۰ نفر

تازه‌ترین اخبار سیلاب

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۸
کد خبر: 344211
تازه‌ترین اخبار سیلاب

بارش شدید باران، احتمال بروز سیل در برخی از استان ها، اعلام وضعیت فوق العاده ،هشدار به مردم ، لغو سفرهای غیر ضروری و آماده باش نیروهای امداد و نجات ، ارتش و سپاه همچنان در صدر اخبار رسانه های کشور قرار دارد و مهم ترین دغدغه مردم و مسوولان را تشکیل می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گرچه سیلاب در نقاط مختلف فروکش کرده است ، اما سیل و اثار آن هنوز در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و احتمال بروز سیلاب در برخی مناطق جدی است. 
در برخی مناطق تحقیقات درباره علل و عوامل بروز سیل آغاز شده و دستورات لازم در باره اینکه ایا قصور ، تخلف و بی توجهی از سوی دستگاه اجرایی و نهادی صورت گرفته؟ صادر شده است.
وزارت کشور نیز برای تمام دستگاه های اجرایی ذیربط حالت آماده باش اعلام کرده و مرخصی نیروها و کارکنان سازمان ها و نهادهای ذیربط لغو شده است.
خوزستان 
- استاندار خوزستان با اشاره به افزایش بیشتر حجم آورد آب به سدهای استان طی روزهای آینده از وزیر کشور خواستار اعلام حالت فوق العاده در استان به منظور فعالیت ادارات در تعطیلات پیش رو شد.
-وزیر کشور در پی درخواست استاندار حالت فوق العاده در خوزستان اعلام کرده است.
- بر اساس این تصمیم، تمامی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران استان خوزستان موظف هستند تا پایان عادی شدن شرایط سیلاب در خوزستان، مرخصی کارکنان خود را لغو کنند.
-از روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه آورد آب‌ های ناشی از بارندگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه دیگر استان ها به سمت خوزستان روانه می شود و پیش بینی می شود استان تا پنج روز بعد از آن نیز بطور حاد دچار گرفتاری ها و پیامدهای مختلف این وضعیت باشد. 
- برآوردها نشان می دهد که ظرف پنج روز آینده 2 میلیارد و 956 میلیون مترمکعب آب وارد استان می شود.
- بخشی از این آوردها از کارون به سمت دز و کرخه منتقل شده به این معنی که آورد به سمت این دو سد نسبت به پیش بینی های قبلی افزایش پیدا می کند.
- طبق پیش بینی ها طی 14 روز آینده ورودی سیلاب به استان نزدیک به 6 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب است که امیداریم پیش بینی صورت گرفته اشتباه باشد.
تخلیه روستاهای ابوفروش و عصافره 
استاندار خوزستان :یک سیل بند در روستای عصافره از توابع شهر سوسنگر شکسته شد وبه همین دلیل این روستا و یک روستای دیگر به نام ابوفروش در حال تخلیه هستند با این وجود برای جلوگیری از پیشروی آب در این روستاها ترمیم سیل بندها همچنان ادامه دارد .
ورودی و خروجی سد دز ، کارون و کرخه
- حجم موجود در سد دز بین 250 تا 300 میلیون متر مکعب و خروجی سد یکهزار و 850 متر مکعب بر ثانیه بوده و ورودی یکهزار و 150 متر مکعب بر ثانیه است.
- خروجی آب سد کرخه 710 مترمکعب بر ثانیه و ورودی 960 متر مکعب بر ثانیه است.
- خروجی و ورودی سد کارون یکهزار و 300 متر مکعب بر ثانیه ثبت شده و از همین بابت باید تاکید کرد که حجم خالی مخازن سدهای استان در شرایط مناسبی نیست اما با خروجی های درحال انجام سعی می شود که اوضاع به ویژه در سد دز بهبود پیدا کند.
نگرانی ویژه در سد دز
مهم ترین نگرانی موجود در استان ، حجم بالای آب ذخیره شده در سد دز اعلام شد و مدل های جدید نشان می دهد که آورد آب در سد دز رو به افزایش است.
