۰ نفر

ارشاد با کتک‌کاری

۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 362543
ارشاد با کتک‌کاری

این چندمین‌باری است که برای نوشتن گزارشی درباره رفتارهای خشونت‌آمیز گشت ارشاد با دخترانی که بی‌حجاب تشخیص داده می‌شوند، صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را در هنگام انتخابات دوره می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در روزهایی که روحانی برای رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری تلاش می‌کرد، امید و تلاش مردم وصف‌ناپذیر بود. نطق‌های‌ آتشین حسن روحانی نیز همچون بارقه‌های امید می‌توانست قلب جوانان را روشن کند. همان روزی که حسن روحانی پشت تریبون رفت و با همان صدای بلند و محکمش که فقط مختص روزهای انتخابات بود فریاد کشید: «‌من کاری خواهم کرد که با کمک پلیس زحمتکش کشور در سراسر خیابان‌ها، امنیت واقعی مستقر شود و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند. من نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام‌ونشان از کسی سؤال کند. دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند». اما حسن روحانی مانند رؤسای‌جمهور سابق یا نخواست یا نتوانست به ماجرای گشت ارشاد خاتمه دهد و هرگز پاسخ صریح و روشنی هم دراین‌باره نداد. او در سال‌های اخیر، دیدارهای خود با دانشجویان، جوانان و اصحاب رسانه را کمتر و کوچک‌تر کرد تا شاید کمتر درباره امید ازدست‌رفته سؤال یا انتقادی بشنود.

حرکات نامتعارف 

در 48 ساعت گذشته، انتشار فیلمی از برخورد عجیب و خشونت‌آمیز با دختری جوان توسط نیروهای پلیس در شرق تهران دوباره افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. صدای فریادهای دخترک هنگامی که کشان‌کشان به سمت ماشین نیروی انتظامی برده می‌شد، ذهن بسیاری از مردم را آشفته کرده است. این‌بار اما در تصاویر خبری از مأمور زن یا حتی نیروی دارای یونیفورم پلیس هم نیست. دختر نحیف و نوجوانی که بر اساس برخی گزارشات جرمش آب‌بازی در یکی از پارک‌های شرق تهران است، توسط دو مأمور که یکی از آنها لباس‌شخصی بود، کشان‌کشان و با خشونت به سمت ماشین نیروی انتظامی برده می‌شود تا او را سوار ماشین کنند. از روز دوشنبه نمایندگان مجلس و فعالان مدنی در تلاش بودند تا صحت ویدئوی فوق را مورد سنجش قرار دهند و درباره‌اش پیگیری کنند. واکنش پلیس درباره فیلم منتشرشده، مثل تمام دفعات پیش در ابتدا تدافعی بود. در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی مرکز اطلاع‌رسانی پلیس منتشر شد، آمده بود: «عصر روز شنبه، یکم تیرماه در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی‌بر حضور چند دختر و پسر در پارک پلیس منطقه تهرانپارس و انجام حرکات نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی از سوی آنان، واحد گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد که در بررسی اولیه مشخص شد پنج دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند، با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دارشدن احساس شهروندان و به دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم کرده‌اند. مأموران پس از حضور در محل، ابتدا ضمن ارشاد و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجارهای اجتماعی دعوت کردند که در مقابل این رفتار مأمور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به مأموران کرده که در نتیجه این ماجرا سه پسر و دو دختر دستگیر و به کلانتری انتقال داده شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند؛ لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت».

