۰ نفر

غول کنکور در آستانه شکست

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۷:۲۴
کد خبر: 327298
غول کنکور در آستانه شکست

حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در ورود دانش آموزان به دانشگاه جدی تر از همیشه دنبال می شود. به خصوص آنکه وزیر آموزش و پرورش چند روز قبل در صفحه شخصی خود نوشت: «ورود به ۸۵درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون،  این پیام محمد بطحایی به خصوص بعد از نامه اخیرش به رهبری انقلاب درباره مافیای کنکور وکتب کمک درسی پیامی جدی به حامیان کنکور داشت که‌سرانجام بعد از چندین سال، قرار است کنکور سراسری از نظام آموزشی کشور حذف شود. جدیت و پیگیری وزیر آموزش و پرورش برای حذف کنکور البته با همراهی دیگر بخش های دولتی از جمله وزارت علوم همراه شد و منصور غلامی، وزیر علوم با انتشار خبری مبنی بر حذف مرحله‌ای کنکور از مهر سال ۹۸ بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمام ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات غیرانتفاعی، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند. همچنین وی می‌افزاید: فهرست رشته محل‌های دانشگاهی قبل از ثبت نام کنکور سراسری تا آخر دی توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

داستان دنباله دار یک آزمون

کنکور در سال های برگزاری در نظام آموزشی ایران همواره یک آزمون سرنوشت ساز در زندگی افراد بود که مسیر های مختلفی را برای زندگی آن‌ها تعیین می کند. از نوع رشته های انتخابی برای تحصیل گرفته تا آینده شغلی افراد جملگی با آزمون کنکوری گره خورده که اوّلین بار در سال ۴۸ برگزار شد و بیش از 47 هزار نفر داوطلب در آن شرکت کردند و به صورت سوالات جواب کوتاه طرّاحی شده بود.در سال‌های مختلف گرایش به رشته های پزشکی با جوهای عمومی در جامعه تعیین شده و در سال های اخیر نیز توجه داوطلبان کنکور به رشته تجربی بیش از پیش شده‌است به طوری که تعداد شرکت کنندگان داوطلبان در کنکور تجربی در سال ۹۵ به ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر رسید. این در حالی است که در همین سال تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی فیزیک به ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور علوم انسانی به ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور هنر ۵۴ هزار و ۶۹۷ نفر و در کنکور منحصرا زبان به ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ نفر رسیده‌است. طبق این آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سال ۹۵ بیش از سه برابر داوطلبان کنکور ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. علت این امر بازار کار رشته‌های تحصیلی تجربی است اما متاسفانه با توجه به آمار، تعداد پزشک‌ها بیشتر از بیماران خواهد شد و همچنین با توجه به افزایش بهداشت جهانی اشباع شدن بازارکار این رشته‌های محبوب دور از ذهن نیست.یکی از موضوعات مهم در گرایش افراد به رشته های دانشگاهی اما بر اساس نوع آموزش‌ها و کمک های آموزشی است که در سال های پیش از کنکور و در دوران مدرسه ارائه می شود که انگیزه‌های اقتصادی ، حرف نخست را در چگونگی ارائه آن می زند. موضوعی که وزیر آموزش و پرورش و بسیاری از کارشناسان آموزشی نیز درباره آن صحبت کرده و درباره آن هشدار داده اند و با حذف کنکور قطعا بسیاری از حاشیه هایی که در این حوزه وجود دارد کمتر خواهد شد.موضوع حذف کنکور از چند سال قبل مطرح شد و در سال ۹۵ برای کنکور ۹۶ تاثیر معدل مثبت درنظر گرفته شد و برای سال‌های بعد باید بررسی شود. چرا که طبق قوانین، تاثیر قطعی معدل درکنکور باید در صورتی اعمال شود که امتحانات سه سال آخر دبیرستان به صورت نهایی برگزار شود. با اعتراض به این مساله که چرا نمرات یک سال امتحان نهایی (سال سوم) باید در کنکور تاثیر قطعی داشته باشد این موضوع بررسی شده و تاثیر معدل در کنکور ۹۶ تاثیر مثبت شد.اکنون نیز تاثیر معدل در کنکور سراسری سال 98 بعد از کش و قوس‌های فراوان به صورت حداکثر 30 درصد و برای متقاضیان نظام قدیم ۲۵ درصد تاثیر مثبت اعلام شد و عملا تاثیری در قبولی رشته‌های پر متقاضی نخواهد داشت.

نیاز جدی عدالت آموزشی

قرار است در روش جدید امتحانات هماهنگ کشوری (امتحانات نهایی) جایگزین شود و ملاک عمل قرار گیرد، در نظام 3-3-6 در سال چهارم متمرکز می‌شوند در حالی که در گذشته این امتحانات در سال سوم، سال قبل از پیش دانشگاهی برگزار می‌شد، نمره دانش‌آموزان در این امتحانات ملاک عمل قرار می‌گیرد و فاکتور اصلی در اثرگذاری این جریان می‌شود و اثر آن هم بیشتر خواهد شد، بنابراین به موازات افزایش این اثرگذاری باید نظارت هم بیشتر شود چراکه لو رفتن سوالات قبل از امتحانات باعث می‌شود برخی دانش‌آموزان از محتوای امتحانات زودتر باخبر شوند، البته این اخبار همیشه به جز سال گذشته از سوی مسئولان آموزش و پرورش تکذیب شده است، اما به هر حال نظارت بیشتر لازمه این روش جدید محسوب می‌شود.کارشناسان آموزشی معتقدند حذف کنکور در شرایط فعلی رویکرد مناسبی است و راهی نیز جز حذف کنکور از صحنه آموزش کشور نبوده و باید نقش آن در سیستم آموزشی کم و کمتر شود. البته بسیاری از موسسات کنکور با حذف کنکور مخالف هستند چرا که سود این موسسات از برگزاری کنکور و استفاده از شیوه تست زنی تامین می‌شود، بنابراین این موسسات مقابل این روند هستند. بررسی ها نشان داده شماری از خانواده‌ها در سال چهارم دبیرستان مبلغی بالغ بر 20 میلیون تومان برای همان یک سال هزینه می‌کنند و در نهایت فرزندشان در دانشگاه آزاد یا پیام نور یا غیر‌انتفاعی پذیرفته می‌شود، در حالی‌که این دانشگاه‌ها فقط نیاز به ثبت نام دارند.در چنین شرایطی حذف کنکور اقدامی لازم است که در کنار آن باید عدالت آموزشی هم مورد توجه قرار بگیرد چراکه اختلاف آموزشی بین مدارس سراسر کشور خیلی زیاد است، دانش‌آموزانی که در مدارس مناطق محروم و عادی تحصیل می‌کنند نباید در این روش زیان ببینند، بنابراین لازم است دولت توجه بیشتری به این نوع از مدارس نشان دهد و در همین راستا امکانات آموزشی را در کنار کاهش تعداد دانش‌آموزان در این مدارس افزایش دهد تا دانش‌آموزان در یک رقابت یکسان وارد محیط دانشگاه‌ها شوند.