-در صورت تداوم این روند ممکن است خروجی دز به 2 هزار متر مکعب بر ثانیه هم برسد و این مساله شهرها و روستاهای بیشتری را در سطح استان تهدید می کند.
تکذیب کمبود کالای مورد نیاز مردم 
نماینده عالی دولت در استان به شایعات مطرح شده در بین مردم اشاره کرد و گفت: اینکه گفته شده برای تامین کالای مورد نیاز مردم با مشکل مواجه شده ایم را تکذیب می کنم.
- کالا به وفور در شهر وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. ارسال آذوقه برای روستاییان در معرض سیلاب با تلاش متولیان امر در حال انجام است.
- نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، امکانات هلال احمر خوزستان را برای امدادرسانی به مناطق سیل زده ناکافی دانست.
- نگرانی از بابت خسارت جانی در مناطق در معرض سیلاب در استان وجود دارد.
جواد کاظم نسب الباجی : هلال احمر خوزستان امکانات لازم برای امدادرسانی به مناطق سیل زده را به اندازه کافی ندارد و امکاناتی که شرکت های دولتی در اختیار مناطق پرخطر قرار داده اند، تنها در ساعات اداری فعال است، این در حالی است که در شرایط بحران باید شبانه روز برای نجات مردم کار کنیم. 
جبران خسارت های کشاورزی 
- یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداکثر خسارت به زمین های کشاورزی پرداخت می شود.
- درباره جبران نشدن زیان سیل فروردین 95 به کشاورزان خوزستان، با رئیس جمهوری صحبت شده که قول مساعد برای پرداخت این خسارت ها داده است. 
-فرماندار شهرستان کارون: یک جوان 19 ساله اهوازی روز شنبه در رودخانه کارون غرق شده است.
- سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امیر دریادار حبیب الله سیاری به عنوان فرمانده عملیات ارتش به منظور مقابله با بحران احتمالی در خوزستان منصوب شده است.
گلستان 
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه هیچ یک از مدارس گلستان در حادثه سیل تخریب نشده اند، از تلاش برای بازگشایی تمامی مدارس آسیب دیده مناطق سیل زده این استان تا 17 فروردین خبر داد.
- آب گرفتگی کلاس ها، میز و صندلی و برخی تجهیزات اداری مهمترین مشکل مدارس مناطق سیل زده گلستان است. 
- خسارات جزیی مدارس تا پایان هفته جاری رفع و خسارات اساسی مانند ترک خوردگی دیوار برخی مدارس هم در یک ماه آینده تخریب و دوباره احداث می شود.
- برای تعمیرات جزیی و اساسی سیستم های گرمایشی و موتورخانه مدارس آسیب دیده مناطق سیل زده گلستان مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس این استان اختصاص یافته است.
- دستور صریح وزیر آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس برای اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز است و با فروکش کردن آب در مناطق سیل زده گلستان به ویژه در دو شهر گمیشان و آق قلا، بلافاصله کار نظافت و رفع مشکلات آنها آغاز می شود تا مدرسه برای اولین روز کاری یعنی 17 فروردین برای حضور دانش آموزان آماده شود.
- درصورتی که آب در دو شهر گمیشان و آق قلا فروکش نکند، با انتقال تعداد 50 دستگاه کانکس آموزشی که هم اکنون درحال انجام است و استقرار آنها در مناطق سیل زده، زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان فراهم می شود.
- تعداد سه هزار عدد میز و صندلی نیز درحال انتقال به گلستان برای توزیع بین مناطق سیل زده این استان است.
- مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تعداد مدارس آسیب دیده این استان در جریان سیل اخیر را 308 واحد آموزشی اعلام کرد.
- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان نیز میزان خسارت وارده به مدارس این استان در مناطق سیلزده را درمجموع 260 میلیارد ریال اعلام کرد.
