۰ نفر

از برپایی یادمان جانباختگان سیل شیراز تا آماده باش سراسری

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 344020
از برپایی یادمان جانباختگان سیل شیراز تا آماده باش سراسری

امدادرسانی به مناطق سیل زده به رغم بارندگی ادامه دارد و شامگاه پنجشنبه نیز مردم شیراز یاد و خاطر جانباختگان سیل اخیر در این شهر را گرامی داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وقوع سیل از ابتدای سال 98 خسارات زیادی را به استان های کشور وارد کرده و موجب جانباختن 19 تن از هموطنانمان در شیراز شده است. مردم شیراز پس از وقوع این سیل درهای منازل را برای مسافران نوروزی باز و اقدام به اسکان رایگان مسافران کردند. 
همچنین آیین گرامیداشت یاد جانباختگان سیل شیراز شامگاه پنجشنبه با حضور چشمگیر مردم این شهر و جمعی از مسافران نوروزی ترتیب یافت، تا مردم شهربهار نارنج یک بار دیگر در این اجتماع خودجوش همبستگی و مهمانوازی خود را نشان دهند.
دروازه قران شیراز میعادگاه قربانیان این حادثه در این مراسم شاهد حضور مردمی بود که با قرائت فاتحه و بجا آوردن آیین عزا داری و سرود های حماسی جلوه خاصی به این نماد تاریخی داده بودند.
'شیرازی با غیرت تسلیت، تسلیت ' از جمله شعاری بود که مردم در این مراسم سر دادند.
همچنین برخی از مردم با به همراه داشتن پارچه نوشته هایی این حادثه ناگوار را به بازماندگان قربانیان سیل شیراز تسلیت گفتند.
شماری از جوانان نیز با نواختن سنج و دمام به عزا داری پرداختند.
آستان قدس حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) نیز پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم شاهد برگزاری آیین گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه سیل شیراز بود.
شرایط جوی آشفته گلستان 
بارندگی ها در سراسر کشور همچنان ادامه دارد تا جایی که این بارندگی ها در برخی مناطق، بر مشکلات افزوده است. هواشناسی گلستان اعلان کرد که طبق آخرین الگوهای پیش یابی وضعیت جوی آسمان این استان در هفته آینده به طور متناوب تغییر کرده و به صورت متوالی پایدار و ناپایدار می شود.
بر اساس اطلاعیه اداره کل هواشناسی گلستان که پنجشنبه شب با امضای نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی استان، برای این استان افزایش ابر، بارش پراکنده، مه بویژه در نواحی کوهستانی و در شنبه شب نیز بارش پراکنده و مه آلوده پیش بینی کرد.
براساس این گزارش، امواج سامانه کم فشار حرارتی به تدریج از یکشنبه 11 فروردین 98 گلستان را تحت تاثیر قرار داده و تا دوشنبه با تقویت جریان های جنوبی، افزایش قابل ملاحظه دما و وزش نسبتا شدید باد رخ خواهد داد.
برپایه این گزارش؛ پس از آن بتدریج موج اصلی و ناپایداری سامانه بارشی بار دیگر از روز دوشنبه 12 فروردین وارد گلستان شده و موجب افزایش ابر همراه با رگبار و آذرخش و گاهی وزش باد شدید خواهد شد.
ناپایداری جوی در گلستان تا روز چهارشنبه 14 فروردین ادامه خواهد داشت و پس از آن وضعیت جوی در این استان پایدار می شود.
استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران در مدت زمان کوتاهی بارید.
برای مقایسه این حجم از بارندگی باید یادآور شد که میانگین بارش سالیانه گلستان 450 میلی متر است ضمن اینکه باران شیراز که تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی را به کام سیلاب فرو برد فقط 17 میلی متر بوده است ولی در بیابانهای کم باران شمال گلستان بارش 74 تا 120 میلی متر بود.
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر تقریبا در یک شبانه روز بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.
بارش شدید باران اخیر در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.
