۰ نفر

تست نهایی ۲ماهواره ایرانی برای پرتاب به پایان رسید

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 326918
تست نهایی ۲ماهواره ایرانی برای پرتاب به پایان رسید

مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی درباره آخرین وضعیت ماهواره‌های ایرانی آماده پرتاب گفت: تست ماهواره دوستی برای پرتاب کاملا آماده است و تست‌های فنی ماهواره پیام دیشب تمام شد و ماهواره در حال بسته بندی و انتقال به محل پرتاب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجتبی سُرادِقی مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران درباره آخرین وضعیت ماهواره های ایرانی برای پرتاب گفت: ماهواره دوستی برای پرتاب کاملا آماده است و تست‌های فنی ماهواره پیام دیشب تمام شد.

وی گفت: در سال های ۸۵ و ۸۶ یا اواسط دهه ۸۰ که سازمان فضایی ایران تاسیس شده بود با ۳ دانشگاه شریف علم و صنعت و امیرکبیر ۳ قرارداد ساخت ماهواره منعقد کردیم که در این قراردادها به دانشگاه ها گفته شده بود با کمک شریک خارجی ماهواره ای بسازند که رزولوشن (دقت تصویر) آن کمتر از ۱۰۰۰ متر باشد.

سرادقی ادامه داد: پس از چند سال تلاش دانشگاه ها برای برقراری ارتباط با طرف های خارجی به دلایل تحریم و دیگر دلایل ممکن نشد و همان زمان با کمک توانمندی‌های داخلی که در سال ۸۷ با پرتاب ماهواره امید به وجود آمد تصمیم گرفتیم این ماهواره‌ها را داخلی بسازیم.

*امیدواری کامل به توان داخل پس از پرتاب ماهواره امید

مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران افزود: پس از اینکه دانشگاه وارد مراحل ساخت شدند متوجه شدیم می‌توانیم این ماهواره‌ها را با رزولیشن بهتری بسازیم. اولین خروجی آن ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت بود که ماموریت هزار متری را به ۴۰۰ متری تبدیل کرد و و پرتاب شد و این اعتماد به نفس و باور به وجود آورد که می توانیم از این بهتر ماهواره بسازیم.

وی اضافه کرد: سپس به همین دلیل قراردادهای ماهواره های دوستی و پیام تغییر کرد و پیوست‌های فنی آنها به ۲۰ متر (بهتر بگویم بهتر از ۳۰ متر ) و ۴۰ متر تغییر کرد و سازندگان ماهواره دوستی ادعا کردند که می‌توانند ماهواره را با رزولوشن حدود ۳۰ متر تحویل دهند که ساختند و تحویل دادند و ماهواره پیام نیز با رزولوشن ۴۰ متر ماهواره ساخته شد. بنابراین نتیجه کار تبدیل شد به کاری کاملاً داخلی با مجموع رزولوشن زیر ۵۰ متر.

*پایان تست‌های فنی ماهواره‌های دوستی و پیام

سرادقی درباره انجام آخرین تست‌های فنی این ۲ ماهواره، گفت: تست‌های فنی ماهواره دوستی در سال ۹۵ به اتمام رسید اما پرتاب آن به تعویق افتاد و اکنون دوباره برای پرتاب آماده شده است و کاملا آماده ایم.

مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران ادامه داد: تست‌های فنی ماهواره پیام دیشب تمام شد و تمام کارهایی که باید انجام می دادیم را انجام دادیم و ماهواره در حال بسته بندی، حمل و انتقال به جایی است که باید برای پرتاب قرار بگیرد. این ماهواره تاکنون تست های زیادی از جمله تست های محیطی و تست های عملکردی را پشت سر گذاشته است. تست های محیطی قبلا انجام شده بود که بتواند شرایط دمایی و شرایط ارتعاشی را تحمل کند و تست های عملکردی در چند روز گذشته که احتمالا اخبار آن را شنیده اید انجام شده است و تقریبا می‌توانم بگویم تست‌ها تمام شده است و باقی کارها را باید در مراحل بعدی انجام داد.

*اهداف پرتاپ ماهواره های ایرانی

وی درباره هدف و کاربردهای این ماهواره ها، گفت: کاربرد اصلی این ماهواره ها به دست آوردن توانمندی ساخت ماهواره و اثبات فناوری است که بفهمیم زیر سیستم ها و سیستم های اصلی ماهواره ها چقدر می توانند کار خود را انجام دهند و حتی تقدم این اهداف از اهداف دیگری که برای آنها در نظر گرفته شده مهم‌تر است. 

سرادقی افزود: اما با توجه به اینکه هر ماهواره باید ماموریت عملکردی داشته باشند ماموریت های ثانویه برای آنها دیده است و ماموریت مشترک ثانویه هر دو ماهواره تصویربرداری است. علاوه براین در ماهواره پیام یک ماموریت مخابراتی نیز دیده شده که بتواند یک پیام را ذخیره کند و به سمت زمین بفرستد؛ همچنین در پیام یک محموله اندازه گیری تشعشعات فضایی نیز قرار داده‌ایم. بنابراین پیام دارای ۳ ماموریت و دوستی دارای یک مأموریت تصویربرداری دارد.

*کاربردهای مفروض برای ماهواره های ایرانی
 
وی در توضیح بیشتر کاربردهای این ماهواره ها، توضیح داد: با توجه به اینکه ماموریت مشترک هر دو ماهواره تصویربرداری است از این تصاویر می‌توان برای مقاصد متعددی استفاده کرد برای مثال پس از اخذ تصویر می‌توان از آن برای پایش پوشش گیاهی استفاده کرد، به شرط اینکه ماهواره کاملا صحیح کار کند و تصویر کیفیت مورد انتظار و قابل استفاده برای متخصصان سنجش سنجش از راه دور را داشته باشد.

همچنین امروز محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی اعلام کرد: سال۸۷، بنا بود با همکاری بین المللی ماهواره‌ای بسازند که دقت تصویربرداری ۱۰۰۰متری داشته باشد، حاضر به همکاری با ایران نشدند، برنامه عوض شد تولید داخلی با دقتی ۲۵برابر، طولانی شد، اما ساخته شد و در خدمت کشاورزی، محیط زیست و مدیریت آب. دیشب تست ماهواره‌های ایرانی با موفقیت پاس شد.