۰ نفر

محسن رضایی حرفش را پس گرفت!

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 325797
محسن رضایی حرفش را پس گرفت!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی درباره عملیات کربلای ۴ مطرح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که امروز در برنامه "حالا خورشید" حاضر شده بود، درباره توئیت اخیر خود درباره عملیات کربلای 4 در سال 1365، توضیحاتی ارائه کرد و گفت:‌ اظهاراتی که سردار قاسم سلیمانی در این زمینه داشت را تأیید می‌کنم. وی نیز در این عملیات نقش موثری داشت. لشکر 41 ثارالله از لشکرهای عمل کننده عملیات کربلای چهار بود و در عملیات کربلای 5،  نیز از لشکرهای موفق بود.

وی با بیان اینکه ما در هیچ عملیاتی در دفاع مقدس غافلگیری 100 درصد نداشتیم، ادامه داد: عراق در زمان جنگ نه تنها بر تانک، توپخانه و هواپیما مسلط بود؛ بلکه از لحاظ اطلاعاتی، سیستم اطلاعاتی تمام دنیا در اختیارش بود و منافقین نیز از خانه‌های ما در تهران، اهواز و کرمانشاه  اطلاعات جمع آوری می‌کردند و به صدام می‌دادند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ما در شرایط لو رفتگی پیروزی‌هایی در جنگ به دست آوردیم که این از افتخارات جنگ بود،گفت: زمانی که همه چشم‌ها برما متمرکز بود این جنگ را به پیروزی رساندیم. بحث لو رفتن اتفاقا از افتخارات جنگ است. از این بعد ما نمی‌توانستیم حالت غافلگیری 100 درصدی داشته باشیم و جنگ را در محیط لورفتگی با موفقیت به پایان رساندیم.

رضایی با بیان اینکه هر سال دیماه با یک داستان تکراری مواجه می‌شویم و آن اینکه "عملیات کربلای 4 لو رفته است، هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان ما توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند"، اظهار داشت: بنده یک توئیت زدم و خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم.

** خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع کربلای 4 نگاه کنیم

وی ادامه داد: نظرم این بود که ما عملیات کربلای 4 را تبدیل به فریب کردیم و چند روز بعد یک عملیات بزرگتر انجام شد که برداشتهای متفاوتی از این گفته بنده ایجاد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عملیات کربلای 4 برای این انجام شد که ابتدا قرار بود از اروند عبور کنیم اما وقتی دیدیم این اتفاق نمی‌افتد از شلمچه عبور کردیم، عنوان کرد: پس از 9 ساعت از آغاز عملیات بحث عقب‌نشینی مطرح شد. عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود اما عملیات بزرگ نبود. پس از آغاز عملیات، قدری تأمل کردیم تا تصمیم‌گیری کنیم که آیا عملیات ادامه پیدا کند یا خیر؟

رضایی با بیان اینکه برخی از عملیات‌ها 20 روز و برخی از عملیات‌ها مانند فاو نیز 75 روز ادامه داشت، اضافه کرد: برخی عملیات‌ها چندین مرحله داشت و عملیات کربلای 4 نیز یکی از عملیاتهای اصلی بود.

**تنها 40 گردان در کربلای 4 وارد عمل شدند

وی با بیان اینکه قرار بود 260 گردان در عملیات کربلای 4 حضور داشته باشند، ادامه داد: در مرحله اول قرار بود 60 گردان وارد عمل شود که تنها 40 گردان وارد عمل شد و 20 گردان وارد نشد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه از ابتدا قرار نبود، عملیات کربلای 4 تبدیل به عملیات فریب شود، ادامه داد: 24 ساعت بعد از آغاز عملیات، این عملیات تبدیل به فریب شد.

رضایی با بیان اینکه جوانانی که به بنده در آن توئیت ناسزا می‌دهند را می‌بوسم، گفت: امروز نباید خبرهای حاشیه‌ای را مطرح کنیم و باید به معیشت و اقتصاد مردم فکر کنیم؛ البته به برخی از اظهارات سیاسیون نیز پاسخ نمی‌دهم. آنها و مسئولان باید دست به دست هم بدهند و معیشت مردم را ساماندهی کنند.

وی در توضیح اینکه عملیات کربلای 4 چگونه تبدیل به عملیات فریب شد، عنوان کرد: پس از آغاز عملیات این نکته به ذهن ما رسید که درگیری را قطع کنیم و تا اهواز نیروها را عقب ببریم. از طرف دیگر از شیوه تبلیغات که بعد از هر عملیات از آن استفاده می‌کردیم، استفاده کنیم؛ یعنی مارش پیروزی زدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه گفته می‌شود عملیات کربلای 4 تصمیم شخصی او بوده است،گفت: امام خمینی(ره)، شورای عالی دفاع و مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای حسن روحانی از عملیات خبر داشتند؛ چون آقای هاشمی و روحانی از بوشهر به صورت زمینی به محل عملیات آمدند.