با گذشت حدود 10 روز سرریز سدهای استان گلستان همچنان با جوش و خروش زیاد ادامه دارد.
بر اثر سیل ناشی از این بارندگی و برابر آخرین آمار رو به تزاید به 17 هزار و 800 خانه مسکونی مردم گلستان خسارت جدی وارد شده که دست کم 2 هزار و 800 واحد آن نیازمند نوسازی است.
سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون جان 7 نفر را در گلستان گرفته و یک نفر همچنان مفقود است.
شهرهای آق قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین شهر و بسیاری از روستاهای این مناطق گلستان بیشتر از سایر نقاط استان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده اند.
تلف شدن 2 هزار و 200 راس دام سبک، 20 راس دام سنگین و اسب و افزون بر 700 هزار قطعه مرغ، نابودی بخش های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز آبزی پروری، خسارت یکهزار و 500 میلیارد ریالی به زیرساخت ها و حوزه تاسیسات آبی و بیکار شدن 3 هزار نفر ناشی از آسیب و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله بخشی خسارت های سیل گلستان تاکنون است و روند تخریب ها همچنان ادامه دارد.
رسیدگی به واژگونی قایق در گمیشان 
پس از واژگونی یک قایق در گمیشان و جانباختن برخی از هموطنان، رییس دادگستری کل استان گلستان از اختصاص بازپرس ویژه برای رسیدگی به موضوع حادثه واژگونی قایق در شهرستان سیل زده گمیشان خبر داد.
هادی هاشمیان در این زمینه اظهار داشت که یک بازپرس ویژه در دادسرای گمیشان مامور رسیدگی و تحقیقات در این باره شد.
وی عنوان کرد: نماینده پزشکی قانونی هم در دادگستری گمیشان مستقر شده و تاکنون پیکر پنج تن از جان باختگان احراز هویت و تحویل خانواده ها شد.
وی اظهار داشت: 25 نفر در قایق امدادی حضور داشته اند که 19 نفر نجات یافته و بقیه مفقود شدند که پس از جستجو و تلاش ها جنازه پنج نفر پیدا و جستجو برای آخرین مفقودی همچنان ادامه دارد.
رییس دادگستری گلستان گفت: پس از دستور رییس قوه قضائیه و مامور شدن سازمان بازرسی برای بررسی علل و عوامل سیل گلستان؛ افراد و مسوولانی که قصور یا تقصیر داشته اند احضار می شوند.
هاشمیان به کمک 200 میلیون ریالی کارکنان دستگاه قضایی گلستان به سیل زدگان استان اشاره کرد و گفت: تمام این کمک ها به شماره حساب هلال احمر واریز شد.
وی اظهار کرد: همچنین کمک های غیرنقدی کارکنان دادگستری گلستان شامل اسباب بازی، پوشک بچه، کنسرو، پتو، قند، شیرخشک و چای به منظور توزیع بین خانواده های سیل زده استان به جمعیت هلال احمر تحویل شد.
واریز 129 میلیارد ریال کمک مردمی به حساب هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر کشور از واریز بیش از 129 میلیارد ریال به حساب های این جمعیت از سوی مردم خبر داد.
علی اصغر پیوندی در توییتی اعلام کرد: 12 میلیارد و 935 میلیون و 585 هزار تومان مجموع واریز مستقیم به حساب مشارکت های مردمی جمعیت هلال احمر تا ساعت 13 و 30 دقیقه 8 فروردین است. بازهم تاکید می کنم این مبلغ را به بهترین شکل ممکن دراختیار سیل زدگان استان گلستان قرار خواهیم داد.
وی همچنین در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: این کمک های مردمی بصورت واریز مستقیم به حساب مشارکت های جمعیت هلال احمر (99999) نزد بانک های مختلف کشور بوده است. واریز به حساب جمعیت هلال احمر همچنان ادامه دارد و در مقاطع بعدی مجددا اطلاع رسانی می شود.
