۰ نفر

تابلویی که تبدیل به نماد جهانی وحشت شد +عکس

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 313267
تابلویی که تبدیل به نماد جهانی وحشت شد +عکس

تابلوی نقاشی «جیغ» اثر ادوارد مونک یکی از مشهورترین و گران‌ترین نقاشی‌های جهان است که تبدیل به نماد جهانی وحشت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، "ادوارد مونک" نقاش نروژی در سال 1863 متولد شد. این نقاش اکسپرسیونیست تابلویی را در 30 سالگی خود خلق کرد که امروز به نماد جهانی وحشت و اضطراب تبدیل شده است. مونک که تاثیرپذیرفته از سبک ون‌گوک بود تابلوی «جیغ» را با رنگهای روشن و اغراق‌آمیز به تصویر کشید. او وقتی که از منطقه مرتفعی در نروژ به چشم‌انداز روبروی خود می‌نگریست ایده این نقاشی به ذهنش رسید. 

تابلو جیغ

مونک در این باره گفته است: «با دو تن از دوستانم  در حال قدم‌زدن در جاده بودیم. غروب آفتاب بود، ناگهان آسمان مثل خون قرمز شد. ایستادم و به فنس‌های کنار جاده تکیه دادم. خستگی وصف‌نشدنی وجودم را فراگرفته بود. زبانه‌هایی از خون و آتش روی سطح سیاه و کبود آبدره کشیده شده بود. دوستانم به رفتنشان ادامه دادند و من از آنها جا ماندم و از ترس می لرزیدم. این موقع بود که جیغ بی‌انتها و مهیب طبیعت را شنیدم.»

تابلو جیغ

بنابر گفته‌ی مونک می‌توان این نقاشی را پرتره‌ای از خود او دانست چراکه حالات خود را با توجه به اضطرابِ آن لحظه به تصویر کشیده است و چه‌بسا مقصود او از دو نفر دیگری که در تصویر هستند نیز دوستانش باشد. 

شخصیت اصلی این تابلو با چهره‌ای همچون اسکلتِ جمجمه و چشمانی برآشفته دودست خود را بر گوشهایش نهاده و جیغ می‌زند. آسمان سرخ نشان از هراس و اضطراب حاکم بر فضا دارد. همچنین تنهایی مونک در برابر دوستانش به وضوح دیده می‌شود.

«جیغ» یکی از گران‌ترین نقاشی‌های جهان است که با قیمت بسیار گران 120 میلیون دلار در حراجی ساتبی به فروش رفته است و این نرخ موجب افزایش شهرت این تابلو شد.