رضایی با اعلام اینکه فرماندهان رده بالای جنگ از انجام عملیات کربلای 4 اطلاع داشتند، اظهار داشت: در رده فرماندهان پایین هم به صورت جمعی تصمیم گرفتیم؛ چرا که اساسا شیوه من در جنگ اقناپذیری بود و تصمیم درباره عملیات کربلای 4 به صورت جمعی گرفته شد.

**فرماندهان رده بالای جنگ از انجام عملیات کربلای 4 اطلاع داشتند

وی به ذکر خاطره‌ای از زمان پس از عملیات کربلای 4 اشاره کرد و گفت: بنده به آقای زارعی که مسئول شنود بود گفتم که ببینید عراقی‌ها پس از عقب نشینی نیروها چه می‌گویند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس ادامه داد: شنودی از ستاد کل عراق را که انگلیسی‌ها به آنها داده بودند را کشف کرده بودیم و به دانشگاه صنعتی شریف دادیم که آن را مهندسی معکوس کند. در 4 سال آخر صحبتهای به کلی سری آنها را نیز شنود می‌کردیم.

رضایی اضافه کرد: زارعی به بنده گفت که عراقی ها می‌گویند، ایرانی‌ها دارند عقب نشینی می‌کنند. بنده به دوستان گفتم در ساحل نیز نیروهای خود را 50 درصد کم کنید. در سه روز اول عراقی‌ها مشکوک بودند اما پس از چند روز دستور مرخصی به نیروهای خود دادند و به مرخصی رفتند.

وی ادامه داد: پس از عملیات کربلای 4، زمانی که می‌خواستیم، عملیات کربلای 5 را انجام دهیم برخی از فرماندهان در مقابل بنده ایستادند و گفتند کربلای 5 را بار دیگر در همان منطقه‌ای که کربلای 5 انجام شده می‌خواهیم انجام دهیم؟!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای دیگر از عملیات کربلای 5 گفت: زمانی که این عملیات انجام شد و نیروهای ما به سمت عراق رفتند، بچه‌ها یک سرتیپ عراقی که تا ساعت 12 شب پیش زن و بچه‌اش بوده و به او گفته بودند که با هر وضعیتی شده به قرارگاه خود برسد، چون تیپ او از بین رفته بود را اسیر کرده بودند و با همان وضع او را آورده بودند.

**985 نفر در عملیات کربلای 4 شهید شدند

رضایی با تأکید بر اینکه عملیات کربلای 5 محصول فریب در کربلای 4 بود، اضافه کرد: در 4 روز ابتدایی عملیات کربلای 4 شهدا 991 نفر اعلام شد اما در روز چهاردهم یعنی 17 دی ماه پس از آمارگیری نهایی مشخص شد 985 نفر آمار نهایی شهداست. این درحالی بود که در کربلای 5 ما سه تا چهار هزار شهید داشتیم.

وی تصریح کرد: از مزایای عملیات‌های کربلای 4 و 5 این بود که جهانیان برای اولین بار بود که فهمیدند، صدام نمی‌تواند دیواری در مقابل ایران باشد و پس از آن بود که قطعنامه 598 صادر شد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه اگر عملیات کربلای 4 نبود کربلای 5 نیز شکل نمی‌گرفت و دشمن به فاو حمله می‌کرد، افزود: اگر این اتفاق نمی‌افتاد جنگ تا به امروز ادامه داشت و غائله کویت و عراق شکل نمی‌گرفت.  امروز نیروهای ما و عراق در پشت مرزها آماده جنگ بودند و پایان جنگ هم کمتر از آزادسازی سرزمین‌ها نبود.

رضایی تصریح کرد: سعی می‌کنم پس از این در توئیتر کمتر صحبت کنم و در فضای بازتر اظهار نظر کنم تا شبهاتی پیش نیاید.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کشور امروز شرایط بسیار حساسی است، ادامه داد: از سیاسیون انتظار نداشتم که اینگونه به بنده پاسخ دهند. قصد رویارویی با آنها ندارم و به آنها پاسخی هم نمی‌دهم اما از آقایان درخواست دارم، حاشیه سازی نکنند و به معیشت مردم توجه کنند و مراقب دشمن باشند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در توضیح کلمه فریب استفاده شده در توئیترش گفت: ترامپ سعی دارد اواخر امسال یا سال آینده به قول خودش به ما رو دست بزند. به خاطر همین بود که ناوهایش را به کره شمالی فرستاد و بحث مذاکره با کره شمالی را مطرح کرد اما رهبر کره شمالی خیلی زود فهمید که آمریکا می‌خواهد آنها را گول بزند و ترامپ نیز می‌خواهد به نوعی با بازی که شروع کرده ما را فریب دهد که ما نباید فریب او را بخوریم.

رضایی با بیان اینکه از همه تصمیم‌گیران و نخبگان می‌خواهم مراقب فریب دشمن باشند، ادامه داد: نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شویم و به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم نوآوری و کارآفرینی را بسیج کنیم.

وی با بیان اینکه در توئیتی که زدم پشت پرده‌هایی وجود دارد که به دلیل مصلحت کشور نمی‌توانم آنها را بیان کنم، اظهار داشت: امروز در جنگ اقتصادی هستیم و  طرح هر مسئله حاشیه‌ای انحراف از این جنگ است.