۰ نفر

تبدیل فرصت سوزی به فرصت سازی با آموزش

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 357371
تبدیل فرصت سوزی به فرصت سازی با آموزش

همه می‌گویند شانس یک بار در خانه آدم را می‌زند. ولی این ضرب‌المثل اشتباه است. چرا؟ همه ما می‌دانیم که در زندگی، فرصت‌های بسیار زیادی برایمان پیش می‌آید. خیلی‌هایشان را به چشم می‌بینیم. از خیلی‌هایشان هم حتی روحمان خبر ندارد. واقعاً چرا زندگی این‌گونه است؟ چطور باید فرصت سازی کنیم؟

چطور از فرصت سوزی‌ها جلوگیری کنیم؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایل فرصت سوزی‌ها و موفق نشدن‌ها، خجالت است. در این موقعیت‌ها گیر افتاده‌اید؟

  • می‌روید به یک مغازه برای خرید لباس. از لباس خوشتان نمی‌آید؛ اما به اصطلاح توی رودربایستی (شما بخوانید خجولی خودتان) گیر می‌افتید و علیرغم میل باطنی، آن لباس را می‌خرید.
  • خودتان اوضاع مالی خوبی ندارید؛ اما توانایی نه گفتن به درخواست پول دوستتان را ندارید و خجالت شما در نهایت بر شما غلبه می‌کند و پول را دو دستی (بازهم برخلاف میل خودتان) تقدیم او می‌کنید.
  • از شخصی خوشتان می‌آید و آرزو دارید به او بگوئید که دوستش دارید؛ اما نه! خجالت اجازه نمی‌دهد این کار را بکنید. شاید باید عمری حسرت بخورید...
  • یک فرصت و قرار کاری پیش می‌آید. آن‌قدر خجالتی هستید که اصلاً سر قرار نمی‌روید. از کجا معلوم؟ شاید قرار بود آن قرار شما را از فرش به عرش برساند و شما آن را از دست دادید.
  • یک داستان یا شعر فوق العاده نوشته‌اید و به خاطر خجالتی بودن، جرئت انتشار آن را ندارید. شاید قرار بود اثر شما به یک اثر بزرگ ادبی تبدیل شود...
  • راننده تاکسی از شما کرایه بیشتر از معمول می‌گیرد، اما توانایی نه گفتن به او را ندارید و همین تخم مرغ کوچک سوءاستفاده، در آینده شترهای زیادی را برایتان به ارمغان می‌آورد و دچار سوءاستفاده‌های بزرگ‌تری می‌شوید...

و ده‌ها مورد دیگر که همه و همه، تنها به خاطر خجالتی بودن اجازه شکوفایی و رشد را به ما نمی‌دهد...

تا اینجا فهمیدیم که خجالتی بودن و خجالت کشیدن یکی از اصلی‌ترین دلایل فرصت سوزی‌هاست.

اما می‌خواهیم در مورد یکی از عوامل فرصت سازی صحبت کنیم. فن بیان...

شاید خیلی از ما خبر نداریم که قدرت ارتباطات چقدر زیاد است. در دنیای فعلی، آن‌قدر موضوع خوب صحبت کردن و فن بیان خوب داشتن مهم است که شاید بهتر باشد مدارس و دانشگاه‌ها به جای بعضی درس‌هایی که واقعاً هیچ کاربردی در زندگی ندارند، ‌با یک تغییر نگرش کلی، فرصت بسیاری را به مهارت صحبت کردن و فن بیان قوی اختصاص دهند. شما به یاد دارید که در مدرسه یا دانشگاه خوب صحبت کردن و خوب ارتباط برقرار کردن را به شما یاد داده باشند؟

هرچند در حال حاضر امکان این را نداریم که تغییری اساسی در سیستم آموزشی کشورمان داشته باشیم، اما اهمیت این موضوع آن‌قدر بالاست که مجموعه مقالات زیادی در این باره منتشر می‌شود و کارگاه‌های حضوری و غیرحضوری و البته کاربردی فن بیان، به خوبی در حال برگزاری است.

این که چطور صحبت خوب کنیم، فن بیان خوبی داشته باشیم و اصلاً کلام ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و به بهترین شکل ممکن صحبت کنیم، موضوع بسیار مهمی است که هر فردی باید به آن توجه کند.

اگر خوب نگاه کنید، درصد بسیار زیادی از ارتباطات ما در طول روز با ارتباطات کلامی همراه است. پس دلیلی وجود ندارد که بهترین فن بیان و بهترین مهارت‌های صحبت کردن و صحبت در جمع را نداشته باشیم! ما باید یاد بگیریم چگونه روابط عمومی بالا داشته باشیم؟ خوب و زیبا صحبت کردن و پرانرژی صبحت کردن بسیار مهم است.

خیلی‌ها برای اینکه این مهارت‌ها را بیاموزند، کارگاه‌های حضوری و غیرحضوری را می‌گذرانند. این کارگاه‌ها به دلیل جنبه‌های عملی و کاربردی آن بسیار خوب و ثمربخش هستند.

اما به جز فن بیان، انواع دیگر مهارت‌های ارتباطی هم برای داشتن ارتباطات مؤثر و به چنگ آوردن فرصت‌ها بسیار مهم است.

سایر مهارت‌های لازم را با کتاب هم می توان به دست آورد...

 از جمله با خرید کتاب‌های روانشناسی و مطالعه مستمر آن‌ها.

مطالعه کتاب یکی از بهترین راه‌ها برای کسب آموزش است. کتاب‌ دانایی و خردی برای خواننده‌اش به ارمغان می‌آورد که اگر بخواهیم خودمان آن را به دست آوریم، باید سال‌ها عمرمان را صرف آن کنیم. عمری که محدود است و هرگز باز نمی‌گردد. پس کتاب‌های روانشناسی می‌تواند به سرعت تأثیر عمیقش را بر زندگی ما بگذارد و آن را پرامیدتر، پرانگیزه‌تر، شادی بخش تر و زیباتر کند. وقتی زندگی ما زیباتر شود، دنیای اطرافمان زیباتر می‌شود و این آموزش‌ها بر طیف وسیعی از افراد تأثیر می‌گذارد. آموزش‌هایی که وارد ناخودآگاه ما می‌شود و از راهی که شاید واقعاً متوجه آن نشویم، زندگی‌مان را تغییر می‌دهد. حتماً شما هم با تأثیرات ناخودآگاه کتاب خواندن بر کیفیت زندگی‌تان مواجه شده‌اید.

ما نمی‌دانیم، اما کتاب خواندن هریک از ما خود به خود دنیا را جای زیباتری برای زندگی کردن می‌کند...