۰ نفر

10 موسیقی متن برتر تاریخ سینما از دید مجله گاردین

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 326831
10 موسیقی متن برتر تاریخ سینما از دید مجله گاردین

"حیف که زندگی در نقاط حساس خود موسیقی متن ندارد!" به احتمال زیاد این جمله را شنیده و یا در شبکه های اجتماعی آن را دیده باشید. این جمله اهمیت موسیقی متن را مخصوصا در یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی نشان می دهد.

موسیقی متن یک بخش جدانشدنی از فیلم است که حتی به صورت مستقل هم طرفداران خاص خود را دارد. امسال موسیقی متن یا همان ساندترک فیلم هایی همچون "ستاره ای زاده شده است" "پلنگ سیاه"، "ددپول 2"، "ماما میا! دوباره شروع کنیم" و "حماسه کولی" بسیار سر و صدا کرد. فیلم Bohemian Rhapsody یا همان حماسه کولی به روایت زندگی فردی مرکوری، خواننده اصلی گروه موسیقی کوئین می پردازد. رامی ملک بازیگر مصری-آمریکایی که بیشتر به خاطر بازی در سریال "آقای ربات" شناخته شده است، در نقش فردی مرکوری ظاهر شده و برای بازی در این نقش به شدت مورد تحسین قرار گرفته است.

توصیه می کنیم که به هیچ وجه فیلم های موزیکال مانند حماسه کولی را با دوبله فارسی تماشا نکنید و حتما از زیرنویس فارسی استفاده کنید. روح اینگونه فیلم ها در موسیقی متن آنها نهفته است. در واقع موسیقی متن شما را به عمق اثر می کشاند و کاری می کند که تا ابد این لحظات در ذهن شما باقی بماند. به همین دلیل باید از زیرنویس فارسی استفاده کرد. قبلا دسترسی به زیرنویس ها کار چندان آسانی نبود و پیدا کردن یک زیرنویس هماهنگ از کار هایی محسوب می شد که انرژی ما را قبل از تماشای هر اثر می گرفت. اما این روزها با مراجعه به سایت های دانلود زیرنویس فارسی مانند ایران زیرنویس که به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت می کنند، دانلود زیرنویس به کاری بسیار راحت تبدیل شده است.

البته هر سایتی را نمی توان به عنوان مرجع انتخاب کرد و باید از سایت هایی استفاده شود که برای کاربر ارزش قائل می شوند و به صورت مکرر و مرتب خود را بروز می کنند. تاریخ نسخه بلوری فیلم حماسه کولی برای اوایل ماه فوریه 2019 برنامه ریزی شده و کم کم باید به دنبال دانلود زیرنویس فارسی Bohemian Rhapsody 2018 باشیم. از دیگر فیلم هایی که امسال آلبوم موسیقی آن مورد توجه قرار گرفته است، جدیدترین فیلم یورگوس لانتیموس است. این فیلم  که با عنوان The Favourite منتشر شده است، سوگلی منتقدان است و به هر لیستی از برترین فیلم های سال که سر بزنید، این فیلم را در بالای لیست می بینید. برای دانلود زیرنویس فارسی The Favourite 2018 به سایت های دانلود زیرنویس مراجعه کنید.

11

اما از این گذشته، در این مقاله سعی می کنیم تا به معرفی 10 موسیقی متن برتر تاریخ سینما از دید مجله گاردین بپردازیم. 10 آلبوم موسیقی معرفی شده ار یک لیست 50 تایی گرفته شده که از روانی هیچکاک و پرتقال کوکی کوبریک گرفته تا جنگ ستارگان و شفت در آن پیدا می شود. با معرفی 10 موسیقی متن برتر تاریخ سینما با ما همراه باشید.

1- جادوگر شهر از 1939 - هربرت استوتهارت

آلبوم موسیقی این فیلم به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت. موسیقی این فیلم توسط هارولد آرلن ساخته شده و اشعار آن نیز توسط ییپ هاربرگ نوشته شده بودند. هر دوی این موسیقیدان ها برای آهنگ "فراتر از زنگین کمان" در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین ترانه شدند. اما کار به همین جا ختم نشد، هربرت استوتهارت هم توانست جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را در همان سال کسب کند.

