۰ نفر

برای فعالیت در حوزه سلول بنیادی؛

دانشمند ایرانی برنده آکادمی جهانی علوم شد

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 321438
دانشمند ایرانی برنده آکادمی جهانی علوم شد

یک دانشمند ایرانی برنده جایزه زیست شناسی آکادمی جهانی علوم (تواس) شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسین بهاروند محقق حوزه سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان برنده جایزه آکادمی جهانی علوم (تواس)  در سال ۲۰۱۹ و در رشته زیست شناسی شده است.

 TWAS برندگان جوایز در ۲۰۱۹ میلادی را در بیست و هشتمین کنفرانس عمومی آکادمی و چهاردهمین اجلاس  کلی در تریست ایتالیا اعلام کرد.

 بهاروند به دلیل نقش موثر در تولید و نگهداری سلول های بنیادی و ارائه مفاهیم جامعی از پرتوانی و تمایز این سلول های به سلو ل های عصبی،قلبی و کبدی برنده این جایزه شده است.

حسین بهاروند استاد، موسس و رییس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه  در سال ۱۳۸۲ شمسی برای نخستین بار سلول های بنیادی جنینی انسانی و موشی را در ایران تولید کرد و در سال ۱۳۸۷ همراه همکارانش موفق به تولید سلولهای بنیادی پرتوان القایی انسانی و موشی شد. بهاروند تاکنون برنده ۳۰ جایزه ملی و بین المللی شده است.

جوایز تواس هر ساله در ۹ رشته کشاوری،   زیست شناسی،   شیمی، زمین شناسی، ستاره شناسی و علوم فضایی، علوم مهندسی، ریاضیات، علوم پزشکی، فیزیک  و علوم اجتماعی اعطا می کند.   در سال جاری ۱۳ نفر برنده این جایزه شدند که چهار نفر آنها از چین، دو تن از تایوان، ۳ نفر از آرژانتین، یک نفر از هند، یک نفر از ایران، یک نفر از مالزی، یک نفر از نیجریه و یک نفر از آفریقای جنوبی بودند.

 هر جایزه تواس شامل مبلغ ۱۵ هزار دلار است. برندگان سال آتی میلادی طی یک گردهمایی عمومی در تواس جوایز خود را دریافت خواهند کرد.