وی در این مطلب یادآور شد: مجموع مبالغ جمع آوری شده صرف جبران خسارات سیل زدگان خواهد شد و نحوه هزینه کرد و مصرف آن نیز به زودی اعلام می شود.
گاز روستاهای سیلزده اسفراین وصل شد
خط انتقال گاز روستاهای گراتی،ابری تپه، پنجه بینی، کلاته سنجر و حاتم خان ازتوابع بخش مرکزی اسفراین که از بستر رودخانه عبورکرده بود، چهارشنبه با جاری شدن سیلاب آسیب دیده و قطع شده بود.
طاهر رستمی فرمانداراسفراین دراین باره گفت: باترمیم خط لوله که با تلاش تیم عملیاتی شرکت گاز صورت گرفت، از ساعاتی قبل جریان گاز این روستاها برقرار شد.
فرماندار اسفراین در خصوص آخرین وضعیت راه ارتباطی روستاهای سیلزده این شهرستان گفت: تمام راه های ارتباطی روستایی این شهرستان باز است و تنها مسیر روستاهای چهل دختران و گورپان به دلیل شدت سیلاب در رودخانه این مسیر ارتباطی هنوز مسدود است.
رستمی با اشاره به بارش برف پنجشنبه شب در محور اسفراین - بجنورد گفت: با وجود بارش برف در گردنه این مسیر، هم اکنون این محور باز است و تردد در آن جریان دارد.
فرماندار اسفراین افزود: با توجه به بارش های دیشب و امروز و نم زدگی برخی منازل خشتی و گلی روستایی و دامداری ها، امکان تخریب و افزایش خسارت در این حوزه همچنان وجود دارد.
رستمی با اشاره به دیدارهایی که معاون عمرانی استاندار و نماینده شهرستان در مجلس از مناطق سیلزده داشتند، گفت: با تخصیص اعتبار تصویب شده هیات وزیران برای مناطق سیل زده استان، امید است از هفته آینده زمینه جبران خسارات سیل به بخش های مختلف آغاز شود.
برآورد اولیه خسارات بارندگی ها و سیل 2 روز گذشته در شهرستان اسفراین 656 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام شده بود.
خسارات سیل درلرستان 
سید موسی خادمی استاندار لرستان گفت: حجم خسارات سیلاب در این استان بسیار بالا بوده و لذا برای عادی شدن وضعیت زمان زیادی نیاز است.
استاندار لرستان در محل تعمیر خط انتقال آب شرب شهر معمولان اظهار داشت: سیل بی سابقه ای که چند روز اخیر در استان شکل گرفت خسارات زیادی به زیرساخت‎ها وارد شد.
وی اضافه کرد: زیرساخت‎هایی مانند شبکه‎های برق و آبرسانی به روستاها و شهرها از جمله این موارد هستند که مهمترین آنها قطع شبکه آبرسانی به شهر معمولان بود.
خادمی ادامه داد: معمولان 8 هزار نفر جمعیت دارد و با پیش بینی‎هایی که از قبل شد، مخازنی تعبیه و پر شده بود و بیش از 30 ساعت مردم توانستند از آب آنها استفاده کنند.
استاندار لرستان بیان کرد: زمان بازگشایی جاده، آبهای بسته بندی نیز وارد شد؛ تعداد زیادی از روستاها هم که آبشان قطع بود در حال وصل شدن است.
وی گفت: جاده برخی مناطق دچار مشکل شده و دسترسی برای وصل کردن آب دشوار بود و برق نیز همین مشکلات را دارد اما نسبت به تعدادی که در ابتدا قطع شده بود کاهش پیدا کردند؛ امیدواریم تا روزهای آینده به طور کامل مشکل آنها رفع شود.
خادمی با بیان اینکه حجم خسارات خیلی بالا بوده و زمان زیادی برای عادی شدن وضعیت نیاز است، ادامه داد: البته رفع مشکلات در بخش جاده و آب و برق ضروری است و باید به هر طریقی انجام شوند.
