۰ نفر

مدارس به کاهش خشونت نیاز دارند

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۲۰
کد خبر: 357488
مدارس به کاهش خشونت نیاز دارند

متاسفانه امروزه شاهد خشونت در مدارس هستیم که این خود می‌تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد، هرچند در این میان باید متذکر شد که تنها عامل خشونت در مدارس مربیان آن نیستند، بلکه عوامل متعدد دیگری مانند والدین، مسائل خانوادگی و همچنین مسائل اجتماعی در این خصوص نیز دخیل هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که خشونت در مدرسه یکی از معضلاتی است که امروزه دانش‌آموزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند که البته بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که علت این امر می‌تواند از سوی والدین باشد یا اینکه دلیل ناکامی‌های دوران کودکی نیز می‌تواند باشد. به‌عنوان مثال طلاق والدین یا اینکه ازدواج مجدد والدین نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در خشونت کودکان داشته باشد.به‌طورکلی باید در نظر داشت که ناکامی‌های دوران کودکی نقش چشمگیری در خشونت آنها دارد، به عبارت ساده‌تر بی‌عدالتی در تربیت، تغذیه، تفریح و مواردی از این دست خود می‌تواند عاملی برای ایجاد خشونت در کودکان باشد؛ از این رو می‌توان گفت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل خشونت در کودکان خانواده است. بنابراین عاملی که می‌تواند مانع از افزایش خشونت و یا از بین رفتن آن شود نیز والدین و خانواده است. هرچند در این مجال باید متذکر شد که تبعیض‌هایی که معلم و یا سایر مربیان مدرسه نیز میان دانش‌آموزان قائل می‌شوند خود می‌تواند تاثیر بسزایی در بروز خشونت در کودکان داشته باشد. بنابراین یکی دیگر از راه‌های کاهش خشونت را می‌توان رفتار صحیح مربیان مدرسه عنوان کرد.

کاهش آستانه تحمل

براساس تحقیقات صورت‌گرفته یکی از مهم‌ترین دلایل خشونت در مدارس کاهش آستانه تحمل دانش‌آموزان است که این خود می‌تواند بنا به دلایل مختلفی مانند تربیت اشتباه، فرزندمحوری، انجام بیش از اندازه بازی‌های رایانه‌ای و مواردی از این قبیل باشد. در حال حاضر دانش‌آموزان به‌علت تک‌فرزند‌بودن و یا کم‌فرزند‌بودن قادر به ارتباط‌گیری صحیح با گروه همسالان خود نیستند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش خشونت در میان دانش‌آموزان باشد.از طرف دیگر باید یادآور شد که متاسفانه روش‌های اشتباه تربیتی خود تاثیر بسزایی در افزایش خشونت در میان دانش‌آموزان دارد به‌عنوان مثال برخی از والدین به فرزندان خود یاد می دهند که اگر کسی شما را کتک زد شما نیز او را بزنید که این خود می‌تواند مصداق صریح آموزش خشونت باشد اما این در حالی است که باید به فرزند خود این را بگوییم که اگر کسی شما را زد شما صبر پیشه کنید و آن را با مربیان مدرسه و یا با والدین در میان بگذارید.

نقش مشاوره در کاهش خشونت

جالب است بدانیم که تحقیقات نشان می‌دهد مشاوره تاثیر بسزایی در کاهش خشونت در میان دانش‌آموزان مدارس بر عهده دارد، چراکه مشاوره با حمایت و ارائه راهکارهای مناسب می‌تواند عاملی برای کاهش خشونت در میان دانش‌آموزان باشد. به عبارت ساده‌تر حمایت از بیماران روحی و روانی، مراقبت از بهداشت روانی دانش‌آموزان، راهنمایی هدایت شغلی و تحصیلی، آموزش مهارت زندگی، برقراری ارتباط مناسب با دانش‌آموزان، ارائه مشاوره گروهی و فردی به دانش‌آموزان می‌تواند در زمره وظایف مشاوران مدارس قرار گیرد، به گونه‌ای که انتظار می‌رود در سایه انجام این وظایف میزان خشونت و یا سایر آسیب‌های اجتماعی در مدارس به اندازه چشمگیری کاهش یابد. پر واضح است که نحوه ارتباط‌گیری مشاوران مدارس با دانش آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، چراکه اگر این مهم به درستی محقق شود می‌توان انتظار داشت که مشاور تاثیر بسزایی در کاهش خشونت و یا کاهش سایر مشکلات دیگر نیز داشته باشد.آنچه مسلم است امروزه متاسفانه بسیاری از مشاوران مدارس تنها مشاوره تحصیلی هستند که این خود می‌تواند نقطه ضعفی برای مدارس تلقی شود، چراکه باید به خاطر داشت هرگاه مسائل اخلاقی، روحی و روانی دانش‌آموز برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت که دانش‌آموزان از نظر تحصیلی نیز پیشرفت کند. بنابراین انتظار می‌رود که مشاوران مدرسه در درجه اول اقدام به حل مشکلات روحی و روانی دانش آموزان نمایند، سپس آنها را در مباحث تحصیلی هدایت و یا راهنمایی کنند.

رفتارهای خشونت آمیز برخی از معلمان

متاسفانه امروزه در برخی از موارد نادر شاهد رفتارهای خشونت‌آمیز برخی از معلمان هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای آموزش خشونت به دانش آموزان باشد همچنین این مهم تاثیر بسزایی در کاهش تمایل افراد به تحصیل و مدرسه دارد. برآیند رفتار شغلی و آموزشی و تربیتی معلمان به‌رغم وجود مشکلات اقتصادی، ستودنی است که اکثریت غالب معلمان در ارتباط با دانش‌آموزان از نقش حرفه‌ای خود غافل نشده‌اند و بیش از هر گروهی نسبت به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان حساس بوده و با آنها همدلی و حتی همدردی می‌کنند.

سالم‌سازی مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش از اجرای طرح «خشونت‌زدایی در مدارس ابتدایی» در سال تحصیلی آینده خبر داد و هدف اصلی اجرای این طرح را سالم سازی و استانداردسازی مدارس که به نحوه تعامل بزرگترها با کودکان و کودکان با یکدیگر برمی‌گردد عنوان کرده است چراکه باید به خاطر داشت کاهش خشونت در مدارس خود می‌تواند آثار مثبت بسیاری را در کودکان به‌دنبال داشته باشد؛ آثاری که به‌یقین در بزرگسالی احتمال بروز رفتارهای خشن از سوی او بسیار کاهش خواهد یافت.