۰ نفر

دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۳۳
کد خبر: 350825
دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی

عضو انجمن روانشناسی ایران گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی، طلاق یا اعتیاد نیست بلکه دروغ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی رضا آقایوسفی در گردهمایی روانشناسان و مشاوران استان قم که به مناسبت بزرگداشت روز روانشناس و مشاور به همراه کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت در مدیریت بحران و ارتقای روانشناسی و مشاوره در دانشکده علمی کاربردی پردیسان قم برگزار شد، عنوان کرد: کار روانشناس، تجارت و کسب درآمد نیست، روانشناس، محرم دل ها و امانت دار زندگی مردم است.

این روانشناس افزود: روانشناس از نزدیک، دغدغه ها و دشواری های اجتماع را درک می کند و فقط در اتاق و پشت میز به درمان نمی پردازد.

وی اظهار کرد: اولین شرط مهم در روانشناس و مشاور بودن، نوعدوستی و علاقه مندی به مردم است تا بتوانیم درد ها را درمان کنیم.

آقایوسفی بیان کرد: روانشناس و مشاور هر روز مراجعه کنندگان زیادی دارد و اگر بخواهد بعد از رفتن هر مراجعه کننده ای، حرف ها و غم ها و دردهای او را فراموش کند نمی تواند در درمان موفق باشد، روانشناس و مشاور به واکاوی دقیق می پردازد و دردهای را از یاد نمی برد.

وی گفت: یک روانشناس و مشاور اگر دلش به حال مردم نسوزد، حرفها و دغدغه های جامعه برایش اهمیتی ندارد، وقتی مردم با بحران هایی مانند طلاق و اعتیاد روبرو می شوند و یا دچار مشکلات روحی و روانی به واسطه بروز حوادثی مانند سیل و زلزله می شوند باید حرفهایشان را شنید و برای رفع مشکلاتشان، دل سوزاند.

این روانشناس در ادامه با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: بزرگترین آسیب اجتماعی، طلاق یا اعتیاد نیست بلکه دروغ است.

وی بیان کرد: دروغ منشاء و ریشه بسیاری از آسیب ها و از جمله گناهان کبیره است، زیرا وقتی دروغ در جامعه گسترش یافت بسیاری از باورها و ارزش ها از یاد می رود و آسیب های جدی جایگزین آن می شود.

آقایوسفی اظهار کرد: دروغ می تواند مانند سیل و زلزله ویران گر باشد و فاجعه بیافریند و مانع از احقاق حقوق افراد شود،پس یکی از رسالت های مهم روانشناسی و مشاوره در بهداشت روان،درمان دروغگوئی افراد است.

وی گفت: یکی از انتقاداتی که بر علم روانشناسی وارد می کنند این است که افراد در آن جا به گناهان خود اعتراف می کنند و این کار نزد خدای متعال پذیرفته نیست،روانشناس مانند پزشکی است که می تواند محرم اسرار باشد.

عضو انجمن روانشناسی ایران عنوان کرد:از طرفی اگر اعتراف به گناه توسط مراجعه کننده نزد روانشناس موجب درمان و جلوگیری از تکرار گناه و خطا شود مفید است و آثار و برکات زیادی دارد.