۰ نفر

حرم امام علی (ع) پس از ۷ سال +عکس

۳ دی ۱۳۹۷، ۰:۴۴
کد خبر: 324026
حرم امام علی (ع) پس از ۷ سال +عکس

طرح توسعه حرم امام علی (ع) در شهر نجف عراق به همت هنرمندان و مهندسان ایرانی آخرین مراحل اجرایی را سپری می‌کند. آماده‌سازی این طرح نزدیک به هفت سال زمان برده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احداث صحن حضرت زهرا (س) از اوایل سال ۱۳۹۰ به همت ستاد بازسازی عتبات به منظور توسعه حرم امیرالمؤمنین (ع) آغاز شد. این طرح از دو بخش زیارتی و غیر زیارتی تشکیل شده است. بخش غیرزیارتی شامل ساختمان موزه برای نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه‌های موجود در خزانه‌ی این حرم، ساختمان‌های اداری، کتابخانه‌ای با ظرفیت یک ملیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی و یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی‌های دینی است. بخش زیارتی آن که ۵۰ درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد که شامل یک مصلا و خدمات رفاهی همچون مهمانسرای زائران، سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم است.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات پیش‌تر اعلام کرده بود: طرح توسعه حرم امام علی (ع) در زیربنایی به وسعت ۲۲۰ هزار مترمربع اجرا شده است که امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری کامل برسد.

صحن حرم حضرت زهرا (س) که یکی از بزرگترین پروژه‌های زیارتی ایران در عراق محسوب می‌شود، پیش از بهره‌برداری و در زمان اربعین مورد استفاده زائران ایرانی قرار گرفته است. ساخت این صحن باعث شد حرم حضرت علی (ع) که تا پیش از آن یکی از کوچکترین فضاهای زیارتی را در عتبات عالیات عراق داشته، ۲۰ برابر بزرگ شود. این طرح بیشتر با نذورات و کمک‌های مردمی اجرا شده است.

حرم امام علی

 علیرضا فداکار  ـ رییس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف ـ با اشاره به تکمیل برخی از قسمت‌های این صحن، گفت: بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) با توجه به گستردگی و ظرافت خاص، زمان زیادی برای احداث نیاز داشت که خوشبختانه به همت مهندسان و هنرمندان ایرانی بخش اعظمی از این صحن تکمیل شده است.

وی از پیشرفت چشمگیر صحن حضرت زهرا (س) در حرم حضرت علی (ع) خبر داد و افزود: هر روز شاهد پیشرفت بیشتر این صحن هستیم و اکنون پروژه رو به اتمام است و سعی داریم بزودی بخش زیارتی و غیرزیارتی را به طور هم زمان افتتاح و در اختیار عتبه علویه قرار دهیم.

این مقام مسؤول در ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: آوازه پروژه صحن حضرت زهرا (س) نه‌تنها در منطقه و جهان اسلام بلکه در دنیا طنین‌انداز شده است.

فداکار بیان کرد: امیدواریم با پایان مراحل ساخت پروژه در ماه‌های آتی، نشانی از ارادت ایرانی‌ها به آستان اهل بیت (ع) را در قالب طرح توسعه حرم مطهر علوی تقدیم کنیم، هر چند که شأن و منزلت این بزرگان بیش از این اقدامات و حرف‌ها است.

حرم امام علی

حرم امام علی

حرم امام علی

حرم امام علی

حرم امام علی