۰ نفر

سایت فرزندخواندگی در کشور راه‌اندازی می‌شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۴۴
کد خبر: 352124
سایت فرزندخواندگی در کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نوزادان دختر بیشترین متقاضی را برای فرزندخواندگی دارند، گفت: در حال راه‌اندازی سایت فرزندخواندگی هستیم که با فعالیت آن یک هم‌پوشانی ایجاد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، احمد خاکی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از شیرخوارگاه ثمین‌تاب زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز نگهداری زیرپوشش بهزیستی دارای رنج سنی مختلفی هستند، یعنی از صفر تا سه سال کاملا دولتی، سه تا 6 سال در برخی از مراکز استان‌ها، 6 تا 12 سال، 12 تا 18 سال نیز گروه‌هایی هستند که توسط مراکز دولتی و غیردولتی اداره می‌شود.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی تصریح کرد: سیاست دفتر ما واگذاری مراکز به بخش غیردولتی و خیریه است، البته این امر برای کسانی که واقعا عشق و توانایی و لیاقت این کار را دارند انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از کار بهزیستی فرزندان بهزیستی هستند، افزود: همین فرزندان آینده‌سازان کشور هستند از همین رو افراد انتخابی باید کسانی باشند که لیاقت لازم را داشته باشند.

خاکی با اشاره به اینکه ما به دنبال پایین آوردن میانگین کودکان هستیم، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که فرزندان یک زندگی طبیعی داشته باشند و در یک شبه خانواده زندگی کنند تا هرکدام یک مسؤولیت خاصی داشته باشند.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی افزود: سیاست‌ ما مرکزداری نیست و از این رو به دنبال واگذاری فرزندان به صورت دائم و امین موقت به خانواده‌ها هستیم چون در واقع بزرگترین خدمت به فرزندان است که البته در این حوزه تعامل خوبی بین قوه قضائیه، بهزیستی و ثبت‌احوال وجود دارد و همین امر موجب شده است که سیر طبیعی واگذاری فرزندان روز به روز افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: سال قبل رشد 10 تا 12 درصدی واگذاری فرزند را داشتیم و این امر در سایه تعامل و همکاری به وجود آمده است و برخی از استان‌ها 300 تا 400 فرزند واگذار کرده‌اند.

خاکی با بیان اینکه مراقبت فرزندان در خانواده‌های زیستی نیز از دیگر موضوعات مورد توجه ما است، افزود: یعنی اینکه به جای ورود کودکان به مرکز به یکی از وابستگان خانوادگی خودشان وارد شوند و در قبال آن سازمان بهزیستی هزینه آنها را پرداخت کند، همچنان که سال قبل تعهدات بهزیستی در این راستا کاملا پرداخت شد.

وی همچنین از اجرای طرح «امین موقت» خبر داد و تصریح کرد: در این طرح نیز فرزندان به صورت موقت واگذار شده و در صورتی که شرایط خانواده متعادل شد به خانواده خودشان باز می‌گردند.

خاکی در ادامه با اشاره به اینکه توانمندی فرزندان نیز از دیگر موضوعات قابل توجه و اولویت بهزیستی است، تصریح کرد: طرحی داریم که وقتی فرزندان می‌خواستند از مراکز بهزیستی ترخیص شوند مهارت‌های زندگی را آموزش داده و به یک فرد مسؤولیت‌پذیر تبدیل شده باشند.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با بیان اینکه این توانمندی مشمول همه زمینه‌ها می‌شود و یک بحث سنجیده است، گفت: در تلاشیم این طرح نیز به نحو احسن اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر موضوعات اولویت‌دار بهزیستی آموزش افراد فعال در مراکز شبه خانواده بهزیستی است، گفت: به دنبال این هستیم که نیروها از جمله روانشناس، مددکار، آشپز، راننده و ... همه آموزش ببینند و کفایت شغلی لازم را احراز کنند و سپس در مراکز مربوط فعالیت کنند.

خاکی در ادامه به طرح واگذاری فرزند و شرایط تعیین شده برای آن اشاره کرد و گفت: زن و شوهری که پنج سال از زندگی آنها می‌گذرد و صاحب فرزند نشده‌اند و یا دختران و زنان مجرد طبق شرایط سنی تعیین شده و کسانی که متقاضی فرزند دوم هستند، سه گروه متقاضی فرزندخانوادگی هستند و فعلا طرحی برای آقایان نداریم.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: البته اولویت ما برای کسانی است که پرونده پزشکی دارند و نیاز به درمان دارند که ما اینها را به خانواده‌هایی می‌فرستیم که بتوانند درمان آنها را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: نکته قابل اهمیت دیگر این است که امروز خانواده‌ها بیشتر متقاضی فرزند دختر هستند و ما می‌خواهیم شرایط را طوری فراهم کنیم که درصد تقبل نوزاد پسر نیز افزایش پیدا کند، البته اتفاق خوبی که در کشور رخ داده است این است که تفکرات تغییر یافته و حتی خانواده‌ها فرزند سن بالاتر از نوزاد را قبول می‌کنند.

خاکی گفت: البته یک اتفاق خوب دیگر نیز این است که خانواده‌ها متقاضی فرزندانی هستند که پرونده پزشکی دارند و سال قبل نیز فرزندانی را واگذار کردیم که توسط خانواده‌ برای مداوا به خارج از کشور نیز رفتند.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با بیان اینکه واگذاری فرزندان امروز به سرعت در حال انجام است، اضافه کرد: بر همین اساس تعداد فرزندان بسیار کم شده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا چیزی به عنوان شیرخوارگاه نییست و فرزندان در خانواده بزرگ می‌شوند، اضافه کرد: ما نیز به دنبال همین امر هستیم، البته در حال راه‌اندازی سایت فرزندخواندگی هستیم که با فعالیت آن یک هم‌پوشانی ایجاد خواهد شد.

خاکی گفت: امروز شاید در قبال 10 متقاضی، یک فرزند بیشتر نداریم.