۰ نفر

اختلاف بازیگران و تهیه کنندگان چرا بالا گرفت؟

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۱۹
کد خبر: 313192
اختلاف بازیگران و تهیه کنندگان چرا بالا گرفت؟

در دو هفته ای که گذشت اختلاف بین بازیگران و تهیه کنندگان خبر ساز شد.این حواشی کار را به جایی کشاند که «سیدعلی حمیدی» قائم مقام سیما عنوان کرد صدا و سیما پیگیر تهیه کننده های بد حساب خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، چندی پیش همزمان با پخش قسمت پایانی سریال «دلدادگان»، «پانته آ بهرام» بازیگر این مجموعه تلویزیونی در فضای مجازی عنوان کرد که به خاطر بدقولی در پرداخت دستمزد پایان بندی سریال دلدادگان تغییر کرده است. او ازپرداخت نشدن به موقع دستمزد خود ابراز ناراحتی کرد و همین موضوع باعث شد در هفته ای که گذشت حواشی حول و محور اختلاف بین تهیه کننده ها و بازیگران شکل بگیرد و خبر ساز شود.

**حمایت بازیگران از بهرام

یک روز بعد تیم سازنده این سریال در سالن همایش صدا و سیما مقابل خبرنگاران نشستند.در آن نشست خبری «منوچهر هادی» کارگردان دلدادگان عنوان کرد که این بازیگر به خاطر مشکلات مالی ترجیح داده است در قسمت پایانی سریال حضور پیدا نکند.

این کارگردان همچنین خاطر نشان شد که عدم حضور این بازیگر باعث شده است تا او مجبور شود پایان بندی سریال را تغییر دهد.

«ایرج محمدی» تهیه کننده دلدادگان نیز با تایید گفته های هادی خاطر نشان شد که وضعیت بودجه ای که برای ساخت مجموعه های تلویزیونی به تهیه کننده ها پرداخت می شود زیاد خوب نیست.

محمدی بااشاره به اینکه تا چندی پیش خیلی از بازیگران تلویزیون به خاطر عدم تولید سریال بی کار بودند عنوان کرد که کم بودن بودجه و پر کاری خیلی بهتر از این است که کلا سریالی تولید نشود.

این تهیه کننده همچنین تاکید کرد که هنوز پروژه دلدادگان هنوز با پانته آ بهرام تسویه حساب مالی نکرده است.

پس از این صحبت ها، پانته آ بهرام در گفتگویی با ایرنا درباره با این موضوع شفاف سازی کرد.

اخباری که حول و محور عدم پرداخت به موقع دستمزد های بازیگران شکل گرفت باعث شد خیلی زود بازیگران و اهالی هنر حمایت خود را از پانته آ بهرام اعلام کنند. نوید محمد زاده،باران کوثری،سحر دولت شاهی، امیر جعفری، گلاب آدینه و ده ها بازیگران تئاتر،تلویزیون و سینما با انتشار تصویری از بهرام عنوان کردند که رفتار این بازیگر کاملا حرفه است.

**بیانیه آیفیک در نقد بازیگران

«اسماعیل عفیفه» رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) نیز با توجه به حواشی اخیر سریال دلدادگان از طرف این انجمن بیانیه ای صادر کرد.در این بیانیه عنوان شد که بازیگران سینما و هنرهای تصویری هم همچون دیگر عوامل تولید یک اثر تصویری، از سهمی مساوی در خلق یک اثر هنری زیر نظر تهیه کننده برخوردارند و قطعا در موارد اختلافی محق خواهد بود از طرق قانونی و مسالمت آمیز بدون آنکه لطمه ای به تولید یک اثر هنری وارد کند، حقوق متصوره خود را وصول نماید.

همچنین در این بیانیه آمده بود که اینکه بازیگری گمان کند به صرف آنکه به اصطلاح راکورد پیدا کرده می تواند با گروگانگیری تولید یک اثر هنری منویات خود را عملی کند، خیالی عبث خواهد بود.

تولیدکنندگان آثار تصویری اجازه نخواهند داد، تولید آثار مورد علاقه مردم و ایجاد کننده اشتغال برای هنرمندان شریف این حرفه، به گروگان عده ای معدود درآید.

همزمان با بیانیه آیفیک، انجمن بازیگران سینمای ایران نیز پیرامون پرداخت نشدن دستمزد عوامل فیلم ها و سریال ها بیانیه ای صادر کرد و دراین بیانیه اعلام کرد که در سال های اخیر سنت بسیار ناپسند و غیرعادلانه ای در پروژه های تصویری رایج شده است که تهیه کنندگان به آسانی، دستمزد بازیگران و عوامل را در موعد مقرر در قراردادها پرداخت نمی کنند و علت آن را پرداخت نشدن از سوی سازمان یا نهاد سرمایه گذار اعلام می کنند، این موارد در شرایطی است که در قراردادهای کاملاً یک طرفه، همه تعهدات برعهده بازیگران و دیگر عوامل گذاشته شده و تهیه کننده فقط یک مورد را متعهد شده و آن پرداخت به موقع دستمزد است.

**بدحساب ها زیر ذره بین

پس از اختلافی که بین تهیه کنندگان و بازیگران شکل گرفت. «سیدعلی حمیدی» قائم مقام «سیما فیلم» با تاکید بر اینکه با خبر است که برخی از بازیگران از وضعیت پرداخت دستمزد گلایه مند هستند عنوان کرد که سازمان صدا و سیما قوانینی برای عقد قرارداد با تهیه کننده ها دارد و بدقولی تهیه کننده ها حتما پیگیری خواهد شد.

او همچنین به موضوع عدم افزایش بودجه تولیدات تلویزیونی اشاره کرد و گفت : طی دو تا سه سال گذشته بودجه سازمان در حوزه آثار نمایشی افزایش نداشته ولی میزان تولیدات و همچنین سریال های روی آنتن در این 2 سال افزایش یافته است.پیش از این بازیگران دایم گلایه می کردند که بیکار هستند اما اکنون بازیگران زیادی در پروژه های مختلف فعال هستند و ما براساس یک انضباط مالی توانسته ایم حدود 130 پروژه راه اندازی کنیم.

از پخش آخرین قسمت از فصل سوم سریال دلدادگان به تهیه کنندگی «ایرج محمدی» و کارگردانی «منوچهر هادی» روزها می گذرد اما این هفته نیز اختلاف های میان بازیگران و تهیه کنندگان حل نشد.