۰ نفر

امشب آسمان نصف جهان شهاب باران می‌شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 292377
امشب آسمان نصف جهان شهاب باران می‌شود

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: اوج رویداد نجومی بارش شهابی در سال جاری آخر شب ۲۱ تا بامداد ۲۲ مرداد است که به دلیل روشنایی شهرها، بیرون شهر این رویداد بهتر قابل مشاهده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهدی اسحاقی اظهار داشت: بارش شهابی یکی از بارش های مهمی است که در سال اتفاق می افتد که این رویداد از اوایل مرداد آغاز و و تا اوایل شهریور به طول می انجامد.

وی ادامه داد: زمین در حرکت خود به دور خورشید مدت زمانی را وارد توده هایی از غبار و سنگ ریزه می شود که به دلیل سرعت زمین اصطکاک به وجود می آید و باعث درخشش می شود.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان بیان کرد: ابعاد این خرده سنگ‌ها در حد میلی‌متر و سانتی‌متر است که در هنگام عبور زمین از میان این توده‌ها، خرده‌سنگ‌ها در برخورد با جو زمین سوخته و ایجاد نور می‌کنند اما بعضاً خرده‌سنگ‌هایی در ابعاد متر وجود دارد که ضمن ایجاد نور بسیار شدید، یک مسیر حرکت خیلی درخشان ایجاد کرده که امتداد این مسیر حرکت تا زمین می‌رسد و به آن‌ها «آذرگوی» می‌گویند.

برخورد شهاب‌ در مناطق مسکونی می‌تواند خطرناک باشد

وی در ارتباط با خطرناک بودن این پدیده گفت:‌ از آنجایی که بیشتر جو زمین را آب فراگرفته امکان اینکه شهاب سنگ ها روی زمین بیفتند بسیار کم است و آذرگوی‌ها خرده‌سنگ‌های بزرگی هستند که مقداری از آن‌ها می‌سوزد و باقی مانده آن‌ها با زمین برخورد می‌کند که برخورد این شهاب‌ها در مناطق مسکونی می‌تواند خطرناک باشد اما برای کسانی که از محل برخورد این شهاب‌ها دور هستند بسیار دیدنی خواهد بود.

اسحاقی اوج این رویداد نجومی در سال جاری را آخر شب ۲۱ تا بامداد ۲۲ مرداد اعلام کرد و گفت: زمین اواخر تیرماه وارد این توده خرده سنگ شده و اول شهریور ماه از آن خارج می‌شود و حدوداً ۲۱ الی ۲۲ مرداد ماه در وسط توده قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با بارش شهابی برساوش اظهار کرد:‌ این بارش از آنجایی که امسال در مرداد ماه اتفاق افتاد در سال های دیگر نیز در همین ماه اتفاق خواهد افتاد.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان با اشاره به بارش های شهابی دیگر گفت: بارش های شایساقی و جوزائی و... در ماه های دیگر سال اتفاق می افتد که تقریبا در تمام طول سال بارش های شهابی مختلفی را داریم.

وی گفت: روز پنجشنبه ۲۵ مردادماه در مرکز آموزش نجوم ادیب رصد عمومی ویژه ماه و سیارگان خواهیم داشت.