استاندار لرستان بیان کرد: حوزه پلدختر و معمولان به ویژه در بخش ارتباطات و حمل و نقل برای اینکه به حالت عادی برگردد نیاز به زمان و اعتبارات بالایی است.
بازسازی خسارت سیل در کرمانشاه 765میلیارد تومان 
جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اعلام آمار متفاوت خسارت سیل و بارندگی به زیر ساخت های استان گفت: برای بازسازی بلند مدت خسارت سیل و بارندگی های شدید چند روز اخیر کرمانشاه، 765 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وی افزود: طبق آمار دستگاه های اجرای 765 میلیارد تومان باید برای بازسازی بلند مدت خسارت ها هزینه شود.
وی در ادامه بیان داشت: در اثر شدت بارش های چند روز اخیر و جاری شدن سیلاب خطوط آبرسانی 60 روستای به دلیل شکسته شدن و بالا آمدن آب چشمه قطع شد که تاکنون آب شرب 44 روستا وصل شده و 16 روستای دیگر نیز تا تعمیر خطوط آب با تانکر آبرسانی می شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین به انتقال ساکنین 2 روستای در معرض رانش زمین در پی بارندگی های اخیر خبر داد و گفت: 35 خانوار زلزله زده در معرض سیلاب شهر سرپل ذهاب نیز در این بارندگی ها به جاهای امن انتقال داده شدند.
بالایی در ادامه از پرداخت مبلغ 2 میلیون تومان و یک تخته فرش هدیه استاندار کرمانشاه به خانواده های زلزله زده ساکن کانکس و چادر شهر سرپل ذهاب خبر داد و گفت: کانکس های این خانواده ها نیز در جاهای امن جای گذاری خواهد شد.
وی با بیان اینکه به پنج پل اصلی، جاده، راه های عشایری و دیگر بخش ها در این بارندگی ها خسارت وارد شده است، گفت: اکنون زیرساخت های خدماتی مانند برق، گاز، آب و مخابرات در همه شهرها و روستاهای استان برقرار است.
بالایی با بیان اینکه در بارندگی ها هیچ مصدومیتی نداشتیم، گفت: متاسفانه فقط یک فوتی در روستای کانی عزیز سرپل ذهاب داشتیم که این مورد به ما گوش زد می کند که خود مراقبتی مهمترین بخش مدیریت بحران است.
طبق آنچه که نقشه های هواشناسی نشان می دهد، هفته پربارشی را پیش رو خواهیم داشت به گونه ای که حداقل بارش ها به 50 و حداکثر آنها نیز برای برخی مناطق به بیش از 100 میلی متر می رسد.
میانگین بارش سال زراعی اول مهر 97 تا هشتم فروردین جاری 648 میلی متر است که نسبت به مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 312 میلی متر بود 107 درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز 79 درصد رشد داشته است.
پاوه با یک هزار و 239 میلی متر، گواور با 902 میلی متر و جوانرود با 832 میلی متر بیشترین بارش ها را به خود اختصاص داده اند.
امدادرسانی 10 هزار نظامی در سیل گلستان 
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت که بیش از 10 هزار نفر نیروی رده های مختلف نظامی در منطقه سیل زده گلستان مستقر و مشغول خدمت رسانی و یاری به مردم هستند.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح هنگام حضور میدانی در منطقه سیل زده غرب گلستان اظهار داشت: هم اکنون بیش از 120 دستگاه مهندسی نیروهای مسلح در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت هستند که این ادوات بازهم افزایش می یابد.
وی با اشاره به فروکش کردن آب؛ علت اصلی کندی روان آبها را لایروبی نشدن گرگان ‎رود عنوان کرد و گفت: بیل‌های مکانیکی سپاه و ارتش در قسمت انتهایی رودخانه و در محل مصب رود به دریای خزر مشغول حفر کانال برای شتاب بخشی در انتقال و هدایت سیلاب به سمت دریا هستند.
