۰ نفر

توصیه‌هایی برای اینکه غرق نشویم

۳۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 361417
توصیه‌هایی برای اینکه غرق نشویم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد توصیه‌ها و نکات ایمنی برای جلوگیری از غرق‌شدن در دریاها و رودخانه‌ها تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیر عزیزی، اظهار کرد: با توجه به این‌که امسال، کشور با باران‌های بهاری خوبی مواجه بوده است و وضعیت مناسبی از ذخیره آب در استان و کشور داریم که خطرات غرق‌شدگی در سدها، آبگیرها، رودها و... را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌وطنان باید پیش از شنا کردن، آموزش‎های لازم برای شنا را زیر نظر مربی دارای صلاحیت بگذرانند، به هیچ ‎وجه از ساحل یا سد برای آموزش شنا استفاده نکنند و از فضاهای آموزشی که فضای امنی است و مربیان حضور دارند، استفاده کنند.

عزیزی با بیان این‌که «نباید به مهارت شخصی خود و دیگران خیلی اعتماد کنیم»، تصریح کرد: از آن‌جایی که بیش‌تر غرق‌شدگان در دریا افرادی هستند که خیلی به مهارت شنای خود اطمینان داشتند، هیچ وقت نباید به مهارت شنای شخصی خود غره شویم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با تأکید بر این‌که «حتماً قبل از اقدام به شنا به علایم و هشدارهای موجود در محیط توجه شود»، بیان کرد: در صورت بردن کودکان برای شنا حتماً باید از بازوبند و جلیقه نجات استفاده کنیم. نکته مهم دیگر این است که حتماً به علامت استاندارد روی وسایل غریق نجات هم توجه کنیم.

وی با اشاره به این‌که «بازی کودکان با تیوپ یا قایق بادی در آب هم خطرناک است»، تصریح کرد: این مسئله چون موجب واژگونی لحظه‎ای و غرق‎شدگی می‎شود، بسیار خطرناک و غیرایمن است. هم‌چنین باید شنا و مهارت‌های گریز از خطرات را توامان با هم فراگرفت تا در صورت مشکل اقدام فوری انجام شود.

عزیزی توصیه کرد: بهتر است به صورت چند نفره شنا کرد.

وی گفت: همچنین بهترین مکان برای شنا محلی است که ناجیان غریق در آن‌جا حضور دارند، تا اگر دچار مشکل شدیم، آن‌ها به نجات ما بیایند. هم‌چنین حتماً به علائم و نشانه‌ های کنار ساحل توجه شود. علاوه بر این حتماً قبل از شنا از وضعیت آب و هوایی اطلاع پیدا کنید و در صورت مشاهده رعد و برق یا ناپایداری جوی حتماً از فضای آب خارج شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد یادآور شد: از شوخی کردن هنگام شنا جدا خودداری کنید، چراکه سطح توانایی افراد با یکدیگر متفاوت است. هم‌چنین هرگز زمانی که دارو استفاده کرده‌اید، اقدام به شنا نکنید.

وی همچنین به ناجیان غریق توصیه کرد: اگر فردی دچار غرق‌شدگی شد، سعی کنید با استفاده از چوب، جلیقه نجات، طناب یا ایجاد زنجیره انسانی اقدام به نجات وی کنید و خودتان به تنهایی کاری انجام ندهید و قبل از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.