۰ نفر

چطور یک ساز خوب بخرم؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۴:۰۵
کد خبر: 351628
چطور یک ساز خوب بخرم؟

اگر شما به فکر یاد گرفتن موسیقی هستید، بد نیست چند نکته را برای خرید ساز بدانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، یاد گرفتن موسیقی و مهارت در نواختن ساز یکی از جذاب‌ترین آموزش‌هایی است که افراد در سنین مختلف به آن روی می‌آورند. آدم‌های زیادی دوست دارند نواختن ساز را یاد بگیرند، اما بدون این‌که فاکتورهای لازم برای انتخاب و خرید ساز را درنظر بگیرند، این کار را انجام می‌دهند و اغلب هم به نتیجه‌ای نمی‌رسند. در این مطلب شما را با نکات مهمی که هنگام خرید ساز باید در نظر بگیرید، آشنا می‌کنیم.

* از آموزشگاه‌های موسیقی کمک بگیرید. دوره‌های آشنایی با ساز یکی از دوره‌هایی است که این آموزشگاه‌ها برگزار می‌کنند و افراد می‌توانند سازهای مختلف را در دست بگیرند و آنها را بسنجند. شما با این کار حتی می‌توانید ببینید که اصلا از شکل یا فرم یک ساز خوشتان می‌آید یا نه. از آموزشگاه‌های موسیقی کمک بگیرید، یقینا آنان به شما کمک گران‌بهایی خواهند کرد.

* فروشگاه‌های موسیقی، مطمئنا برای علاقه‌مندسازی و فروش اجناسشان هم که شده، سازهایشان را در اختیار شما قرار می‌دهند که با آن بنوازید. می‌توانید بروید و از آنها حتی درباره مراحل یادگیری این ساز و حتی اساتید خوب آن در منطقه و محله خودتان هم پرس‌وجو کنید. این‌گونه می‌توانید میل به دست گرفتن ساز را نیز در خود کنترل کنید، چون بسیاری از هنرجویان موسیقی هستند که تنها آرزوی دست گرفتن ساز را به‌طور تفریحی دارند و میل اصلی‌شان یادگیری ساز نیست. در مقابل کسانی هستند که دغدغه‌شان موسیقی است. با این روش هر دو قشر می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

* سراغ متخصصان موسیقی بروید. این روزها دیگر برای پیداکردن یک استاد موسیقی نیازی نیست به او نامه بزنید یا از شهری به شهر دیگر سفر کنید، به راحتی می‌توانید با یک ایمیل با او قرار ملاقاتی تنظیم و با او دیدار کنید و در مورد سازی که انتخاب کرده‌اید، با او صحبت کنید. بعضی از علاقه‌مندان به یک ساز با شنیدن صدای خام (بدون افکت‌گذاری) از انتخاب آن منصرف می‌شوند، وقت آن است که بروید و همه این گزینه‌های بالا را تا حد امکان کنترل کنید.

*محدودیت‌های خود را در انتخاب ساز لحاظ کنید. این محدودیت‌ها می‌توانند جسمی باشند یا آموزشی و اقتصادی. مثلا اگر آسم دارید، نباید سراغ سازهای بادی بروید و اگر دستتان دارای شکستگی حادی بوده است، باید از رفتن سراغ سازهایی نظیر، پرکاشن و سازهایی که ضربه شدیدی به دستان شما وارد می‌کند، پرهیز کنید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن در خرید ساز توجه کرد، محدودیت اقتصادی است. برای خرید سازی مثل پیانو حتی در فرم مشقی آن باید قیمتی چند برابر خرید یک گیتار هزینه کنید، پس بسیار مهم است که علاوه بر خرید ساز به هزینه‌های آن نیز توجه داشته باشید. هر سازی علاوه بر این‌که هزینه خرید دارد، هزینه نگهداری نیز دارد، به عنوان مثال برای کوک‌کردن پیانو شما باید هزینه گزافی بپردازید، در حالی که برای پاره‌شدن یک سیم گیتار نیاز نیست هزینه آنچنانی بپردازید. به‌هرحال خرید ساز و یادگیری موسیقی نیز مانند هر فعالیت دیگری در زندگی، نیاز به آن دارد که به بودجه اقتصادی خود توجه کنیم.

*انتخاب سایز مناسب ساز. هر سازی با توجه به یک معیار جهانی به چند سایز و اندازه تقسیم می‌شود. عمدتا این شماره‌ها در همه سازها به یک منوال تقسیم شده و هر فردی برای هر سازی این حق انتخاب را دارد که مناسب قد و سن خود ساز سبک‌تر و کوچکتری بردارد. این یک انتخاب مهم است. دیگر مسأله‌ای که در این حوزه مطرح است، جنس ساز است.  می‌دانید که هر سازی با توجه به بافت و آلیاژی که در آن به کار گرفته شده است، ساختار خاصی دارد. اگر شما هنوز در نوجوانی هستید و دندان‌هایتان فرم اصلی خودشان را نگرفته‌اند، نمی‌توانید از سازهای برنجی استفاده کنید یا اگر دستانتان زیاد عرق می‌کند و نمی‌توانید ساز را روی دستانتان نگه دارید، باید گزینه‌های مناسب‌تری را برای ساز انتخاب کنید.