۰ نفر

نرخ جرایم رانندگی در کشورهای مختلف چگونه است؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۶
کد خبر: 353139
نرخ جرایم رانندگی در کشورهای مختلف چگونه است؟

حفظ نظم و جلوگیری از حوادث رانندگی در جوامع شهری نیازمند توجه و احترام به قوانین تردد وسایل نقلیه عمومی است. متاسفانه در اکثر موارد، قوانین راهنمایی و رانندگی در مقایسه با سایر قوانین، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. هرچند که در بعضی از کشورهای جهان، جریمه‌های سنگینی برای افراد قانون‌شکن وضع شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه رعایت قوانین رانندگی در همه کشورها کاملا الزامی است، اما نرخ بیشترین جریمه و نحوه برخورد پلیس با جرایم مختلف در هر کشور با توجه به فرهنگ، کمی متفاوت‌تر از سایر کشورها است.

به گفته کارشناسان، بهتر است قبل از تردد با اهداف توریستی یا با هدف زندگی در کشورهای دیگر با قوانین راهنمایی و رانندگی کشور میزبان آگاه شویم، در غیر اینصورت ممکن است در اولین روز تجربه رانندگی با اتفاقات غیرمنتظره‌ای مواجه شوید.

معمولا بالاترین نرخ جریمه و اقدامات قانونی بعد از دستگیری فرد خاطی از قانون، متعلق به جرایمی مثل رانندگی در حالت مستی و رانندگی فراتر از محدوده سرعت است.

در ادامه با نحوه برخورد و میزان جریمه‌های رانندگی در بعضی از کشورهای جهان آشنا خواهید شد:

انگلستان

در انگلستان و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، جرایم راهنمایی و رانندگی به دو دسته جرایم خفیف و جرایم خطرناک یا مهم تقسیم می‌شوند. مثلا نرخ جریمه گذر از محدوده سرعت در انگلستان ۱۰۰ پوند و درج سه امتیاز منفی در اعتبار گواهینامه است. البته جریمه سرعت غیرمجاز در انگلستان هنگامی اعمال می‌شود که راننده از ۱۰ درصد به‌علاوه دو مایل از سرعت قانونی عبور کرده باشد.

اگر راننده در محدوده اخطار عبور از مرز سرعت متوقف شود، پلیس موظف به اخطار کتبی به راننده است و اگر سرعت خودرو از ۴۵ درصد محدوده سرعت فراتر رود، پلیس بعد از ضبط خودرو، راننده را به احضار در دادگاه جرایم رانندگی محکوم کرده و فرم احضار را در اختیار وی قرار می‌دهد. معمولا در این دادگاه جریمه‌های سنگینی در انتظار افراد خاطی است.

نرخ جریمه صحبت و استفاده از تلفن همراه در انگلستان از ۲۰۰ پوند تا هزار پوند متغیر است.

در صورتی‌که رانندگان در بین خطوط حرکت نکنند یا در حین رانندگی غذا و نوشیدنی مصرف کنند، پلیس بعد از بررسی شدت تخلف بین ۱۰۰ تا ۲۵۰۰ پوند قبض جریمه صادر می‌کند.

در صورت عدم توجه به رانندگی و حق سایر رانندگان و انجام حرکات خطرناک، راننده خاطی با عنوان راننده خطرناک راهی دادگاه می‌شود و ممکن است تا ۱۴ سال به زندان محکوم شود.

معمولا برای تشخیص و دسته‌بندی حالت مستی در رانندگی از شاخص میزان الکل محلول در خون استفاده می‌شود. حداکثر الکل مجاز در خون ۸۰ میلی‌گرم در ۱۰۰ میلی‌لیتر است. این رقم در اسکاتلند ۵۰ میلی‌گرم است.

در صورت تشخیص مصرف الکل، راننده تا ۶ ماه از امتیاز رانندگی محروم می‌شود و اگر مشخص شود که راننده در ایجاد حادثه منجر به مرگ مقصر بوده است، حداقل تا ۱۴ سال به زندان محکوم می شود.

ایالات متحده آمریکا

اگرچه آمریکا با بزرگراه‌های طولانی و خلوت و همچنین جرایم رانندگی نه چندان زیاد شناخته می‌شود، اما در برخی از ایالت‌های این کشور نرخ جرایم با توجه به شرایط دادگاه فدرال ایالتی تعیین می‌شود. مثلا نرخ جریمه عبور از محدوده مجاز سرعت تا ۱۰ مایل در ویرجینیا حداقل ۲۵۰۰ دلار است.

