۰ نفر

استاندارسازی مدارس نیازمند بودجه 900 هزار میلیارد ریالی

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 316800
استاندارسازی مدارس نیازمند بودجه 900 هزار میلیارد ریالی

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود 900 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تحقق استاندارد سطح یک در همه مدارس سطح کشور مورد نیاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد بطحایی روز پنجشنبه در 'همایش ملی تکریم خیران مدرسه ساز' در مشهد افزود: حضور و مشارکت خیران مدرسه ساز در روند احداث مدارس بگونه ای موثر است که تاکنون 113 هزار کلاس درس در سطح کشور آنها به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون سنت مدرسه سازی به درخت تنومندی تبدیل شده که اهمیت آن در بعد معنوی و فرهنگی به مراتب بیش از تلاشهایی بوده که مجمع خیران مدرسه ساز در زمینه احداث فضاهای آموزشی طی 20 سال گشته انجام داده است. سهم شجره طیبه این مجمع در ترویج فرهنگ ایثار و خودگذشتگی بسیار فراوان است و آموزش و پرورش در زمینه ترویج این فرهنگ تاکنون به خوبی عمل نکرده است.

وزیر آموزش و پرورش تلاش خیران مدرسه ساز را در ساخت مدرسه موجب رقم زدن آینده کشور توصیف و بیان کرد: باید به این نکته حساس و مهم توجه داشت که امروز فضای آموزشی در تعلیم و تربیت صرفا یک ساختمان فیزیکی نیست بلکه تاثیر فضای آموزشی بر فرایند یاددهی و یادگیری بسیار موثر است و بخشی از فناوری آموزشی محسوب می شود.

وی گفت: بخشهای نرم افزاری و سخت افزاری آموزشی تعمیق، تسریع و تسهیل در آموزش را موجب می شود و نقش و اهمیت فضای آموزشی امروزه با 50 سال گذشته بسیار متفاوت است. فضای آموزشی خود یک معلم است که به دانش آموزان مسیر یادگیری را یاد می دهد و آنها را کمک می کند بنابراین باید در حوزه معماری فضاهای آموزشی بازنگری جدی داشته باشیم.

بطحایی به نقش فضای آموزشی در فرایند یادگیری نیز اشاره و بیان کرد: تحقیقات نشان داده مدرسه ای که دارای فضای سبز باشد برسرعت و شدت یادگیری دانش آموز اثرگذار است و در پژوهشهای پیشرفته نشان داده شده که حتی نوع گیاهانی که در فضای مدرسه می تواند موثرتر در فرایند یادگیری باشد چه مواردی است.

وی افزود: امروز در فناوریهای معماری مدارس نظام تعلیم و تربیت پیشرفته به سمتی می رود که کلاسهای بدون دیوار درست می کنند به این معنا که مدرسه ای ساخته می شود که یک سالن است و از این طریق دانش آموزان فرا می گیرند که چگونه در فضای پر سر و صدا مهارت تمرکز را تمرین کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حتی رنگ و تصاویر بکارگرفته شده در فضاهای آموزشی نیز امروز به شدت مورد توجه متخصصان علوم تربیتی و معماران فضاهای آموزشی و پرورشی است. در همه این موارد نظام تعلیم و تربیت کم توجهی و غفلت شده و شاهد تاثیراتش در فرایند یاددهی و یادگیری هستیم. مدرسه امروز محیطی است برای تمرین زندگی کردن بچه ها و متناسب با این رویکرد جدید باید معماری مدارس متفاوت شود و دانش آموزان مهارت زندگی را در مدارس فرا بگیرند.

وی گفت: مدرسه ها امروز با تغییر رویکرد به سمت تبدیل شدن به کانون تربیت اجتماعی در حال حرکت هستند. نظام تعلیم و تربیت باید به سمتی حرکت کند که در آن دانش آموز فریاد زدن، صحبت، مذاکره، تحمل دیگران، صبوری اخلاقمداری و مدارا کردن را فرا گیرد.

بطحایی به آغاز طرح راه اندازی کلاس اسباب بازی ویژه پایه های اول تا سوم دبستان نیز اشاره و بیان کرد: در این پایه ها دانش آموزان بچگی می کنند و در این مسیر نیز فرایند یادگیری بهتر محقق می شود.

وی افزود: رویکرد جدید ما برخواسته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اصلاح و تصحیح مسیر یادگیری و بهره گیری از فناوریهای آموزشی است که البته بسیار دشوار می باشد و علت آن هم عادات ما در مواجهه با مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود همه تلاشهای دولت و شما خیران همچنان نقایص فراوانی در حوزه های فضاهای آموزشی با رویکردهای نوین وجود دارد و همچنان نیازمند مساعدت و همراهی خیران عزیز هستیم.