۰ نفر

مخاطرات برخورد پرندگان با شیشه هواپیما چیست؟

۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۳:۳۹
کد خبر: 364313
مخاطرات برخورد پرندگان با شیشه هواپیما چیست؟

پس از برخورد پرندگان با هواپیما بدنه بیرونی هواپیما از جمله شیشه‌ها، دم، پروانه و آشیانه موتور ممکن است آسیب ببینند و این آسیب‌ها منجر به خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، از گذشته تاکنون این برخوردها منجر به خسارت‌های مالی، جانی و اتلاف وقت بسیاری شده است؛ به همین دلیل با وضع قوانین سعی شده تا هواپیماهای مقاوم‌تری تولید شوند تا از میزان تصادفات کاسته شود.

برخورد پرندگان در حقیقت تعریفی از تصادفی است که هنگام پرواز هواپیما در آسمان یا بلند شدن از سطح زمین با پرندگان رخ می‌دهد که اتفاقی کاملا معمول است. این برخوردها می‌توانند عواقب ناگواری داشته باشند. برای نمونه، در آمریکا از سال ۱۹۹۰ پرواز پرنده‌ها و برخورد آن‌ها با هواپیماها منجر به کشته شدن ۲۵ انسان و زخمی شدن ۲۷۹ نفر شده است. اداره پرواز آمریکا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۱ هزار برخورد با پرندگان در ۶۵۰ فرودگاه رخ داده است.

در سال ۱۹۵۹ هواپیمایی خطوط شرقی آمریکا هنگام بلندشدن از بوستون با جمعی از پرندگان برخورد کرد. هر چهار موتور هواپیما از کار افتادند و هواپیما در بندر بوستون سقوط کرد که منجر به مرگ ۶۲ نفر شد. از نمونه‌های مشابه و معروفی که چندسال پیش نیز رخ داد، برخورد هواپیمای خلبان سالی در سال ۱۳۸۷ بود که به «معجزه‌ هادسون» شهرت یافت. خلبان پس از از بین رفتن موتور، هواپیما را روی رودخانه فرود آورد و خوشبختانه این حادثه هیچ تلفاتی نداشت.

انجمن برخورد پرندگان در آمریکا تخمین زده که تصادفات سالانه منجر به خسارتی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به سازمان هوایی این کشور شده است.

براساس تحقیقات، هواپیماهای کوچک در مقابل برخورد با پرندگان کمتر آسیب می‌بینند درحالی‌که در هواپیماهای بزرگ‌تر اغلب پرندگان به موتور وارد می‌شوند و منجر به از دست دادن کنترل خلبان می‌شود.

اگر خطوط هوایی نتواند فورا به این برخوردها رسیدگی کند و هواپیما را جایگزین یا تعمیر کند، این برخوردها منجر به تأخیر و لغو پروازها می‌شود. برخورد یک پرنده کوچک می‌تواند تا ساعت‌ها تأخیر در پرواز مسافران ایجاد کند که همین تاخیرها و لغوها اغلب با عصبانیت مسافران همراه است. در سال ۲۰۱۴ برخورد پرندگان حداقل ۷۰ هزار ساعت تأخیر در روند فعالیت‌های هوایی آمریکا ایجاد کرد.

هرچند این برخوردها یک اتفاق رایج و معمول است اما نمی‌توان انتظار داشت که مسافران نیز عواقب آن را به‌راحتی بپذیرند. در سال ۲۰۱۶ دادگاه اروپا قانونی وضع کرد که برخورد پرندگان یک وضعیت فوق‌العاده است و خطوط هوایی نباید به مسافرانی که پروازشان تأخیر یا لغو داشته خسارت بپردازد؛ همچنین، مسئولیت این تصادفات با فرودگاه‌ها است نه شرکت‌های هواپیمایی.