برخورد  خشن

پس از انتشار این فیلم در جلسه علنی روز گذشته مجلس، ۳۰ نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در مورد این موضوع شدند. پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت: آداب تذکردادن و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید رعایت شود، این اقدامات و رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود؛ متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد جو بسیار متشنجی در جامعه هستیم که به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند. این در حالی است که کشور ما درحال‌حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد. همچنین در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی، نماینده مجلس، در تذکر شفاهی ضمن ارج‌نهادن به اقدامات نیروی انتظامی اظهار کرد: برخورد خشن و شرم‌آور یکی از مأموران نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران موجب جریحه‌دارشدن احساسات جامعه شد و وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران را خدشه‌دار کرد. این‌گونه رفتارها ناقض اصل کرامت انسانی است و نه‌تنها تأثیر مثبتی در پذیرش هنجارها و ارزش‌های دینی ندارد، بلکه باعث بدبینی و کینه نسل جوان به حاکمیت می‌شود. وی افزود: وظیفه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از تکالیف نتیجه‌محور است و در صورتی که احتمال تأثیر ندهیم انجام این تکلیف ساقط است. امام علی‌(ع) در فرمان خود به مالک اشتر فرمودند: ای مالک در دل خودت احساس رحمت و مهربانی به مردم را برانگیز و به آنها لطف کن. متأسفانه نیروی انتظامی که در ظاهر تحت نظارت وزارت کشور است، از نظارت مجلس مصون است و ما به طور صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهیم. برحسب همین وظیفه صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهیم که به وظیفه خود در نظارت بر رفتار نیروی انتظامی عمل کند و البته این به معنای نادیده‌گرفتن خدمات و جایگاه اصیل پلیس در جامعه نیست. این تنها واکنش نمایندگان مجلس به این واقعه نبود؛ طیبه سیاوشی، دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، نیز در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس بیان کرد: در روزهای اخیر در تهران با مسئله‌ای فراتر از حجاب مواجه هستیم که صرفا ایجاد محدودیت در پوشش نیست و امنیت روانی را از شهروندان سلب کرده است. حرکت و پافشاری در این جهت علاوه‌بر زیرپاگذاشتن حقوق شهروندی در نهایت منجر به خدشه بر حرمت نهادهای صیانت‌کننده از امنیت جامعه خواهد شد. آیت‌الله ری‌شهری، تولیت آستان شاه عبدالعظیم نیز درباره این واقعه عنوان کرد: موضوع حجاب با بگیروببندها حل نمی‌شود. مبادا به افرادی که با شما سلیقه متفاوت دارند سخت بگیرید؛ بلکه کاری کنید تا ورود آنها به عقیده درست تسهیل شود. امام صادق به شیوه حکومتی بنی‌امیه اشاره کرده و می‌گویند: شیوه آنها تکیه بر شمشیر خشونت و ظلم بود.

بازداشت و تعلیق مأمور

همچنین حسنوند، سرکلانتر شرق تهران، شامگاه دوشنبه، سوم تیر، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که «در درگیری مأموران لباس‌شخصی با یک دختر جوان در پارکی در تهرانپارس تهران، مأمور لباس‌شخصی خطا کرده است. سرکلانتر گفت: مأمور عصبانی شده، اما ما خطای مأمور را اصلا نمی‌پذیریم. ما با مأمور متخلف برخورد خواهیم کرد و قطعا با این فرد هم برخورد خواهد شد». از طرفی روز گذشته هم رئیس پلیس پایتخت از دستگیری و عزل دو مأمور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبر داد. سردار حسین رحیمی درباره ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهران گفت: ساعت ۱۶:۳۰ روز اول تیرماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند. در این گزارش مأموران ما که جانشین کلانتری نیز در میانشان بود در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کردند که افراد حاضر در محل نیز شاهد این موضوع هستند. اما با آغاز تذکر مأموران ما، این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد. رحیمی درباره اینکه آیا این افراد دستگیر شده‌اند، گفت: پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند. رحیمی درباره اینکه آیا با مأموران متخلف نیز برخورد شده است، گفت: جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند. رحیمی درباره اینکه چرا از مأمور زن در این ماجرا استفاده نشد، خاطرنشان کرد: گزارش ما از ۱۱۰ به کلانتری واصل شده و بنا نیز بر برخورد نبوده و همکاران ما برای تذکر به این منطقه رفته بودند که آن درگیری پیش آمد. رئیس پلیس پایتخت همچنین درباره اینکه چطور پلیس مصرف مواد مخدر از سوی این افراد را بلافاصله تأیید کرد، گفت: هنگام حضور پلیس در محل این افراد وضعیت عادی و رفتار عادی نداشتند و به طور کامل کشف حجاب کرده بودند. در همین حال بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، به دستور رئیس پلیس پایتخت، برخورد با مأموران ناجا در خصوص حادثه پارک پلیس متوقف شد.

بر اساس این گزارش، به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سردار حسین رحیمی، دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد.