۰ نفر

مرگبارترین سیل‌های تاریخِ جهان

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱:۴۱
کد خبر: 345658
مرگبارترین سیل‌های تاریخِ جهان

آب، نیروی قدرتمندی که حتی توانایی محو کردن شهرها را به کلی از روی نقشه‌ها دارد، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. سیل‌ها نیز یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی به شمار رفته و مخرب‌ترین سیل‌های تاریخ جهان زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اغلب قربانیان سیل‌ها در اثر غرق‌شدگی جان می‌بازند اما غرق شدن تنها روش سیل برای گرفتن جان افراد نیست بلکه گرسنگی ناشی از قحطی و نیز بیماری‌هایی که از طریق انتشار آلودگی‌ها پس از وقوع سیل شایع می‌شوند نیز قربانیان بسیاری در طول تاریخ گرفته‌اند.

مرگ‌ و میرهای ناشی از سیلاب‌ها در سراسر جهان و در طول تاریخ به ویژه در مناطق مستعد وقوع سیل رایج بوده است و مرگبارترین سیل‌های تاریخ جهان ویرانی‌ها و هرج و مرج‌های بسیاری را در مناطق تحت تاثیر خود بر جای گذاشته‌اند. 

سیلاب‌ها می‌توانند به کلی اکوسیستم‌ منطقه را تخریب کرده، اقتصاد منطقه را نابود ساخته و جوامع پیشرفته را در مدت  زمان کوتاهی به کلی از بین ببرند. 

در ادامه فهرستی از "مخرب‌ترین سیلاب‌های تاریخ جهان" به نقل از سایت اطلاعاتی "رَنکِر" آورده شده که یادآور خشم طبیعت برای بشریت است:

سیل ۱۹۳۱ رود یانگ‌تسه

مکان: چین 

تاریخ: ۱۸ اوت ۱۹۳۱ میلادی

تلفات: حدود ۳.۷ میلیون نفر 

سیلاب رود "یانگ‌تسه" در چین یکی از بدترین بلایای طبیعی تاریخ بشریت شناخته می‌شود که از لحاظ تعداد قربانیان نیز بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. پس از یک دوره بارندگی‌های شدید این رودخانه که جمعیت زیادی را در کنار خود سکونت داده بود، طغیان کرده و با در بر گرفتن حدود ۱۲۹۵ کیلومتر مربع از مساحت خشکی‌های اطراف خود، نیم میلیون از جمعیت ساکن در کناره خود را مجبور به تخلیه فوری کرد.

با این وجود آب، کشنده‌ترین عامل در این حادثه طبیعی نبود بلکه بیشترین مرگ و میرها به دلیل بحران غذایی و شیوع بیماری‌ها پس از وقوع سیل رخ داد.  دولت چین به دلیل درگیری در جنگ‌های داخلی قادر به کنترل این بیماری‌ها نبود.

سیل ۱۸۸۷ رود زرد

مکان:‌ چین 

تاریخ: ۲۸ سپتامبر ۱۸۸۷ میلادی 

تلفات: ۹۰۰ هزار نفر

"خوانگ خه" که با نام رود «زرد» شناخته می‌شود از لحاظ تاریخی، مرگبارترین رود جهان محسوب می‌شود. این رود هم‌چنین به دلیل قربانیان زیادی که از میان جمعیت محلی اطراف خود گرفته، لقب "اندوه چین" را نیز به خود اختصاص داده است. این رود ۴۸۲۸ کیلومتری از کوه‌های "چینگهای" چین منشا گرفته و در سراسر شمال چین راهی پر پیچ و خم را طی می‌کند. 

در سپتامبر سال ۱۸۸۷ میلادی، بارندگی‌های شدید موجب طغیان آب از سدی شد که بر سر راه این رودخانه برای محافظت از مردم محلی ساخته شده بود. طغیان این سد موجب زیر آب رفتن حدود ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اطراف آن، آوارگی دو میلیون نفر و کشته شدن ۹۰۰ هزار نفر در یک چشم به هم زدن شد.

همچنین قحطی و بیماری‌های پس از سیلی که یکی از بدترین بحران های انسانی در طول تاریخ شمرده می‌شود، جان بسیاری را در مناطق سیل‌زده چین گرفت.

سیل ۱۹۳۸ رود زرد

مکان:‌ چین 

تاریخ: ژوئن ۱۹۳۸ میلادی

تلفات: ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر

در حالی که بیشتر سیل‌ها از بلاهای طبیعی شمرده می‌شوند، سیل سال ۱۹۳۸ میلادی رود «زرد» چین یک اقدام عمدی جنگی بود. چینی‌ها با تعرض ژاپنی‌ها و جنگی مواجه شده بودند که ممکن بود امپراطوری هزاران ساله آن‌ها را به نابودی بکشاند.

در همین خلال یک فرمانده نیروی دریایی چینی فرمان تخریب سیستم سدبندی این رودخانه را صادر کرد. این عمل موج عظیمی از آب را آزاد کرد که می‌توانست برای ۹ سال در سراسر کشور منتشر شود. این اقدام هم‌چنین مخرب‌ترین حمله زیست محیطی هم از نظر تخریب محیط زیست و هم از نظر گرفتن جان انسان‌ها شمرده می‌شود.

