۰ نفر

کم‌مصرف‌ترین ساختمان‌های جهان

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۵
کد خبر: 358406
کم‌مصرف‌ترین ساختمان‌های جهان

رویکرد جدید معماری مطرح جهان مقاوم‌سازی و مصرف کم انرژی در سازه‌های مختلف است که یکی از پارامترهای مهم ارزیابی طراحی یک ساختمان به شمار می‌رود.

حالا شرکت­های معماری و ساختمان‌سازی در رقابت با یکدیگر به دنبال ارائه طرح­های مختلفی هستند تا ضمن افزایش مقاومت بنا، مصرف انرژی را به حداقل ممکن برسانند. یکی از معروفترین مصالح در جهت تحقق این امر استفاده از ساندویچ پانل است. با گروه صنعتی پنل مهدی همراه باشید تا با کارکرد انواع ساندویچ پانل آشنا شویم.

1

ساختمان اینترلیس سنگاپور

ساختمان اینترلیس (The Interlace) سنگاپور در جشنواره جهانی معماری سال 2015 به عنوان برترین سازه انتخاب شد. این ساختمان زیبا و باشکوه که توسط شرکت ساختمانیOMA  و معمار آلمانی به نام Ole Scheeren طراحی شد، از اصولی‌ترین معماری های سنگاپور در زمینه مقاومت سازه و مصرف انرژی می‌باشد.

ساختمان اینترلیس با زیربنای بیش از 8 هکتار مجموعه‌ای متشکل از 1000 تا 1040 واحد آپارتمانی با کلیه امکانات رفاهی را شامل می‌شود که با رویکرد کاملا متفاوت نسبت به معماری بومی در سنگاپور ساخته شد.

شکل کلی آپارتمان شبیه به چند مکعب به هم چسبیده است که تداعی‌کننده تراس و باغچه می‌باشد. در طراحی این مجموعه‌ی ساختمانی تلاش شد تا فضاهای افقی آپارتمان‌ها افزون شود تا امکان بیشتری برای فضای سبز و استفاده بهینه از نور خورشید در محوطه داخلی و خارجی آپارتمان‌ها در اختیار ساکنان قرار بگیرد.  برای ساخت اینترلیس بیشترین فاکتورهای انرژی‌های پاک رعایت شده است. به طور مثال، برای کم کردن مصرف برق و الکتریسته از صفحات انرژی‌های خورشیدی استفاده می‌شود و یا نوع طراحی پنجره‌ها به گونه‌ای است که ساعت بیشتری در معرض نور خورشید باشند. برای مصرف انرژی کمتر و مقاوم سازی ساختمان نیز از انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری استفاده شده است.

2

ساختمان پارک تکنولوژی دایکین تگزاس

ساختمان پارک تکنولوژی دایکین (Daikin Texas Technology Park) یکی از پروژه‌های برتر معماری در امریکا می‌باشد که در ساخت آن از انواع ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی استفاده شده است. طبق برآورد شرکت طراح پارک تکنولوژی تگزارش در ساخت این ساختمان بیش از 428 پانل ساختمانی و upvc در ابعاد مختلف استفاده شده است که در نوع خود کم‌نظیر است. با وجود وسعت ساختمان پارک تکنولوژی تگزاس و چند منظوره بودن آن، میزان ذخیره‌سازی انرژی حدود 96 درصد است که یک نوع رکورد جهانی محسوب می شود.

3

مدرسه اسکی کورمایور در ایتالیا

مدرسه اسکی کورمایر (Courmayeur Ski Schools & Guiding) از معروف‌ترین پیست‌های اسکی در اروپا و کشور ایتالیا است. در سال 2015 و با توجه به افزایش تعداد علاقه‌مندان به آموزش اسکی در منطقه کورمایر پروژه ساخت مدرسه و پلاز‌های اسکی کلید خورد. شرکت لیپ (LEAP factory) به عنوان مسئول طرح، هدف خود از ساخت این ساختمان‌ها را امکان ارائه خدمات بهتر به گردشگران با حداقل مصرف انرژی اعلام کرد. این شرکت برای طراحی هر واحد ساختمانی از انواع پانل های دیواری و ساندویچ پانل اکس پی اس (xps) استفاده کرد زیرا این محصولات عایق حرارت و انرژی هستند. استفاده از پانل‌ها دیواری این امکان را به شرکت سازنده می‌دهد تا امکان تغییر اندازه هر کدام از قسمت‌های ساختمان‌ها را داشته باشد و کمتر از سازه‌های ثابت استفاده کند.

4

باغ گیاه‌شناسی ون دوسن ونکوور کانادا

باغ گیاه‌شناسی وَن دوسن در ونکوور کانادا یکی از خلاقانه‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان است که طراحی آن شبه به گل ارکیده است. نام اصلی باغ (VanDusen Botanical Garden Visitor Centre) است که در آن کلیه مشکلات زیست محیطی از جمله ذخیره و بازیافت آب، استفاده مجدد از مواد، ارزش‌های زیباشناختی و اصول معماری پایدار رعایت شده است. در ساخت این مجموعه برای نمای بیرونی از نوعی پلاتین LEED استفاده شد و برای پوشش داخلی از پانل‌های ساندویچی دیواری استفاده کردند. شرکت معمار این باغ به نام شارپ و دایموند اعلام کرد که در طراحی مجموعه به طور کامل از اصلِ فرهنگی مردم کانادا یعنی زندگی با طبیعت استفاده شده است. مساحت کلی باغ ون دوسن 5 هکتار است که توانست امتیاز ۲.۰  را از شورای ساختمان سبز کاسادیا یا ساختمان زنده (LBC) کسب کند. جالب است که بدانید قدرت بازیافت آب در این مجموعه 100 درصد است و بیش از 300 گونه گیاهی بومی کانادا در آن نگهداری خواهد شد.

5

در این مطلب به معرفی معروف ترین نوع ساندویچ پانل ها در ساخت بناهای معروف دنیا پرداختیم. پنل‌های ساندویچی در انواع مختلفی هستند که در حال حاضر در اکثر پروژه‌های مهم معماری جهان استفاده می‌شود. اگر شما عزیزان علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در خصوص انواع ساندویچ پانل‌ها هستید، می‌توانید به پروژه‌های انجام شده گروه صنعتی پنل مهدی مراجعه کنید.