2- روانی 1960 - برنارد هرمان

برنارد هرمن جدا از اینکه برای آثاری مانند همشهری کین، شیطان و دنیل وبستر و راننده تاکسی به آهنگسازی پرداخته است، در آثار دیگری هم همچون سرگیجه، مردی که زیاد می دانست و شمال از شمال غربی هم با آلفرد هیچکاک همکاری داشته است. آلفرد هیچکاک که در ابتدا قرار بود سکانس دوش را بدون همراهی موسیقی ظبط کند، بعد ها اعتراف کرد که 33 درصد! تاثیر تمام فیلم روانی به خاطر موسیقی متن فیلم بوده است.

3- جنگ ستارگان 1977 - جان ویلیامز

جان ویلیامز یکی از سرشناس ترین آهنگساز های سینما است. ساخت موسیقی متن فیلم های فوق العاده بزرگی همچون سری فیلم های جنگ ستارگان، سری فیلم های ایندیانا جونز، آرواره ها، فهرست شیندلر، ای تی موجود فرازمینی و … برعهده این آهنگساز با استعداد و حرفه ای بوده است. او برای ساخت موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان موفق به دریافت جایزه اسکار شد. ویلیامز جدا از جوایز دیگر، تا کنون 50 بار برای جوایز مختلف اسکار نامزد شده که بعد از والت دیزنی رکورد دار است و موفق به کسب 5 جایزه اسکار از آنها شده است.

4- پاتر پانچالی 1955 - راوی شانکار

راوی شانکار یک از مطرح ترین نوازنده های سی تار بود که در سال 2012 درگذشت. با اینکه در زمان ساخت فیلم، در اوایل فعالیت حرفه ای خود بود اما موسیقی متن به قدر تاثیر گذار بود که توانست همه را به خود جذب کند. آهنگسازی شانکار بر روی اعضای گروه بیتلز به خصوص جرج هریس تاثیر بسیار زیادی داشت که باعث شد این دو چندین همکاری با هم داشته باشند.  

5- پرتقال کوکی 1971 - وندی کارلوس

موسیقی متن پرتقال کوکی ترکیبی از موسیقی های کلاسیک و موسیقی های الکترونیک است که گاه به صورت کامل و گاه به صورت گلچین در طول فیلم شنیده می شوند. زبان و کلمات از توصیف موسیقی متن این فیلم قاصر هستند.

6- به خاطر یک مشت دلار 1964 - انیو موریکونه

ساندترک های این فیلم توسط آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی، انیو موریکونه ساخته شده اند. موریکه که مجله گاردین آنرا موتزارت سینما لقب داده است، برای بیش از 400 عنوان سینمایی و تلویزیونی آهنگسازی کرده است. موسیقی موریکونه برای فیلم یک مشت دلار ملودی و لحن چندان منحصر به فردی نداشت اما دارای تنظیم فوق العاده و بسیار جدید بود به طوری که موسیقی متن این فیلم یکی از متفاوت ترین کارهای این آهگنساز به شمار می رود.

7- ماجراهای رابین هود 1938 - اریک ولفگانگ کورنگلد

کورنگلد از تاثیر گذار ترین آهنگسازان هالیوود است که برای 16 فیلم آهنگسازی کرده است. او چهار بار نامزد جایزه اسکار شده که موفق به کسب دو جایزه از آنها شده است.

8- الکساندر نوسکی 1938 - سرگئی پروکفیف

همکاری خلاقانه کارگردان فیلم یعنی آیرنشتاین و پروکفیف یک ترکیب موسیقیایی قوی و تکنیکی را به وجود آورده است که همه را به وجد می آورد. موسیقی متن این فیلم به قدری قوی است که به یک معیار تبدیل شده و موسیقی متن فیلم های دیگر را نسبت به موسیقی متن این فیلم می سنجند.

9- شفت 1971 - آیزاک هیز

یکی از بزرگترین عوامل موفقیت فیلم شفت، تراز فوق العاده بالای موسیقی متن فیلم بود که توسط آیزاک هیز ساخته شده بود. آلبوم موسیقی این فیلم که ترکیبی از موسیقی های فانک و سول بود، شاهکاری ابدی در تاریخ سینما به شمار می آید.

10- آسانسوری به سوی قتلگاه 1958 - مایلز دیویس

مایلز دیویس از موسیقیدان های فوق العاده برجسته سبک جاز در میان سال های 1950 تا 2000 بود. همکاری دیویس با لویی مال، کارگردان فیلم، زمانی اتفاق افتاد که معشوقه دیویس یعنی ژولیت گرکو او را به مال معرفی کرد. این معرفی باعث ساخت یکی از برترین موسیقی های متن سینما در سبک جاز شد.