سرلشگرباقری اظهارداشت: باهدف هدایت وسرعت بخشی به سیلاب دو کانال به سوی دریای خزر درحال حفاری است وامیدواریم بزودی نتایج ملموسی حاصل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر سیلاب جدیدی وارد منطقه نشود، در روزهای آینده این آب تخلیه خواهد شد اما اگر اتفاق دیگری بیفتد؛ مشکل طولانی تر خواهد شد.
افزایش رهاسازی آب از سد مارون بهبهان
محمد حری فرماندار شهرستان بهبهان گفت: به منظور ایجاد ظرفیت خالی در سد مارون، رهاسازی آب از این سد به 500 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ممکن است این میزان از رهاسازی تا 600 مترمکعب بر ثانیه هم افزایش یابد گفت: ظرفیت کلی ذخیره سازی سد مارون یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است اما بیش از یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب نمی توان در این سد آبگیری کرد.
حری ظرفیت موجود آب پشت این سد را یک میلیارد و 90 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با توجه به این شرایط ظرفیت خالی این سد هم اکنون 60 میلیون متر مکعب است.
فرماندار شهرستان بهبهان تصریح کرد: افزایش رهاسازی آب از این سد به منظور ایجاد ظرفیت مناسب برای بارندگی های هفته آینده صورت گرفته است.
حری با تاکید بر اینکه اگر پیش از بارندگی های هفته آینده ظرفیت خالی سد به 200 میلیون متر مکعب نرسد ممکن است در شهرستان با مشکلاتی در حوزه سیلاب مواجه شویم.
وی افزود: در حال حاضر هیچ روستایی در معرض سیلاب قرار ندارد اما مسیرهای ارتباطی تعدادی از روستاها در پایین دست به زیر آب رفته که جاده های دسترسی جایگزین برای این روستاها تعیین شده است و از این طریق آب و آذوقه برای اهالی ارسال می شود.
کاهش خروجی سد کوثر
فرماندار شهرستان بهبهان همچنین از کاهش خروجی سد کوثر از 100 متر مکعب به هشت متر مکعب خبر داد و گفت: ظرفیت خالی مورد نیاز این سد به منظور آمادگی در بارندگی های هفته آینده ایجاد شده است.
به گفته حری، خروجی سد کوثر به سمت بخش زیدون از توابع شهرستان بهبهان هدایت می شود.
این مقام مسئول در شهرستان بهبهان با تاکید بر اینکه مردم باید هشدارهای صورت گرفته از سوی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان را جدی بگیرند، یادآور شد: وضعیت رودخانه مارون بحرانی است و با توجه به افزایش دبی در برخی مناطق احتمال تخریب جاده ها دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: ممکن است با تغییر و تحولاتی که در رودخانه مارون صورت می گیرد زمین زیرپای افرادی که به سواحل می روند خالی شود و تبعات بدی را برای شهروندان داشته باشد.
رئیس شورای تامین شهرستان بهبهان خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی و انتظامی در حال تلاش برای دور کردن مردم از این رودخانه هستند اما برخی از شهروندان اصرار دارند که برای تفریح و عکس گرفتن به مناطق ساحلی بهبهان بروند.
طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.
در زمستان سال 97 نیز به دلیل بارش باران و رهاسازی آب از سد کرخه و دز بسیاری از مناطق استان درگیر سیلاب شدند.
تلاش برای مدیریت بحران خوزستان 
دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تلاش می شود بحران احتمالی پیش رو در خوزستان بر اساس اقدامات پیشگیرانه ، مقابله کم هزینه با رخدادهای اجتناب ناپذیر و با تمرکز بر جلوگیری از آسیبهای انسانی، مدیریت شود.
وی که به منظور اطلاع از شرایط و حوادث طبیعی در استان و نظارت بر اقدامات و برنامه ریزی ها برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از بارشها در اهواز به سر می برد، در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار داشت: خوزستان به دلیل وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی از پشتوانه تجربیات ارزنده مدیریتی، برای پیشگیری و مقابله با شرایط بحرانی برخوردار است.