ایسلند

نرخ جرایم رانندگی درکشور ایسلند نیز با وجود زیرساخت‌های ضعیف جاده‌ای بسیار بالا است و پلیس می‌تواند با توجه به وضعیت رانندگی، جریمه‌های سنگینی را صادر کند. با در نظر گرفتن وسعت زیاد و جمعیت محدود ایسلند، کیفیت جاده‌ها در این کشور پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. معمولا بیشتر جاده‌های این کشور ترکیبی از راه آسفالت و خاکی یا سنگریزه‌ای است.

کانادا

اگرچه کانادا نیز مانند آمریکا به داشتن بهترین اتوبان‌های مستقیم، طولانی و خلوت در جهان معروف است، اما بیشترین نرخ جرایم عبور از محدوده سرعت در این کشور ثبت شده است. نرخ جریمه رانندگی در آلبرتای کانادا بیش از ۲۵ هزار دلار است که با قیمت دو تا سه خودروی معمولی برابری می‌کند.

در کشور کانادا رانندگان مست را پس از توقیف روانه دادگاه می‌کنند. دادگاه پس از بررسی نوع جرم می‌تواند شخص قانون‌شکن را به حبس ابد یا احضار در اجتماع محکوم کند.

فنلاند

سیاست تعیین نرخ جرایم رانندگی در فنلاند کاملا متفاوت از سایر کشورهای جهان است. پلیس راهنمایی و رانندگی فنلاند پس از دستگیری فرد قانون‌شکن، مستقیما وی را به دادگاه می‌فرستد. پس از بررسی وضعیت سلامت راننده و میزان تخلف وی، مسئولان دادگاه درآمد سالانه شخص قانون‌گریز را محاسبه می‌کنند. پس از محاسبه وضعیت درآمد یکساله و درآمد خالص، دادگاه ، قبض جریمه نهایی را صادر می‌کند.

مثلا دادگاه رسیدگی به جرایم رانندگی فنلاند، پس از دستگیری جوسی سالونجا، میلیونر فنلاندی و محاسبه درآمد سالانه وی، قبض جریمه بسیار سنگین ۲۰۰ هزار دلاری را به وی تحویل داد. جوسی سالونجر که با تجارت بسته‌بندی و صادرات گوشت به درآمد سالانه ۱۱ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۲ رسیده بود، تنها به علت داشتن سرعت ۵۰ مایل یا ۸۰ کیلومتر به این جریمه سنگین محکوم شد.

رانندگی در حالت مستی یا مصرف مشروبات الکلی در قبل و یا در حین رانندگی به عنوان یک اقدام کاملا غیرقانونی در بیشتر کشورهای جهان شناخته می‌شود. معمولا قانون‌گذاران در کشورهای مختلف، بیشترین آزادی عمل را برای مقابله با افراد قانون‌گریز از این قانون دارند. از آنجایی‌که رانندگی در حالت مستی در اکثر موارد به حوادث مرگبار و کشته‌شدن انسان‌ها ختم می‌شود، بنابراین پلیس می‌تواند با آزادی عمل بیشتری با رانندگان خاطی برخورد کند.

استرالیا

در استرالیا برای تنبیه کردن کسانی‌که در حالت مستی رانندگی می‌کنند، نام آنها را در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های جمعی منتشر می‌کنند. در

امارات

امارات متحده عربی، به علت ماهیت اسلامی این کشور، مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی نه تنها جرم محسوب می‌شود، بلکه از نظر شرعی نیز حرام است. معمولا مجازات افراد خاطی در دادگاه مرکزی امارات تعیین می‌شود، مثلا سال گذشته فردی که به علت مصرف مشروبات الکلی در لاین مقابل دستگیر شده بود، به یک ماه زندان و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

روسیه

در کشور روسیه نیز با مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی به شدت برخورد می‌شود. مثلا در سال ۲۰۰۱ یکی از دیپلمات‌های روسی که در کانادا به علت مصرف مشروبات الکلی سبب مرگ یک زن کانادایی شده بود، پس از حضور در زندان‌ کانادا، به چهار سال زندان محکوم شد.

چین

در چین نیز حداقل مجازات افرادی‌که در حالت مستی رانندگی می‌کنند و باعث ایجاد خطر برای دیگران می‌شوند، حبس ابد است.

ترکیه

در کشور ترکیه پس از دستگیری افراد بی‌توجه به قانون ممنوعیت عدم مصرف مشروبات الکلی در زمان رانندگی، پس از تحویل قبض‌های جریمه سنگین به فرد خاطی، وی را به مسافت ۳۰ کیلومتری از محل زندگی منتقل می‌کنند، سپس وی مجبور است با اسکورت پلیس این مسافت را تا شهر پیاده‌روی کند.

عربستان

جریمه رانندگی در حالت مستی در عربستان سعودی با نظر دادگاه محلی تعیین می‌شود. مجازات این افراد علاوه بر جریمه نقدی، شلاق در ملاء عام است.