- کمال الدین نظرنژاد، مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز گفت: براثر سیل اخیر در این شهرستان 60 مدرسه شامل 34 مدرسه شهری و 26 مدرسه روستایی دچار آبگرفتگی شدند که میزان خسارت برآورد شده آن مبلغ 22 میلیارد ریال است.
- معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ یک از ساختمان های مدارس استان گلستان در حادثه سیل اخیر آسیب جدی ندیده است، گفت: به دلیل آبگرفتگی خسارت هایی به سیستم گرمایشی، فضا و تجهیزات مدارس وارد شده که برای بازسازی آنها 26 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
- 256 مدرسه در استان گلستان دچار خسارت هایی در سیستم موتورخانه، سرویس های بهداشتی و دیوار کلاس ها شده است.
- 50 کانکس تا پایان هفته به منظور تشکیل کلاس درس به مناطق سیل زده ارسال می شود تا در فاصله بازسازی و تعمیر مدارس، روند آموزشی دانش آموزان ادامه پیدا کند و کلاس های درس به طور موقت در این کانکس ها دایر شود.
کرمانشاه 
- مدیر روابط عمومی دادسرای مرکز کرمانشاه : مشکلی در تامین و عرضه کالاهای اساسی از جمله نان در روزهای بارانی و همزمان با سیل احتمالی هفته جاری وجود ندارد.
- با افرادی که در فضای مجازی دروغ پردازی و ایجاد نگرانی عمومی کنند، برخورد قضایی می شود.
- فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه اعلام کرد که این ارگان نظامی با توجه به احتمال وقوع سیل، یک بیمارستان صحرایی در کرمانشاه برپا کرده است.
-سپاه آمادگی دارد که تجهیزات مورد نیاز شهرستان های سیل زده کرمانشاه را تامین کند.
علت بروز سیل شیراز 
- رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز گفت: خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد.
-کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز تاکنون به این نتیجه نرسیده که سیل بند و یا سد خاکی در بالادست دروازه قرآن وجود داشته است. 
خراسان شمالی 
- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون وقوع سیل در این استان 6 هزار و 900 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
- این خسارات به بخش های کشاورزی و باغداری، دام و طیور، راه و ابنیه فنی و تاسیسات و گردشگری وارد شده است.
- همچنین یکهزار و 460 راس دام سبک، 180 راس دام سنگین و 400 قطعه از طیور و 2 هزار و 25 واحد دامی تلف شده است.
- سه روستای «گُلِی» نرگسلوی علیا بجنورد و سرانی شیروان دچار رانش زمین شده و دستور تخلیه روستای گلی بجنورد داده شده است.
- اهالی چند روستای استان نیز در همان روزهای اول وقوع سیل به دلیل ورود سیلاب با دبی بالا تخلیه شدند که اکنون با توجه به فروکش کردن سیلاب، در واحدهای خود مستقر و یا به بالادست روستای خود منتقل شده اند.
همه برای بروز سیل آماده 
- رئیس ستاد مدیریت بحران کشور : از نظر تدارکات مشکلی در مناطق سیلزده وجود ندارد و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با سیل احتمالی در سه استان دارای اولویت است.
- سازمان مدیریت بحران از شنبه شب تا پایان هفته فعالیت شبانه روزی خواهد داشت.
- در نشست ستاد مدیریت بحران که عصر شنبه به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سالن مدیریت بحران برگزار شد، آمادگی سازمانها و نهادهای عضو این ستاد در آستانه بارش‌های پیش رو، مورد بررسی و تأکید قرار گرفت.
- فعالیت 14 کارگروه در ستاد مدیریت بحران و تقسیم وظایف بین آنها.
- مراحل اولیه حادثه سیل استان گلستان خوب مدیریت شد و تلفات انسانی به حداقل ممکن رسید. با این حال همه نهادها و سازمان های تلاش کردند و پای کار آمدند؛ ضمن آنکه همزمان با سیل در گلستان، پیگیر چگونگی مقابله با این حادثه در 25 استان دیگر کشور نیز بودیم.
- رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با تأکید بر اهمیت توجه به هشدارهای نهادهای ذیربط برای کاهش تلفات و خسارات در مناطق در معرض آسیب سیل، افزود: رسانه های جمعی کشور در شرایط بحران بخوبی عمل کردند و از مردم انتظار داریم بدون اعتنا به شایعات و مطالب تفرقه انگیز و دوگانه سازی‌ها فقط به رسانه های رسمی توجه کنند.
- رحمانی فضلی آمادگی لازم همه نهادها برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از بارش های پیش بینی شده در روزهای پیش رو را مورد تأکید مجدد قرار داد.
- تهیه یک طرح جامع مقابله با سیل برای هر استان ضروری است؛ بویژه اینکه نگرانی از بروز خسارت در مناطق در معرض سیل از نگرانی های اصلی مردم این مناطق است.
- وزیر کشور با تأکید بر وحدت فرماندهی در امداد رسانی به مناطق سیل‌زده اظهار کرد: در چنین شرایطی پیام های اخطار مربوط به حوادث باید از سوی نهادهای ذیربط، صادر و از اطلاع رسانی بصورت متفرقه به طور جدی پرهیز شود.
- برای افزایش توان مقابله با حوادث غیر مترقبه باید در حوزه‌های هواشناسی و زلزله سنجی از تجهیزات جدید و به‌روز بویژه نرم افزارهای شبیه ساز با قابلیت بالا استفاده شود و از ارائه تحلیل های روزانه در زمینه حوادث پیش رو بویژه اطلاع دقیق از میزان بارشها از مدتها قبل از وقوع غافل نشویم.
- رئیس ستاد بحران کشور پس از جلسه ستاد مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران نیز تصریح کرد: در آستانه موج جدید بارندگی ها تدابیر لازم برای همه استانها بویژه استانهای دارای اولویت خوزستان، گلستان، و لرستان اندیشیده شده است.
-از مردم عزیز خواهشمندیم خونسردی خودشان را در استان های مختلف که بارندگی خواهند داشت، حفظ و حتماً به دستورالعمل ها و توصیه های دستگاه های مرتبط توجه کنند.
-رحمانی فضلی اظهار کرد: پیش بینی شده است که از شنبه شب تا چهارشنبه که سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می شود برنامه ریزی و آمادگی لازم وجود داشته باشد و همچنین تدابیر لازم اندیشیده شود.
-استان خوزستان به دلیل بارش فراوان و وارد شدن سیلاب ها از سایر استان ها و همچنین ذوب برف در آن مناطق که می تواند شدت جریان آب را زیاد کند، در اولویت ماست.
-استان گلستان نیز به دلیل آب گرفتگی هایی که وجود دارد و همچنین استان لرستان در اولویت های بعدی ما هستند.
- رئیس ستاد مدیریت بحران کشور تصریح کرد: به همه استان ها آماده باش داده شده و قرار شد در سه تا چهار روز آینده تمام دستگاه های اجرایی که مرتبط با مدیریت سیل هستند، مرخصی شان لغو شود و در استان بمانند تا بتوانیم کارها را انجام دهیم.
- رحمانی فضلی : یکی از موضوعات مهم در این چند روز، مدیریت افکار عمومی و فضای رسانه ای است و از رسانه هایی که اطلاع رسانی دقیق کردند صمیمانه تشکر می کنم.
- رسانه ها، نقدها و همچنین پیشنهادهای کارشناسان را صادقانه و دلسوزانه منتقل کردند اما برخی از رسانه ها نیز بودند که به دلیل غیر حرفه ای بودن و نداشتن تخصص و تجربه و نا آشنایی با روحیات، خلقیات و افکار عمومی، برخی از اخبار و اطلاعات که غلط یا ناقص بود یا موجب یأس و ناامیدی می شد، منتشر کردند که تلاش شد این موضوع کنترل شود.
- در این ایام 24 استان درگیر سیل شدند اما شدت و گستردگی در آن ها متفاوت بود.