وی با اشاره به مزیت های شش گانه خوزستان گفت: وجود سدهای متعدد برای مهار سیلاب، جریان داشتن رودخانه های متعدد، اتصال به آبهای آزاد، معابر و کانال های مختلف ساخته شده برای کشاورزی، وجود تالاب ها و آبگیرهای متعدد و زهکشی گسترده زمین های کشاورزی از جمله مزیتهای منحصر به فرد خوزستان نسبت به سایر مناطق کشور برای مهار، کنترل و مدیریت بحرانهای حاصل از نزولات آسمانی و استفاده مفید از سیلاب ها است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بهره گیری شبکه ای از ظرفیتهای فوق برای ایجاد هم افزایی در مزیت های انحصاری خوزستان، رویکردی اجتناب ناپذیر است که باید با برنامه ریزی زمان بندی شده بیش از گذشته به آن اهتمام شود.
اثرات مخرب تجاوز به حریم رودخانه ها
وی با اشاره به اثرات مخرب و نگران کننده برخی تجاوزها به حریم رودخانه ها و کانال های استان و اقدامات غیرقانونی در این حوزه تاکید کرد: همکاری و همراهی نظام مند مردم برای کنترل حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار مهم است و فرهنگ سازی در این زمینه از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی ، نقش به سزایی در اجرایی کردن هدفمند این ظرفیت ها دارند.
دریابان شمخانی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مجموعه اولویت ها برای استفاده از زمان طلایی به منظور مهار آبهای حاصل از بارش ها و جلوگیری از سرریز آب سدها مشخص شده و ماموریت دستگاههای مسئول بازتعریف و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به وجود برخی نقاط بحرانی و احتمال تکرار جاری شدن سیلاب در مناطق مشخصی از استان خاطرنشان کرد: تلاش می شود با نگاه به نتایج آسیب شناسی های صورت گرفته، در اجرای برنامه های یادشده تا حد امکان از ایجاد مشکل عمده برای شهرها و نقاط ساحلی استان ممانعت شود.
شمخانی گفت: خسارتهای مادی و انسانی ناشی از سیل ، کام مردم کشورمان را در ابتدای سال جدید تلخ کرد لیکن در این فضای غمبار ،جلوه های عمیق و شادی بخشی از روحیه نوع دوستی، ایثار، محبت و مشارکت ملی که واقعیت غیر قابل انکار جامعه ایران است بروز و ظهور یافت که زبان از بیان عظمت و زیبایی آن قاصر است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: رفتار و منش هموطنان ما در کمک به آسیب دیدگان سیل به ویژه حماسه بیاد ماندنی، غرورآفرین و به یاد ماندنی مردم متدین و با فرهنگ فارس و شهر شیراز، جلوه های بی مانندی از وحدت ملی را به نمایش گذارد که باید در تاریخ افتخارات ایران زمین ثبت و ضبط شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حوادث سیل اخیر در برخی استان های کشور تاکید کرد: مجموعه دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح در خصوص مدیریت بحران با روحیه جهادی و انقلابی شرایط دشوار را به تدریج کنترل کردند و در چند استان نیز از ایجاد سیل یا ورود آن به شهرها و روستاها پیشگیری شد که همه این تلاشها شایسته تقدیر هستند.
سه میلیارد مترمکعب سیلاب در سدهای خوزستان
داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تاکنون سه میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شده که 2.2 میلیارد مترمکعب آن در سدها تسکین یافته است.
وی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش از 11 فروردین افزود: طبق پیش بینی ها به مدت 48 ساعت در همه حوضه های آبریز خوزستان بارندگی شدید خواهیم داشت که به تبع آن خروجی سدها افزایش می یابد.
این مقام مسوول اضافه کرد: در حال حاضر خروجی همه سدهای خوزستان برای کنترل ارتفاع و آماده شدن برای سیلاب بعدی افزایش یافته است.