چهار میلیون نفر در این سیلاب‌ها مجبور به تخلیه و ترک خانه‌های خود شدند. آب سیل تا سال ۱۹۴۷ میلادی، سال‌ها پس از شکست ژاپنی‌ها جمع‌آوری نشد. دولت چین نقش خود را در وقوع این سیل تا سال ۱۹۴۵ میلادی که خبر آن منتشر شد، تکذیب می‌کرد.

سیلاب سال ۱۹۷۵ سد بنچیائو

مکان: چین 

تاریخ: ۸ اوت ۱۹۷۵ میلادی

تلفات: ۱۷۱ تا ۲۳۰ هزار نفر 

سد بنچیائو واقع در رودخانه "رو" در شب هشتم اوت سال ۱۹۷۵ میلادی شکسته شد. طوفانی عظیم که یکی از شدیدترین طوفان‌های تاریخ آن منطقه به شمار می‌رفت، بارشی بی‌سابقه برای منطقه به همراه داشت. گزارش‌های به جا مانده از این طوفان حاکیست شدت طوفان به حدی بوده که منجر به سقوط پرندگان محلی در حال پرواز شده و لاشه پرندگان بسیاری سطح زمین‌ را پوشانده بوده است. میزان بارش این منطقه تنها در یک روز به بیش از میزانی که طی یک سال به طور معمول بارش دارد، رسید و این میزان برای سد بنچیائو بیش از حد به حساب می‌آمد.

شکسته شدن سد یک موج بلند ۶ متری را به سراسر منطقه فرستاد. هم‌چنین شکستن سد بنچیائو منجر به زنجیره‌ای از واکنش‌های دیگر در منطقه و شکسته شدن ۶۲ سد دیگر شد. سیل ناشی از شکسته شدن این سدها فاجعه‌آمیز بوده و منجر به ایجاد قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی در منطقه شد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که مردم سیل‌زده برای زنده ماندن مجبور به خوردن لاشه حیوانات شناور روی آب بودند که به همراه جریان رودخانه آورده شده بود.

تاسف‌بارترین بخش این اتفاق اما آن است که این فاجعه به دلیل خطای انسانی رخ داده بود. یک متخصص آب شناسی که روی پروژه سد بنچیائو کار می‌کرد، پیش از وقوع این سیل به مافوق‌های خود نسبت به نقاط ضعف متعدد و نقص در طراحی این سد اطلاع داده بود. این متخصص حتی راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات پیشنهاد داده بود اما توصیه‌هایش مورد توجه قرار نگرفته بود.

سیلاب سال ۱۹۳۵ رود یانگ‌تسه

مکان: چین

تاریخ: سال ۱۹۳۵ میلادی

تلفات: ۱۴۵ هزار نفر

حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از سیلاب‌های چین از رود یانگ‌تسه که بلندترین رود این کشور است، نشات می‌گیرند. دهه ۱۹۳۰ میلادی را می‌توان دهه‌ای بسیار سخت برای ساکنان حاشیه رود یانگ‌تسه دانست چرا که این دهه شاهد دو مورد از بدترین و شدیدترین سیل‌های تاریخ بشر بوده است. اگرچه سیل سال ۱۹۳۵ میلادی رود یانگ‌تسه به شدت و وخامت سیل این رود در سال ۱۹۳۱ میلادی نبود اما داغ طغیان اخیر این رود هنوز بر دل ساکنان حاشیه آن تازه مانده بود. سیل سال ۱۹۳۵ رود یانگ‌تسه زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد و جان دست‌کم ۱۴۵ هزار نفر را نیز گرفت. قحطی و شیوع بیماری‌ها در پی این سیل رواج یافت و این دو عامل، مسوول مرگ بیشتر قربانیان سیل محسوب می‌شدند.

در ادامه هم‌چنین به برخی دیگر از سیل‌های ویرانگر و مخرب تاریخ اشاره شده است:

سیل سال ۱۹۷۱ هانوی و دلتای رود قرمز

مکان: ویتنام شمالی

تاریخ: ۱ اوت ۱۹۷۱ میلادی

تلفات: حدود ۱۰۰ هزار نفر

سیل سال ۱۹۱۱ جیانگسو و آن‌هوئی

مکان: چین

تاریخ: ۱۶ می ۱۹۱۱ میلادی

تلفات: بیش از ۱۰۰ هزار نفر 

سیل سال ۱۹۴۹ گواتمالای شرقی

مکان: گواتمالا

تاریخ: ۲۷ سپتامبر ۱۹۴۹ میلادی 

تلفات: ۴۰ هزار نفر

سیل سال ۱۹۵۴ رود یانگ‌تسه 

مکان: استان هوبئی چین

تاریخ: ژوئن و سپتامبر ۱۹۵۴ میلادی

تلفات: بیش از ۳۰ هزار نفر

سیل سال ۱۹۷۴ بنگلادش

مکان: بنگلادش

تاریخ: آوریل و ژوئن ۱۹۷۴ میلادی

تلفات: ۲۸ هزار و ۷۰۰ نفر

سیل و گِلرود سال ۱۹۹۹ وارگاس

مکان: ایالت وارگاسِ ونزوئلا

تاریخ: دسامبر ۱۹۹۹ میلادی

تلفات: بین ۱۰ تا ۳۰ هزار نفر