۰ نفر

تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور چقدر است؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۴۳
کد خبر: 346896
تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور چقدر است؟

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است و شاید موضوع کنجکاوی در سن نوجوانی یا باورهای غلط درباره مصرف برخی مواد مخدر باعث این موضوع شده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اسدی درباره سن مصرف مواد مخدر در کشور افزود: شایع ترین سن مصرف مواد مخدر در کشور بین 25 تا 45 سال است. کاهش سن شروع مصرف مواد مخدر به این دلیل است که به طور مثال برخی از نوجوانان فکر می کنند ماده مخدری مانند گل یا حشیش، اعتیادآور نیست و این یک باور غلط است. زیرا افراد بر همین اساس از این مواد محرک استفاده می کنند و بعد از مدتی مصرف، به آن معتاد می شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور آقایان هستند که در سایر کشورهای جهان نیز به همین شکل است.

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در همین رابطه گفته بود: آمارها، آزمون ها و پژوهش ها نشان داده که تمایل افراد به مصرف مواد مخدر جدید مانند گل دو علت دارد؛ یکی اینکه تصور می کنند این مواد بی ضرر است و علت دوم کنجکاوی و اصرار همسالان و دوستان است.

حمید صرامی سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز شیوع مصرف مواد در نوجوانان را آژیر خطر اجتماعی عنوان کرد و اوایل اسفند 97 گفت: میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان 15 سال است. همچنین میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه‌ای اعتیاد در نوجوانان، 14 سال است. البته در میان دختران میانگین سن شروع به مصرف سیگار و قلیان به 16 سال می رسد؛ بنابراین مداخلات پیشگیرانه باید نسبت به پسران جدی تر پیگیری شود.

تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور

اسدی درباره تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور اظهار داشت: چند منبع در زمینه آمار تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور وجود دارد. ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان سازمان اصلی و متولی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر وابسته به مواد مخدر یا مصرف کننده مداوم داریم.

وی ادامه داد: از طرفی حدود هفت هزار مرکز درمانی اعتیاد نیز زیر نظر وزارت بهداشت کار می کنند و به طور میانگین، هر مرکز مجوز پوشش 100 تا 120 نفر را دارد یعنی حدود 800 هزار نفر تحت پوشش این مراکز هستند.

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: همچنین 110 مرکز کاهش آسیب های اعتیاد نیز وجود دارد که این مراکز به بخشی از بیمارانی که هنوز مصرف کننده هستند و مصرف مواد مخدر را کنار نگذاشتند، آموزش هایی ارائه می دهند تا مصرف کم خطرتری داشته باشند.

با این حال، آمار رسمی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است که وزارت بهداشت نیز بر اساس همین آمار برنامه ریزی می کند.