۰ نفر

فریدون شهبازیان از ارکستر ملی رفت

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 354410
فریدون شهبازیان از ارکستر ملی رفت

در پی اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مشاغل دائم، فریدون شهبازیان چوب رهبری ارکستر ملی را به زمین گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در پی انتشار خبر خداحافظی فریدون شهبازیان از سمت رهبری ارکستر ملی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی ضمن تایید این خبر گفت: موضوع خداحافظی استاد شهبازیان از ارکستر ملی ایران به عنوان رهبر دائم تازه نیست و از حدود اسفند گذشته به دلیل قانون منع حضور بازنشستگان در مشاغل دائم با توجه به اینکه فریدون شهبازیان بازنشسته سازمان صدا و سیماست و شغل رهبری ارکستر اصولا شغل دائم محسوب می شود، از ادامه همکاری با ایشان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی معذور بودیم.

امید صدیق ادامه داد: از این به بعد همکاری ما با این هنرمند به عنوان مشاور در امور هنری و رهبر میهمان خواهد بود. کما اینکه وی در کنسرت‌های شهرستان ارکستر ملی هم به عنوان رهبر مهمان به روی صحنه رفت.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در باره انتخاب رهبر جدید ارکستر ملی گفت: تا انتخاب گزینه جدید رهبری دائم ارکستر ملی، برای اجراهای ماهانه ارکستر از حضور رهبران مهمان استفاده خواهیم کرد.

فریدون شهبازیان (زادۀ 21 خرداد 1321 در تهران) موسیقی‌دان٬ آهنگ‌ساز و تنظیم کننده با سابقه ایران است که یادگیری موسیقی را از سن هشت سالگی و با ساز ویولن نزد عطا الله خرم میثاق آغاز کرد و در سن 18 سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در سال 1346رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد.

وی دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در دهه 60 آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد. شهبازیان به همراه علی معلم دامغانی شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل دادند که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت. وی هم‌اکنون بازنشسته صدا و سیما جزو منتقدین موسیقی پاپ ایران است. فریدون شهبازیان طی حکمی از سوی مدیر عامل بنیاد رودکی از سال 1395 به عنوان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی انتخاب شد.

این هنرمند در زمینه ساخت موسیقی فیلم یکی از پرکارترین آهنگسازان ایران است. وی با اینکه امروزه یکی از منتقدین سرسخت موسیقی پاپ امروز به شمار می آید، تنظیم کننده بسیاری از آثار ماندگار موسیقی پاپ ایران در دهه های گذشته بوده و سابقه همکاری با هنرمندان نام آور زیادی را دارد.

ترانه «گل گلدون من» با شعری از فرهاد شیبانی و آهنگسازی فریبرز لاچینی با تنظیم این هنرمند یکی از آثار جاودان موسیقی پاپ ایران است.