۰ نفر

مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد:

20هزار هکتار جنگل کاری جدید در زاگرس

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 360115
20هزار هکتار جنگل کاری جدید در زاگرس

مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با استقرار ماهواره مدیس از سال 95، با پایش نقاط پرخطر حریق و گرد و خاک اکنون پیش‌بینی‌های ماهانه این مخاطرات انجام می‌شود و به همین دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌ها امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رضا بیانی، مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها با اشاره به چند مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال و غرب و جنوب کشور از کاهش حریق جنگل‌ها خبر داد و گفت: از سال 87 با راه‌اندازی «پایگاه داده مکانی» در کشور 30 نقشه ملی آماده شده که ما با روی هم‌اندازی این لایحه‌ها با لایحه‌های هواشناسی ماهانه نقاط مستعد آتش‌سوزی و گرد و خاک را رصد می‌کنیم. ماهانه به تمام استان‌هایی که صاحب جنگل هستند اعلام می‌کنیم که کدام منطقه جنگلی یا مرتع بحرانی، نسبتاً بحرانی یا کم بحران هستند.

بیانی افزود: تصاویر ماهواره مدیس را از سال 95 دریافت می‌کنیم این ماهواره روزانه 2 بار تصویربرداری در کشور انجام می‌دهد با استفاده از این تصاویر نقاط پر مخاطره در آتش‌سوزی را شناسایی می‌کنیم که این موضوع خطرات را کاهش داده است. دلیل دیگر کاهش خطرات به‌خاطر بارندگی‌ها است؛ با توجه به بارندگی‌های اخیر هم سفره‌های آب زیرزمینی بالا آمدند و زمین‌های رها شده کشاورزی زیر کشت رفتند، خشک شدن مراتع و رها شدن زمین‌های کشاورزی به‌دلیل خشکسالی یکی از علت‌های اصلی افزایش گرد و خاک از کانون‌های داخلی بود. همچنین زیرساخت‌هایی که سال گذشته برای مقابله با حریق آماده شده است از عوامل دیگر کاهش مخاطرات آتش‌سوزی در امسال است.

به‌گفته بیانی، ستاد حریق در استانداری‌ها بویژه در استان‌های زاگرس نشین تشکیل شده است وهماهنگی‌های لازم با وزارت دفاع، ارتش، سپاه و نیروهای محلی انجام شده است. زیرساخت‌های لازم در چند سال اخیر فراهم شده است. سالانه با شرکت‌های مختلف که هلیکوپتر در اختیار دارند قرارداد می‌بندیم و از هلیکوپترهای هوانیروز، نیروی انتظامی، هلال احمر و وزارت دفاع هم برای اطفای حرق استفاده می‌کنیم. هماهنگی بین بخشی بویژه با استانداری‌ها در مهار آتش‌سوزی بسیار مهم است.

بیانی در خصوص درصد تحقق پیش‌بینی‌ها نیز گفت: بیش از 85 درصد پیش‌بینی‌ها درست یا با فاصله زمانی رخ داده است. وی در خصوص پیش‌بینی‌های خطرات برای ماه آینده گفت: برای تمام استان‌های زاگرس نشین و استان‌های شمالی ماه به ماه پیش‌بینی امکان حریق را انجام می‌دهیم و برای ماه آینده نقاط حادثه خیز در جنگل‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خوزستان پیش‌بینی شده است.

وی بازه زمانی بیشترین حریق را از ابتدای بهار تا 15 مردادماه عنوان کرد و گفت: شرایط دسترسی به جاده‌ها در استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویر احمد و شمال خوزستان سخت است و به همین دلیل گاهی آتش‌سوزی‌ها گسترده می‌شود و زمان خاموش کردن آتش طول می‌کشد.

به‌گفته بیانی، سال گذشته 2800 تا 3 هزار هکتار جنگل دچار آتش‌سوزی شد و نمی‌توانیم بگوییم این مقدار جنگل در اثر آتش‌سوزی از بین رفته است چون در بسیاری موارد آتش‌سوزی سطحی بود.

وی خسارت آتش‌سوزی در هر هکتار جنگل را بین 80 تا 330 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: در 2 سال اخیر با رویکرد جدید شناسایی حوضه‌های آبخیز، 7 هزار نقطه آبخیز در مراتع و جنگل‌ها در طرح جامع آبخیزداری شناسایی شده و در حال اجرا است. با اجرای این طرح حریق در این مناطق کمتر و از این حوضه ها محافظت بیشتری می‌شود. همچنین 30 میلیون هکتار طرح‌های مرتع‌داری اجرا شده که آتش‌سوزی و حریق در این مراتع را کنترل می‌کند. طرح‌های مرتع‌داری متولی دارد و متولیان مسئول حفاظت از مراتع هستند چند مرتعی که اخیراً دچار حریق شده‌اند شامل طرح مرتع‌داری نبودند.

بیانی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم باید ضریب حفاظتی از جنگل‌ها را به بیش از 90 درصد برسانیم و الان هم سالانه 10 درصد ضریب حفاظت را افزایش می‌دهیم. در حال حاضر ضریب حفاظتی ما 60 درصد است. در حال حاضر 84 میلیون مرتع و 14 میلیون و 134 هزار هکتار جنگل داریم. اینکه گفته می‌شود در اثر آتش‌سوزی در 5 سال اخیر100 هزار هکتار جنگل از بین رفته را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنیم، بلکه با توجه به طرح‌های افزایش جنگل‌ها میزان جنگل‌های شمال افزایش پیدا کرده است اما در خارج از شمال و در حوزه زاگرس با توجه به اجرای طرح‌های عمرانی مانند سد و جاده‌سازی بویژه در حوزه زاگرس طبق آمار فائو کاهش جنگل داریم. با این حال سال گذشته در حوزه زاگرس 20 هزار هکتار جنگل کاری انجام دادیم و برنامه «بوم سازگان زاگرس» در دستور کار سازمان قرار گرفته است. همچنین اجرای 17 پروژه در ناحیه زاگرس شامل مراقبت از جنگل، جنگل کاری، طرح کاداستر جنگل و... باعث ورود بیشتر ما به جنگل‌های زاگرس شده و به تبع آن آتش‌سوزی کمتر شده است.

وی همچنین گفت: بیش از 300 میلیارد برای احیای زاگرس در نظر گرفته شده است.

بیانی با اشاره به مخاطرات گرد و خاک هم گفت: امسال از کانون‌های داخلی کمتر تحت تأثیر گرد و غبار قرار داریم و فقط در اطراف استان یزد 2 گزارش گرد و خاک را داشتیم. اما کانون‌های خارجی گرد و خاک در کشورهای افغانستان و پاکستان فعال شده و جاده زابل و زاهدان تحت تأثیر قرار داده است. اما به‌ خاطر بارندگی‌ها کانون‌های گرد و خاک در عراق کاهش یافته است.