۰ نفر

چگونه میز تحریر استاندارد بخریم؟

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 320349
چگونه میز تحریر استاندارد بخریم؟

میز تحریری جذاب که سلیقه بچه‌ها در آن اعمال شده باشد، نقش مهمی در پشت میز نشستن برعهده دارد، اما نباید از کنار استانداردهای میز تحریر مناسب به سادگی گذشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، دکتر نفیسه ملکی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌گوید با شروع ‌سال تحصیلی بهتر است والدین زمان و مکان مناسب و ثابتی را برای درس خواندن بچه‌ها در نظر بگیرند.

به قوس‌های ستون فقرات بی‌توجه  نباشید

صندلی و میز باید طوری تنظیم شوند که اگر مانیتور روی میز است، به موازات چشم باشد نه پایین‌تر و نه بالاتر. قوس محدب گودی کمر را می‌پوشاند و قوس مقعر تحدب پشت را دربرمی‌گیرد. صندلی بهتر است ارگونومیک باشد و قوس‌های ستون فقرات را دربربگیرد، اما اگر پشتی صندلی صاف بود، برای پر کردن قوس می‌توان از بالشتک‌های مخصوص پشت صندلی استفاده کرد.

ابعاد صندلی چاق و لاغرها متفاوت است

نشیمنگاه صندلی باید ٩٠‌درصد طول ران را بگیرد. اگر بیش از ٩٠‌درصد باشد به زانو فشار می‌آید و اگر کمتر باشد باعث مشکلات عضلانی می‌شود. از نظر عرض هم بستگی به این دارد که فرد چقدر چاق یا لاغر است، اما معمولا فرد به عرض ٤٧، ٤٨ سانتیمتر برای نشیمنگاه احتیاج دارد. طول٤٠ سانتیمتر هم مناسب است، اما باز هم این موارد ثابت نیست؛ مثلا این طول برای کسی که  قدی بلند دارد و استخوان رانش بلند است، ممکن است بیشتر و برای کسی که قدی کوتاه‌تر دارد، کمتر باشد.

رویه صندلی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد

ارتفاع صندلی هرقدر باشد، زانو باید در زاویه ٩٠ درجه قرار بگیرد. جنس نشیمنگاه نباید خیلی نرم باشد که داخلش فرو برویم و نه خیلی سفت باشد که ثابت در جای خود باقی بماند. باید به صورتی باشد که وقتی با انگشت فشار ملایمی به صندلی می‌آوریم یک یا دو سانتیمتر فرو برود و بعد هم به حالت اولیه‌اش بازگردد. درواقع جنس رویه صندلی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد.

گردن بیش از ٢٠ درجه خم نشود

ارتفاع پشتی صندلی باید کاملا کتف‌ها را بپوشاند و تا مهره هفتم گردن بیاید. پشتی صندلی باید دو قوس داشته باشد؛ یکی قوس مقعر و یکی محدب. زمانی که فرد مطالعه می‌کند، بهتر است فاصله چشم تا روی کتاب به‌حدی باشد که گردن بیش از ٢٠ درجه خم نشود. اگر مجبور بودید این کار را بکنید باید سطح میز مطالعه را بالا بیاورید. همچنین می‌توانید از رحل (نگه‌دارنده کتاب) یا سطحی چوبی استفاده کنید تا مجبور نباشید گردن را بیشتر خم کنید.

دو میز بهتر از یکی

میز تحریر بهتر است جدا از میز کامپیوتر یا لپ‌تاپ باشد؛ البته عموما این اتفاق نمی‌افتد. یکی به دلیل اینکه فضای اتاق این اجازه را نمی‌دهد و دیگر اینکه به لحاظ اقتصادی، خانواده‌ها نمی‌توانند دو بار هزینه کنند. در این صورت وقتی می‌خواهید از یک میز برای مطالعه و کامپیوتر استفاده کنید، سطح رویه میز باید بزرگتر باشد.

صندلی نباید تیز باشد!

صندلی باید استحکام خوبی داشته باشد. جنس آن می‌تواند فلز، چوب یا. . . باشد. صندلی‌ را که گوشه تیز دارد نباید برای میز تحریر فرزندتان انتخاب کنید. چه بهتر که دسته‌های صندلی و اسکلت اصلی آن منحنی باشد. صندلی فرفورژه و مشابه آن هم اصلا توصیه نمی‌شود.

ارتباط بین سلامتی و زاویه‌ها

زمانی که فرد روی صندلی می‌نشیند باید کف پایش کامل روی زمین قرار بگیرد و زاویه ساق پا و زانو ٩٠ درجه و زاویه ران و بدن بین ٩٠ تا ١١٠ درجه به سمت عقب باشد. در گذشته تاکید داشتند که زاویه باید ٩٠ درجه باشد، اما تحقیقات جدید نشان داده که اگر فردی خیلی در زاویه ٩٠ درجه قرار بگیرد، ممکن است اسپاسم عضلانی پشت و کمر پیدا کند. پس اگر پشتی صندلی قابلیت تنظیم دارد، بهتر است در فواصل زاویه بین ٩٠ تا ١١٠ درجه قرار بگیرد.

متناسب با متراژ اتاق

میز تحریر را باید آن‌قدر در اتاق جابه‌جا کنید تا بهترین زاویه برای راحتی کودک یا نوجوان‌تان را پیدا کنید. این میز باید در جای مناسب قرار بگیرد تا نوری که به میز می‌تابد باعث ناراحتی چشم دانش‌آموز نشود. اگر متراژ اتاق کوچک است، چه بهتر که از گوشه‌ها و بخش‌های غیر قابل استفاده اتاق برای قرار دادن میز استفاده کنید؛ مثل میزهای متصل به کتابخانه که اغلب متحرک هستند و برحسب نیاز باز یا بسته می‌شوند. در اتاق‌های بزرگ که دست‌تان باز است، می‌توانید به نمونه‌های بزرگتری هم فکر کنید.

صندلی ثابت ایمن‌تر است

درباره چرخدار بودن صندلی باید گفت بهتر است برای کودکان نوع چرخدار انتخاب نکنید. البته اگر کودکی بخواهد به قسمت‌های مختلف میز دسترسی پیدا کند، نوع چرخدار قابلیت بیشتری دارد و این صندلی‌ها سرعت را بالاتر می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد، صندلی ثابت برای کودکان امنیت بهتری ایجاد می‌کند و ممکن است در حرکت‌های مختلف با صندلی چرخدار آسیب ببینند.