۰ نفر

خسارت‌های سیل را چگونه کاهش دهیم؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۴۷
کد خبر: 345199
خسارت‌های سیل را چگونه کاهش دهیم؟

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تاکید بر اینکه سیل پدیده‌ای است که می‌توان آن را کنترل کرد، گفت: ۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارند و با انجام اقداماتی در بالادست و پایین دست حوضه‌های آبخیز می‌توان خسارت‌های سیل را کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هوشنگ جزی با اشاره به بارش‌های اخیر در استان‌های مختلف کشور که منجر به وقوع سیل شد، اظهار کرد: در برخی استان‌ها از جمله لرستان و گلستان بارندگی نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیمتر افزایش پیدا کرده است. برای مثال در استان گلستان در ۳۰ ساعت بارشی معادل نصف بارش سال گذشته را داشتیم.

وی با بیان اینکه این حجم از بارش قطعا وقوع سیل را به دنبال دارد، تصریح کرد: سیل پدیده‌ای است که می‌توان آن را کنترل کند. انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری و حفظ و افزایش پوشش گیاهی در سطح حوضه‌های آبخیز بالادست به کنترل و کاهش سرعت سیلاب کمک می‌کند. در حال حاضر در سطح حوضه‌های آبخیزی که اقدامات آبخیزداری در آن انجام شده است کنترل سیلاب محسوس است.

به گفته جزی، آبخیزداری نه تنها سیلاب را کنترل می‌کند بلکه سبب کاهش فرسایش خاک می‌شود. سیل‌های اخیر ایران به دلیل شسته شدن خاک در بالادست حوضه‌های آبخیز گل و رسوب زیادی همراه خود داشته‌اند.

۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارند

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارند،گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون هکتار از این اراضی تحت مطالعات آبخیزداری قرار گرفته‌اند که در ۱۱ میلیون هکتار از آن عملیات آبخیزداری اجرایی شده است و ۱۵ میلیون هکتار باقی مانده نیز در انتظار اجرای عملیات هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته به اعتبارات آبخیزداری بی‌توجهی شده است، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها در برنامه پنجم توسعه به دلیل کمبود منابع مالی تنها توانست به ۲۰ درصد از تعهدات خود در زمینه آبخیزداری عمل کند. خوشبختانه در سال گذشته اعتبار ویژه‌ای به سازمان جنگل‌ها از محل صندوق توسعه تعلق گرفت و بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است که ۱۰ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور تحت عملیات آبخیزداری قرار گیرند.

جزی در پایان ضمن اشاره به اینکه‌ آبخیزداری یکی از موثرترین اقدامات برای کنترل سیلاب در حوضه‌های بالادست است، تصریح کرد: در پایین دست حوضه‌های آبخیز نیز باید بتوانیم سیل را کنترل کنیم. تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‌ها، جاده‌سازی و شهرسازی‌های غیراصولی در شهرها سبب شده است که سیل راه خروجی از داخل شهر نداشته و خسارت‌های زیادی را در پی داشته باشد.