویج می‌دهد، هیچ تفاوتی ندارد؛ هر دو آنها به جامعه اسلامی ایران آسیب وارد می‌کنند.