۰ نفر

چه تعداد ایرانی ساکن روستا هستند؟

۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 362160
چه تعداد ایرانی ساکن روستا هستند؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: هم اکنون 26 درصد جمعیت کل کشور معادل 21 میلیون نفر در روستاها ساکن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد امید» عصر دوشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در سال های پس از انقلاب به تدریج و رفته رفته شاهد کاهش جمعیت روستایی و مهاجرت آنها به شهرها و عمدتاً مناطق حاشیه ای بوده ایم.

وی ادامه داد: در حالی که ابتدای انقلاب ۷۵ درصد جمعیت کشور را روستائیان و ۲۵ درصدی افراد شهری تشکیل می دادند این میزان در سال ۱۳۶۰ به ۶۵ درصد جمعیت روستایی و ۳۵ درصد جمعیت شهری کاهش یافت.

امید با بیان اینکه هم اکنون ۲۶ درصد جمعیت کشور را روستائیان و ۷۴ درصد را افرادی شهری تشکیل می دهند، به تلاش های دولت برای مهاجرت معکوس (شهر به روستا) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از سال ها موفق شدیم به این مهم دست یابیم به گونه ای که طی سال گذشته مهاجرت از شهر به روستا بیشتر از مهاجرت روستا به شهر بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از برنامه هایی که دولت با حمایت مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داد پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۴ و ۶ درصد و قابلیت بازپرداخت تا ۹ سال بود که خوشبختانه هم با استقبال روستائیان و عشایر مواجه شد و هم به ماندگاری آنها در مناطق روستایی و عشایری کمک کرد.

وی مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای تسهیلات روستایی و عشایری را ۱۸ هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این مبلغ در سراسر کشور در حال پرداخت به افراد واجد شرایط است که باعث شده تا نرخ بیکاری در روستاها کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

امید گفت: یکی از مزیت های پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری افزایش اشتغال پنج درصدی روستایی به ۲۵ درصد در سبد اشتغال کشور طی سال گذاشته بود که باعث توقف رشد بالای مهاجرت از روستا به شهر شد.

این مقام مسئول گفت: در سایه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت روستایی و عشایری تعداد واحدهای بوم گردی از ۲۵۰ واحد در سال ۹۶ به یک هزار و ۸۵۰ واحد در سال ۹۷ بوده است.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به روستائیان خارج از اشکال هم نیست، گفت: یکی از این ایرادات برداشتن محدودیت پرداخت تسهیلات به طرح هایی که نیاز به اعتبار زیادی دارند و نیاز است برای تائید به تهران ارسال شوند.

امید گفت: عصر امروز (دوشنبه) جلسه ای نیز به همین منظور در یکی از فراکسیون های مجلس برای تصمیم گیری در خصوص این موضوع برگزار شده که امیدوارم نتایج آن در نهایت به نفع روستائیان باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه از کرمانشاه به عنوان یکی از استان های با ظرفیت بالا یاد کرد و گفت: این استان با داشتن استانداری توانمند و خوش فکر می تواند بیش از این در مسیر توسعه، رونق و تولید قرار گیرد.

وی گفت: آقای بازوند از جمله مدیران توانمند کشور است که توانست به خوبی حادثه زلزله را مدیریت و فرصت های جدیدی برای توسعه استان کرمانشاه ایجاد کند.

امید در پایان از آمادگی معاونت توسعه روستایی کشور برای کمک به طرح های روستایی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: در اکثر روستاهای کرمانشاه توانمندی های خوبی نهفته است که باید استعدادیابی و شکوفا شوند.