۰ نفر

بارورسازی ابرها با پهپاد انجام می‌شود

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۸
کد خبر: 319984
بارورسازی ابرها با پهپاد انجام می‌شود

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: در مرحله نخست بارورسازی ابرها در استان های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با پهپاد انجام می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرید گلکار افزود: کمتر از یک ماه دیگر طرح باروری ابرها در برخی استان ها از جمله خراسان جنوبی با تکیه بر توان داخلی و همکاری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انجام می شود. 
وی گفت: سال گذشته طرح بارورسازی ابرها به دلیل کمبود بودجه و برخی مشکلات از جمله آماده سازی تجهیزات انجام نشد اما امسال برنامه های اولیه برای ابتدای آبان ماه پیش بینی شده بود که به علت برخی کاستی ها به تعویق افتاد. 
مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد افزود: از آنجا که در خصوص تامین تجهیزات و هواپیما تا حدودی به مشکل برخورد کرده بودیم اما هوافضای سپاه برای در اختیار قرار دادن هواپیما اعلام آمادگی کرده است. 
وی اظهار داشت: با وجود انجام برخی مراحل آزمایشی و آمادگی برای اجرای عملیات، منتظر صدور مجوزهای پرواز و اقدامات اداری همچون امضای تفاهم نامه وزارت نیرو و هوافضای سپاه هستیم. 
گلکار به کمبود رادار هواشناسی در کشور اشاره کرد و گفت: در حاضر سه دستگاه رادار در اختیار مرکز ملی تحقیقات و 9 رادار در اختیار سازمان هواشناسی قرار دارد. 
وی یکی از سختی های کار بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی را نبود دستگاه رادار هواشناسی در این استان عنوان کرد و گفت: خراسان رضوی و خراسان جنوبی با وجود ظرفیت های بالا اما کماکان با نبود رادار مواجه اند که در این زمینه نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان استان هستیم. 
وی با بیان اینکه نبود دستگاه رادار دقت را در اجرای طرح بارورسازی ابرها کاهش می دهد یادآور شد: این موضوع به وزارت نیرو، شرکت آب منطقه ای و نمایندگان استان منعکس شده و به نظر می رسد اقداماتی برای تامین در دست انجام است. 
گلکار افزود: خراسان جنوبی قابلیت داشتن حداقل یک رادار را دارد و ما نیز برای هر نوع همکاری با استان در زمینه انتخاب بهترین دستگاه، تسهیل خرید، پشتیبانی و آموزش نحوه استفاده از آن اعلام آمادگی می کنیم. 
وی بیان کرد: کاربرد این دستگاه فقط برای باروری ابرها نیست بلکه داده های ارزشمندی برای منابع آب، هواشناسی، هوانوردی و سایر دارد که برای استان مرزی خراسان جنوبی بسیار لازم و ضروری است. 
استان مرزی خراسان جنوبی نزدیک به 2 دهه خشکسالی دارد.