۰ نفر

مروری بر باید و نبایدهای مدیریت بحران در کشور

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹
کد خبر: 347343
مروری بر باید و نبایدهای مدیریت بحران در کشور

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان این‌که در سیلاب اخیر شاهد نمایش حضور ۲۴ساعته مسئولان در مناطق سیل‌زده بوده‌ایم، به ارائه نکاتی در خصوص مدیریت بحران پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی زارع در نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها" که امروز (سه‌شنبه، ۲۷ فروردین) در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با اشاره به این‌که در سیلاب اخیر ۲۶ استان از ۳۱ استان درگیر سیل شده، تاکنون ۷۶ نفر جان باخته‌اند و حدود چهار میلیارد دلار نیز خسارت به کشور وارد شده است، گفت: ارتفاع کل ریزش‌های جوی سال آبی ۹۷ - ۹۸ بالغ‌بر ۲۹۴ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۹۷ میلی‌متر)، ۴۹ درصد افزایش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۰۷ میلی‌متر) نیز ۱۷۵ درصد افزایش داشته است.

وی، شهر اهواز را مهمترین و اولین شهر پرجمعیت در معرض سیلاب دانست و گفت: مسئول مدیریت بحران، وزارت کشور و سازمان مسئول مدیریت بحران نیز سازمان مدیریت بحران کشور است که ریاست آن را معاون وزیر کشور بر عهده دارد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان این‌که طی سیلاب‌های اخیر شاهد نمایش حضور ۲۴ ساعته مدیران در مناطق سیل‌زده بوده‌ایم، اظهار کرد: می‌توان با سازماندهی درست، شاهد مدیران ۲۴ ساعتی نداشته باشیم بلکه مسئولان نه به‌صورت ۲۴ ساعته اما با تسلط کامل شرایط را دنبال کنند.

زارع، لازمه این موضوع را کار کردن سازمان مدیریت بحران با داده‌های علمی و به‌روز دانست و گفت: سازمان مدیریت بحران جایی است که باید توان تصمیم‌گیری حاکمیتی را بر پایه دانش و توانمندی با کیفیت بالا و بر پایه به‌کارگیری نیروهای علمی و فنی داشته باشد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: تیم مدیریت بحران (تیمران) باید در مراحل تشخیص، پایش و فرماندهی و کنترل وارد عمل شود و بعد از تشخیص و اعلام سانحه یک برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشد؛ ضمن آن‌که بعد از رخداد بحران نیز جای‌گیری و به‌روز رسانی مستمر ضروری است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، فرماندهی و کنترل را عمده فعالیت تیمران دانست و گفت: تیم مدیریت بحران باید این مهم را از طریق خطوط ارتباطی کوتاه و سریع، جریان اطلاعاتی نزدیک به برخط و تصمیم‌گیری سریع را به انجام برساند.