۰ نفر

حذف کنکور مستلزم یافتن معیار و شاخص تعیین شده است

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 291096
حذف کنکور مستلزم یافتن معیار و شاخص تعیین شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج نشست اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف کنکور گفت : ما از قانونی که به دانشگاه ها در پذیرش دانشجو اختیار بیشتری بدهد استقبال می کنیم ولی حذف آزمون سراسری مستلزم پیدا کردن یک معیار و شاخص تعریف شده و مورد تایید وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش در رشته های پرطرفدار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، دکتر منصور غلامی تاکید کرد: در حال حاضر آزمون سراسری در پذیرش فقط ۱۵ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها نقش تعیین کننده دارد و بقیه از طریق تاثیر سابقه تحصیلی رشته مورد علاقه خودرا تعیین می کنند؛ برای حذف کنکور، وزارت آموزش و پرورش باید بتواند یک کارنامه چندین ساله از دانش آموزان دبیرستانی به ما ارائه دهد تا ما بتوانیم استعداد داوطلبان را تشخیص دهیم و کارنامه متکی به یک سال آخر نباشد تا یک دانش آموز مستعد از حق تحصیل در دانشگاه برتر محروم شود که متاسفانه هنوز این سیستم طراحی نشده، اما امیدواریم هر چه زودتر این سیستم تامین شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان آیا در ستاد وزارت علوم و در سطح معاونان و مدیران خود شاهد تغییراتی خواهیم بود، گفت: در ستاد وزارت علوم هیچ مدیر، معاون و مسئولی که بازنشسته باشد نداریم و در دانشگاه‌ها تنها دو مورد از روسای دانشگاه مطرح بودند که یکی از آن‌ها پس از آنکه بازنشسته شد از طریق بازگشت به کار ایثارگران دوباره به فعالیت خود ادامه داد و دیگر بازنشسته نیست و یک مورد دیگر هم رئیس یکی از دانشگاه‌ها است که در بازه زمانی دو ماهه جایگزین آن تعیین می‌شود.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه اخیراً بحث بازنشستگی استادان دانشگاه ها مطابق مصوبه مجلس با عنوان منع بکارگیری بازنشستگان مطرح شده است، گفت: بر اساس آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، آن دسته از اعضای هیئت علمی که در مرتبه استاد تمامی هستند می توانند حداکثر تا ۷۰ سالگی خدمت کنند.

وی افزود: همچنین اعضای هیئت علمی در مرتبه دانشیار تا ۶۷ سال سن و در مرتبه استادیار حداکثر تا ۶۵ سال می توانند به خدمت در دانشگاه ادامه دهند که فقط استثنایی برای استادان نمونه کشوری و استادان ممتاز وجود دارد که می‌توانند در صورت تصویب هیئت امنای دانشگاه خود تا سن ۷۳ سالگی در دانشگاه اشتغال داشته باشند.

وزیر علوم افزود: موارد استثنایی نیز در برخی از پژوهشگاه ها داریم که با تصویب هیات امنای موسسه، پژوهشگران نمونه تا سن ۷۵ سالگی به خدمت خود ادامه می دهند.

در ادامه این نشست خبری، دکتر غلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور گفت: با احتساب دانشجویان شاغل به تحصیل در شعبه های دانشگاه های ایرانی در خارج از کشور، به اهداف برنامه ششم در این زمینه نزدیک هستیم.

وی با تاکید بر افزایش دانشجویان خارجی شهریه پرداز افزود: تقویت فرهنگ نگاه مثبت به حضور دانشجویان خارجی در کشور در میان مردم، تسریع در صدور ویزا، کم کردن زمان پاسخ به درخواست ها و آمادگی استاندارد دانشگاه ها از نظر زیرساخت های رفاهی، پژوهشی و آموزشی از جمله برنامه های وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی است.

وزیر علوم تاسیس دانشگاه «دی هشت» در ایران با همکاری کشورهای اسلامی در حال توسعه را از زمینه های افزایش جذب دانشجوی خارجی در کشور دانست.