۰ نفر

تراکم کولرهای گازی در بازار تهران و اعلام خطر آتش‌نشانی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۱۷
کد خبر: 353217
تراکم کولرهای گازی در بازار تهران و اعلام خطر آتش‌نشانی

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نسبت به پیامدهای افزایش استفاده از کولرهای گازی در بازار تهران در فصل تابستان هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهندس محمود قدیری با اشاره به استفاده از کولرهای گازی در بازاربزرگ تهران گفت: دربازار تهران شاهد تراکم بالای تأسیسات گرمایشی و سرمایشی هستیم، و این تراکم با توجه به ضعیف و بعضاً فرسوده بودن ظرفیت انتقال برق در این محدوده می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد، کمااینکه حوادث بسیاری نیز در محدوده بازار تهران رخ داده که ناشی از اتصال سیم برق و سیم کشی فرسوده در این منطقه بوده است.

وی با اشاره به فراگیر شدن استفاده از کولرهای گازی در بازار نیز گفت: در بسیاری از مغازه‌های بازار تهران کولرهای گازی نصب شده و استفاده از این کولرها نیز درحال افزایش است. این امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است چرا که بازار از نظر تأسیسات برقی از ایمنی کافی برخوردار نیست و افزایش جریان عبوری از کابل‌های برق می‌تواند خطر آفرین باشد.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: استفاده از این کولرها بار مصرف را بسیار بالا برده است و همین موضوع موجب تولید حرارت می‌شود، چرا که جریان بیش از ظرفیت کابل‌ها است. هر کابلی بر حسب سایز خود تحمل مقدار خاصی از جریان مصرفی را دارد که به آن جریان مجاز گفته می‌شود، اگر جریان مصرفی از جریان مجاز بیشتر شود حرارت تولید می‌شود و باعث سوختن رویه کابل و لخت شدن آن می‌شود، سپس در مجاورت دیگر کابل‌ها پدیده اتصال کوتاه اتفاق می‌افتد به طوری که دو سیم لخت با یکدیگر برخورد می‌کنند و جریان تشدید می‌شود و باعث وقوع آتش‌سوزی می‌شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با بیان اینکه بسیاری از آتش‌سوزی‌ها ناشی از مصرف بسیار زیاد از این کولرهاست، گفت: در بازار بار اشتعال بسیار زیاد است، به همین علت آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابد و در همین راستا نیز لازم است تا دستگاه‌های مسئول نسبت به انجام ایمن سازی های لازم اقدام کنند.

قدیری افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز بارها در بازدیدهای مختلف موارد نقض ایمنی در بازار تهران را اعلام کرده است.