بهارلویی گفت: در این بین حوضه رودخانه های دز و کرخه، بحرانی ترین حوضه های استان هستند، و حوضه رودخانه کارون و سپس حوضه مارون در رده های بعد قرار دارند.
سازمان آب و برق با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و 18 روستا در حاشیه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته که برای حفاظت از ساکنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.
حجم فعلی آب در مخزن سد کرخه 5.1 میلیارد مترمکعب، سد دز 2.4 میلیارد مترمکعب، سد گتوند علیا (کارون) 4.1 میلیارد مترمکعب و سد مارون 1.8 میلیارد مترمکعب است. هواشناسی بارش باران در هفته آینده را پیش بینی کرده است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است که خروجی سد کرخه از حدود 600 مترمکعب برثانیه فعلی ممکن است به یک هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز از یک هزار و 300 مترمکعب برثانیه فعلی به بیش از 2 هزار مترمکعب برثانیه برسد.
احتمال افزایش دبی کارون در مقطع اهواز نیز تا 2 هزار و 500 مترمکعب برثانیه پیش بینی شده است.
مشکلی در روند فعالیت سدهای قم وجود ندارد
احمد حاج حسینی مسگر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: مشکلی در روند فعالیت سدهای استان پیش نیامده و خطر سرریز آب وجود ندارد.
وی افزود: بر اساس آخرین وضعیت انتقالی آب از سرشاخه ها و سدهای مسیر سامانه انتقال به قم، سد گلپایگان با حجم 27، سد 15 خرداد با حجم 42.76 و سد کوچری با حجم 75.78 میلیون مترمکعب ذخیره آبی بدون هیچ مشکلی فعالیت می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم بیان کرد: تخلیه آب سر ریز از سدکبار نیز بدون هیچ مشکل و تهدیدی به رودخانه های پایین در جریان است.
وی ادامه داد: تا این لحظه هیچ خطری سدهای استان قم را تهدید نمی کند و همه چیز تحت کنترل است، همچنین تمهیدات لازم برای مواجهه با حجم گسترده آب ناشی از بارندگی های روزهای آینده نیز اندیشیده شد و مشکلی وجود ندارد.
سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال یافته از حوضه دز، در پایین دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع 73 متر از کف و 96.5 متر از پی، با حجم بدنه 5.2 میلیون مترمکعب و با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب ساخته شد.آب ذخیره شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول 108 کیلومتر به تصفیه خانه «دودهک» و از آنجا توسط خط لوله ای به طول 72 کیلومتر به شهر قم می رسد.
سد 15 خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه 30.54 متر و ارتفاع از روی پی 96 متر، طول تاج 320 متر و عرض آن در تاج 10 متر است. حجم آب مفید آن 165 میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است.
بارندگی شدید از یک شنبه شب هفته جاری در قم آغاز شد و تا روز ششم فروردین ماه ادامه داشت و طبق اعلام اداره کل هواشناسی این استان، بارش در برخی ساعت ها در ارتفاعات استان بویژه در بخش کهک به صورت برف بود. مدیریت بحران قم نیز در اطلاعیه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد بود.
طی دوشنبه و سه شنبه هفته جاری بیش از 40 میلیمتر باران درقم بارید.
ادامه بارش ها در 16 استان
پلیس راهور اعلام کرد: هم اکنون در 16 استان کشور بارش برف و باران ادامه دارد.
در استان های چهارمحال و بختیاری(کوهرنگ-مسجد سلیمان) هراز و کرج -چالوس (ارتفاعات) بارش برف گزارش شده است.
در استان های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، اردبیل، گیلان، چهارمحال وبختیاری، قزوین، خوزستان ، زنجان(اکثر جاده ها)، هراز(محدوده پلور و گزنک)، خراسان رضوی( تایباد-تربت جام)، خراسان جنوبی( قائن-گناباد و قائن-بیرجند) بارش باران گزارش شده است. در استان های لرستان(اکثر جاده ها) ، اردبیل(گردنه حیران) و خراسان رضوی( درگز-قوچان) مه گرفتگی گزارش شده است.