۰ نفر

راهکارهای ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱:۳۶
کد خبر: 313220
 راهکارهای ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی

فصل سرما در اکثر نقاط کشور فرارسیده و بسیاری از شهروندان از وسایل گرمایشی در خانه های خود استفاده می کنند، وسایلی که بی توجهی در استفاده و نصب آن باعث وقوع حوادثی چون انفجار و آتش سوزی می شود. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره هشدارهایی را ارائه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید جلال ملکی با بیان اینکه کمی بی احتیاطی در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی و به ویژه وسایل گازسوز می تواند خطرات و حوادث بزرگی را رقم بزند، گفت: شهروندان باید قبل از آغاز فصل سرما با حوصله اقدام به نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی کنند چرا که عجله در انجام این کار احتمال بروز خطا را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر گازگرفتگی، نشت گاز و خطر انفجار و آتش سوزی نیز در استفاده و نصب نامناسب وسایل گازسوز وجود دارد، تصریح کرد: در همین راستا لازم است شهروندان توجه داشته باشند که اگر قصد خرید وسیله گرمایشی و گازسوز جدیدی دارید، حتماً انواع استاندارد آن را انتخاب کنند.

ملکی افزود: همچنین برای نصب وسایل جدید بهتر است از نمایندگی مجاز بخواهند تا این کار را انجام دهد. شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر قصد استفاده از وسایل گرمایشی سال های گذشته را دارند، حتما قبل از نصب آنها را از نظر ظاهر و سلامت کامل چک کنند و برای تعویض یا مرمت قطعات وسیله قدیمی خود حتما از قطعات باکیفیت استفاده شود.

وی با اشاره به تاثیر شیشه مقابل شعله بخاری ها گفت: شیشه بخاری ها بسیار حائز اهمیت است. اگر آنها شکسته یا ترک برداشته است حتماً باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: شهروندان اگر تخصص و تبحری در نصب و راه اندازی وسایل گازسوز ندارند باید از افراد حرفه ای و با تجربه کمک بگیرند.از بست های مناسب استفاده کنند و توجه داشته باشند که بست مخصوص گاز، فلزی و پهن است و کارآیی لازم را دارد، بنابراین باید از بستن سیم یا مفتول به جای بست خودداری شود چرا که این اقدام می تواند باعث بریده و زخمی شدن شیلنگ و انتشار گاز در محیط شود.

ملکی با بیان اینکه باید از شیلنگ مخصوص گاز استفاده شود، ادامه داد: شیلنگ مخصوص گاز، دو یا چند لایه است و فرمول ساخت آن به گونه ای است که مقاومت لازم را در برابر عبور جریان گاز در مدت زمان طولانی دارد. اما شیلنگ های متفرقه مثل شیلنگ آب این مقاومت را ندارد و پس از مدتی دچار خوردگی و ساییدگی می شود و باعث نشت گاز و در نهایت مسمومیت یا انفجار خواهد شد.

وی درباره استاندار طول شیلنگ گاز نیز گفت: طول شیلنگ های گاز نباید از یک و نیم متر بیشتر باشد و برای مواردی که متراژ بیشتری نیاز است بهتر است به جای شیلنگ از لوله های مسی استفاده شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: بعد از نصب این وسایل برای اطمینان از عملکرد درست این وسایل باید تمام قطعات، بست‌ها و طول شیلنگ گاز را با محلول آب و کف چک کرده و از عدم نشت گاز اطمینان حاصل کرد و توجه داشت که هرگز نباید برای این کار از شعله کبریت یا فندک استفاده شود.

ملکی اضافه کرد: مساله دیگر استفاده از رادیاتورهاست، در این مورد نیز شهروندان حتما باید قبل از آغاز فصل سرما و روشن کردن شوفاژ نسبت به چک کردن و هواگیری آن اقدام کنند و از سالم بودن اتصالات و لوله‌های آن نیز با خبر باشند.

وی افزود: بخاری های برقی نیز ممکن است سبب بروز حوادث شوند، گاهی از بین رفتن روکش سیم این بخاری ها سبب برق گرفتگی می‌شود. در مواردی به ویژه هنگام خواب افتادن پتو روی بخاری برقی یا واژگون شدن آن سبب وقوع حریق شده که در همین راستا نیز لازم است شهروندان بخاری برقی را حتما در جای مناسبی قرار دهند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان هشدار داد که مراقب کودکان خود نیز باشند و اجازه ندهند که به وسایل گرمایشی نزدیک شده یا با آن بازی کنند.